En till häst?

solhattar

Trådstartare
har en shettis och en islänning,islänningen har stora problem med rygg och höft han har inte varit bra på många år,så därför har jag bara skrittat honom i några år.Han är dessutom den enda hästen jag har ridit på i 7 års tid.Nu har jag hittat en häst att ha på foder,en welsh cob,har inte testat den än men vill höra andras åsikt först.Jag vill ha hästarna på lösdrift men kommer att ta in dom om det blir riktigt oväder,men har 2 boxar en som är jätte stor och tror att islänningen och shettisen skulle kunna stå tillsammans hur bra som helst då de verkligen är bästa kompisar.Har inte så mycket mark heller endast en halv hektar men då har vi inte tänkt att ha hästen under sommaren.Längtar så otroligt mycket efter en ordentlig galopp i skogen:) Vad brukar man stå för som fodervärd? Vad tycker ni andra verkar det omöjligt?

Sv: En till häst?

Hej! Hur stor är den "jättestora" boxen? Du hittar bestämmelser för mått på boxar och gruppboxar på jordbruksverkets hemsida.

Mina helt personliga reflektioner över din situation är att jag är för gruppboxar men tycker att en halv hektar på 3 är väldigt snålt även om det inte är stora hästar och då speciellt om du vill ha lösdrift. När hästar går 24/7 blir det snabbt upptrampat i en liten hage och har du ens i närheten av min uppfattning om hur mycket skit i en hage som är för mycket så kommer du vilja mocka en halv hektar varje vecka.

Om jag vore du skulle jag fundera över 2 saker.. Kan det finnas möjlighet att arrendera/hyra/låna lite mer mark? Kanske är det dags eller inte långt bort för din häst med ont i kroppen att traska vidare till det evigt gröna ängarna. Det kan kännas själviskt och hemskt att låta en gammal vän och kämpe somna in för att ge plats (och tid och ekonomi) för en ny kamrat men det är vi människor som lider av det, inte hästarna. Jag vill verkligen inte att vara elak här utan menar väl, hoppas du förstår det.

I majoriteten av de fodervärdsavtal jag haft insyn i genom åren har fodervärden stått för allt utom försäkring. I några få fall betalar fodervärden även försäkringen och vissa delar helt enkelt på den. Men resten betalas vanligtvis av fodervärden.

Jag vill igen betona att detta är mina personliga åsikter och inget annat. :)

Sv: En till häst?

Det stora boxen håller måttet..

Jag kan stänga in en till hage men då har de inget annat vindskydd än skogen,sdessutom vill jag inte att shettisen och islänningen går på bete eftersom islänningen har haft tendens till fång.

Jag kommer inte göra mig av med islänningen då han endast är 12 år och pigg och glad i övrigt och han håller ju att skritta ut på,men efter så många år i det här tempot vill jag gärna rida lite snabbare tempo i bland:)

Liknande trådar

Hästmänniskan Min situation: Jag börjar tänka mer och mer på att skaffa en till häst, det började som ett "skämt" att jag kanske ska köpa en kompis... 2 3
Svar
48
· Visningar
4 038
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 420
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra... 10 11 12
Svar
223
· Visningar
12 002
Senast: lilsan
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 530

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp med diarré?
  • Dalmatiner
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Tillbaka