En tråd för oss som vill ha barn/som försöker bli gravida - del 11

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hej på er!
Jag kör anonymt nick då detta är högst inofficiellt. Jag och min karl försöker, så smått, att bli gravida. Jag slutade äta p-piller i vintras men har inte fått tillbaka mensen. Min syster har hypotyreos och fick gå IVF-vägen. Jag har alltid haft högst oregelbunden mens och har majoriteten av alla symptom för hypo. Har tagit blodprover sporadiskt sen sena tonåren och alltid fått svaren "ligger lågt men inom normalvärdet" - vilket min syster också gjorde tills det gjordes en grundligare utredning på IVF-kliniken. Summa summarum, jag får inget gehör via Vc och MVC säger bara att det är normalt att det tar ett år innan mensen kommer tillbaka efter ppiller.

Jag är dock mer cynisk än så. Så jag tänkte: Buke! Dom brukar veta på råd!
Finns det något man kan göra för att få kroppen tillbaka till normalläge? Jag har ju hört om bidrottninggele, magnesium, lchf, inget socker och lite till som ska få kroppen att må bra. Vad mer kan man göra?

Alla tips mottages! Jag vill nog mest bara sluta känna mig maktlös inför detta. Något kan ju hjälpa.
 
Hej på er!
Jag kör anonymt nick då detta är högst inofficiellt. Jag och min karl försöker, så smått, att bli gravida. Jag slutade äta p-piller i vintras men har inte fått tillbaka mensen. Min syster har hypotyreos och fick gå IVF-vägen. Jag har alltid haft högst oregelbunden mens och har majoriteten av alla symptom för hypo. Har tagit blodprover sporadiskt sen sena tonåren och alltid fått svaren "ligger lågt men inom normalvärdet" - vilket min syster också gjorde tills det gjordes en grundligare utredning på IVF-kliniken. Summa summarum, jag får inget gehör via Vc och MVC säger bara att det är normalt att det tar ett år innan mensen kommer tillbaka efter ppiller.

Jag är dock mer cynisk än så. Så jag tänkte: Buke! Dom brukar veta på råd!
Finns det något man kan göra för att få kroppen tillbaka till normalläge? Jag har ju hört om bidrottninggele, magnesium, lchf, inget socker och lite till som ska få kroppen att må bra. Vad mer kan man göra?

Alla tips mottages! Jag vill nog mest bara sluta känna mig maktlös inför detta. Något kan ju hjälpa.
Gå till en gynekolog.

Är du överviktig brukar det kunna hjälpa att gå ner några kilo.
 
Om du är säker och har marginal på att äggplock blir senast då (och ev insättning senast 5-6 dagar senare så borde det vara lugnt) det jag har hört är dock att man inte ska bada inom två veckor efter plock så det kan ju vara ett argument om ni planerar den typen av resa?

Det är svårt det här med att man blir så uppbokad. Samtidigt som man ju måste få hitta på lite roliga grejor också, annars blir det ju outhärdligt att vänta.

Säker är jag inte, beräkningen grundade sig på "normalfallet", men sen har ju Mellanmjölk berättat om 6 ultraljud innan plock och Astilbe behövde 5 veckors nedreglering istället för 2. Med den matematiken så försvann marginalen till v 38. Vi får kanske skjuta resan till senare i höst istället. Om man vågar åka iväg när (om) man är gravid...
 
Säker är jag inte, beräkningen grundade sig på "normalfallet", men sen har ju Mellanmjölk berättat om 6 ultraljud innan plock och Astilbe behövde 5 veckors nedreglering istället för 2. Med den matematiken så försvann marginalen till v 38. Vi får kanske skjuta resan till senare i höst istället. Om man vågar åka iväg när (om) man är gravid...
Vi var på semester i november förra året, då var jag gravid i 10+.
 
Säker är jag inte, beräkningen grundade sig på "normalfallet", men sen har ju Mellanmjölk berättat om 6 ultraljud innan plock och Astilbe behövde 5 veckors nedreglering istället för 2. Med den matematiken så försvann marginalen till v 38. Vi får kanske skjuta resan till senare i höst istället. Om man vågar åka iväg när (om) man är gravid...
Jag tänker att i det här fallet hade jag prioriterat barnalstrandet. En resa kan ni med största sannolikhet alltid göra senare men eftersom det strulat så med barnbiten så hade jag prioriterat det just nu. Blir du inte gravid eller inget äggplock av någon anledning så kan ni ju smita iväg då. Och skulle du bli gravid (hoppas, hoppas) så kan ni ju åka iväg då.
 
Jag tänker att i det här fallet hade jag prioriterat barnalstrandet. En resa kan ni med största sannolikhet alltid göra senare men eftersom det strulat så med barnbiten så hade jag prioriterat det just nu. Blir du inte gravid eller inget äggplock av någon anledning så kan ni ju smita iväg då. Och skulle du bli gravid (hoppas, hoppas) så kan ni ju åka iväg då.

Ja, så får det bli. När vi kommit så här långt så känns det dumt att vänta ytterligare om det inte är nödvändigt. Resandet får vänta tills vi vet hur det går med behandlingen.
 
Ja, så får det bli. När vi kommit så här långt så känns det dumt att vänta ytterligare om det inte är nödvändigt. Resandet får vänta tills vi vet hur det går med behandlingen.
Sen hade det kanske också varit en annan som om ni redan gjort några försök men då det är ert första försök så hade jag satsats på det denna gången.
 
Dag 36 efter missfallet, ingen mens. Sambon köpte ett clearblue digital som visar plus eller minus. Visade minus.

Men testoman som jag är så bröts såklart testet upp och avslöjade två streck. Någon som vet ifall det ska göra det trots icke-gravid?
 
Nu har jag tagit ovitrelle, ägglossningssprutan. Nu blir det bara att invänta fredagens äggplock. Vi ska vara på kliniken 7.15 vilket gör att vi får åka 5.30 hemifrån för att ha lite marginal.

Jag har fått en del tips från min fanclub 😉 inför äggplocket. Att ha med padda eller bok att läsa om man tvingas vänta, och att förbereda sig på att det kommer vara många som väntar i samma sal och att det kommer vara många personer inne i salen under plocket. Något annat att tänka på?
 
Nu har jag tagit ovitrelle, ägglossningssprutan. Nu blir det bara att invänta fredagens äggplock. Vi ska vara på kliniken 7.15 vilket gör att vi får åka 5.30 hemifrån för att ha lite marginal.

Jag har fått en del tips från min fanclub 😉 inför äggplocket. Att ha med padda eller bok att läsa om man tvingas vänta, och att förbereda sig på att det kommer vara många som väntar i samma sal och att det kommer vara många personer inne i salen under plocket. Något annat att tänka på?

Var inte rädd för att be om mer smärtstillande vid minsta obehag. Jag tyckte inte äggplocken var jättejobbiga men onödigt att ha ont när man inte måste.
 
Nu har jag tagit ovitrelle, ägglossningssprutan. Nu blir det bara att invänta fredagens äggplock. Vi ska vara på kliniken 7.15 vilket gör att vi får åka 5.30 hemifrån för att ha lite marginal.

Jag har fått en del tips från min fanclub 😉 inför äggplocket. Att ha med padda eller bok att läsa om man tvingas vänta, och att förbereda sig på att det kommer vara många som väntar i samma sal och att det kommer vara många personer inne i salen under plocket. Något annat att tänka på?
För oss så var det jag och sambon, en läkare och en sköterska vid plocket. Sen hörde man från labbet vägg i vägg när de ropade "ägg!".
Vi hade även eget rum innan och efter.

Jag tyckte inte plocket var skönt, men det gick bra med stöd och smärtlindring. Fokuserade på att titta på skärmen och andas. Fick be om paus en gång nedan smärtisen fylldes på.
 
Nu har jag tagit ovitrelle, ägglossningssprutan. Nu blir det bara att invänta fredagens äggplock. Vi ska vara på kliniken 7.15 vilket gör att vi får åka 5.30 hemifrån för att ha lite marginal.

Jag har fått en del tips från min fanclub 😉 inför äggplocket. Att ha med padda eller bok att läsa om man tvingas vänta, och att förbereda sig på att det kommer vara många som väntar i samma sal och att det kommer vara många personer inne i salen under plocket. Något annat att tänka på?
Att faktiskt ha lite kul också. Det är roligt när de ropar "ägg" från labbet! Och det är en fantastisk teknik och upplevelse. Att se humorn i det hela kan i alla fall för mig, avdramatisera att det är fruktansvärt jobbig process att vara i. Det blir en smula absurd komik i det hela, i alla fall om man som jag har taskig humor.
 
Varit iväg och lämnat blodprov nu på morgonen, för att få svar på om letrozolbehandlingen (som sett lovande ut vid VUL) faktiskt lett till ÄL. :nailbiting: Nu är jag skitnervös, har den gjort det kan vi fortsätta behandla själva över sommaren (eller så lyckas jag faktiskt bli gravid) har den inte gjort det hinner vi förmodligen inte få någon hjälp före semestern utan får vänta tills i höst :down: Och i så fall först i höst köra några cykler med igångsprutad ÄL. Behöver vi sedan ändå köra igång en IVF-behandling är vi förmodligen inne i början på nästa år :crazy: Försöker ha is i magen och invänta provresultat, men vafan, just nu vill jag bara krypa in under en sten och gömma mig.
 
Har beslutat att inte köra några ägglossningsstickor denna månad utan kör på utan och har sex när lusten faller på. Jag trodde äl skulle vara i mitten av nästa vecka men haft känningar idag. Synd för jag och sambon jobbar om varandra väldigt mycket just nu!!
 
Nu är jag på väg hem från äggplock. Gjorde mindre ont än jag vågat tro, såklart att det kändes, men skulle absolut göra det igen om det behövs. Blev dock lite blödig av morfinet så grät hela äggplocket och en stund efteråt. 19 ägg fick de ut så nu hoppas vi på att några blir befruktade och är av okej kvalitet. Preliminär insättning på måndag.
 
Nu är jag på väg hem från äggplock. Gjorde mindre ont än jag vågat tro, såklart att det kändes, men skulle absolut göra det igen om det behövs. Blev dock lite blödig av morfinet så grät hela äggplocket och en stund efteråt. 19 ägg fick de ut så nu hoppas vi på att några blir befruktade och är av okej kvalitet. Preliminär insättning på måndag.
Det behövdes inte mycket för att jag skulle tippa över kanten och gråta under ivf'n. När jag fick höra att vi skulle få totalfrys och få vänta på att de öppnade igen efter sommaren brast det för mig. Så mycket hormoner och känslor.

Håller tummarna för många befruktade och guldägg!
 
Nu är jag på väg hem från äggplock. Gjorde mindre ont än jag vågat tro, såklart att det kändes, men skulle absolut göra det igen om det behövs. Blev dock lite blödig av morfinet så grät hela äggplocket och en stund efteråt. 19 ägg fick de ut så nu hoppas vi på att några blir befruktade och är av okej kvalitet. Preliminär insättning på måndag.
Vilket toppen resultat!! Håller tummarna!
 
Nu är jag på väg hem från äggplock. Gjorde mindre ont än jag vågat tro, såklart att det kändes, men skulle absolut göra det igen om det behövs. Blev dock lite blödig av morfinet så grät hela äggplocket och en stund efteråt. 19 ägg fick de ut så nu hoppas vi på att några blir befruktade och är av okej kvalitet. Preliminär insättning på måndag.

Vad skönt att det gick bra. Håller tummarna för att det går lika bra på måndag. 😊
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
1 648
Senast: orkide
·
Gravid - 1år Välkomna till tråd 13 Här samlas alla som vill prata om hur det är att försöka få till barn! Oavsett om det är med stork, DHL...
67 68 69
Svar
1 362
· Visningar
183 832
Gravid - 1år Jag visste inte om jag skulle fortsätta i min första tråd "vem tar du med till förlossningen?" eller om jag skulle skapa en helt ny...
2
Svar
22
· Visningar
3 379
Senast: Milosari
·
Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
10 817
Senast: Gabby_Ossi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp