En tråd för oss som vill ha barn/som försöker bli gravida del 12

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ja precis, så det blir nog tjuvtest på torsdag eller fredag om jag känner mig själv rätt, brukar du kunna låta bli och vänta in mensen (eller inte mens förhoppningsvis)? Jag brukar lyckas med att låta bli graviditetstesten, tills nu när vi har börjat med letrozol, då är ju hoppet tillbaka varje månad :crazy:

Folk har börjat ställa mindre frågor och ger mindre klumpiga kommentarer upplever jag efter min operation, det är som att många ändå har lite koll på att endometrios kan ge problem med fertiliteten. Men jag vet hur jobbigt det är :heart Jag har försökt skoja bort kommentarerna i flera år, men det blir svårare ju mer tiden går...

Och skengraviditeterna blir värre och värre, nu är det på den nivån att jag börjar leta och inbilla mig saker typ på första äldagen. :grin:

Spännande med uppföljning! Har du/ni fått veta någonting om provresultaten, eller hur tankarna hos läkarna går för framtida behandlingar?

Jag tror också jag ska testa på torsdag. Mest för att förbereda besvikelsen. Brukar banna mig själv för att jag testar innan bim, men har kommit på att besvikelsen är (minst) lika stor när mensen kommer. Och det besparar mig två dagar av ovisshet. Så torsdag får det bli!

Vi är inte öppna med att vi vill skaffa syskon, så kanske får vi skylla oss själva. Men är nog mest en försvarsmekanism hos oss att inte berätta. Blir det ivf så måste vi nog bli mer öppna, och då kanske folk blir lite mer försiktiga i sina kommentarer. Skönt att din omgivning visar lite mer hänsyn :heart

Vi har gjort alla prover i utredningen nu, men vet inga resultat ännu utan ska få ett utlåtande om några veckor :nailbiting:
 
Ikväll ska jag börja med sprutor. Lite försiktigt hoppfull att det kanske kanske går nu när felet (äggledarna) är åtgärdat.

Antar att man märker misslyckad insättning ganska snart. Är det lika stor/större chans med missfall vid ivf? Jag har aldrig haft missfall, men vet att det är vanligast innan vecka 12.
 
Ikväll ska jag börja med sprutor. Lite försiktigt hoppfull att det kanske kanske går nu när felet (äggledarna) är åtgärdat.

Antar att man märker misslyckad insättning ganska snart. Är det lika stor/större chans med missfall vid ivf? Jag har aldrig haft missfall, men vet att det är vanligast innan vecka 12.
Nej. Du märker inte nödvändigtvis något alls innan du har testat. Om du nu inte börjar blöda förstås. Ibland känner man av att det inte funkat men det är nog helt omöjligt att veta säkert eftersom det är olika varje gång.
 
Har precis tagit min ägglossningsspruta så nu är det äggplock i övermorgon. Är nervös inför äggplocket eftersom det är första gången och vet ju inte hur det kommer att kännas :nailbiting: Men jag är väldigt bra på att stoppa huvudet i sanden och förneka allt som är jobbigt, så jag fortsätter med det :D
 
Har precis tagit min ägglossningsspruta så nu är det äggplock i övermorgon. Är nervös inför äggplocket eftersom det är första gången och vet ju inte hur det kommer att kännas :nailbiting: Men jag är väldigt bra på att stoppa huvudet i sanden och förneka allt som är jobbigt, så jag fortsätter med det :D
För mig kändes det, absolut. Men med lugn läkare, sköterska och sambon som stöttning (och smärtlindring) så gick det helt ok. Minns att jag sa efteråt att om det behövdes så kunde jag absolut genomgå det igen, för smärtan var överkomlig. Hade dock rejält ont efteråt, men fick mildare överstimulering (fick ut 21 ägg) så det kan är trolig orsak.

Håller tummarna för att det går bra och blir bra befruktning av de ägg ni får ut :).
 
Har gjort plock några gånger. Aldrig gjort ont. Känts lite grann, men jag har haft så bra smärtlindring och lugnande att jag mest njutit av fyllan.

Svår överstinulering dock, speciellt efter att ha fått ut 31 ägg. Håll koll på det! Blev sjuk också den gången jag bara fick kring 10st. Enda gången jag inte fått ös är då jag bara fick typ fyra.
 
Har gjort plock några gånger. Aldrig gjort ont. Känts lite grann, men jag har haft så bra smärtlindring och lugnande att jag mest njutit av fyllan.

Svår överstinulering dock, speciellt efter att ha fått ut 31 ägg. Håll koll på det! Blev sjuk också den gången jag bara fick kring 10st. Enda gången jag inte fått ös är då jag bara fick typ fyra.
Sista UL hade jag 5 st äggblåsor som var över 10 mm. De har varit försiktiga med stimuleringen då jag har god äggreserv, så jag hoppas jag slipper ÖS!
Hur lång tid efter äggplock märker man av om man blivit överstimulerad?
 
Har precis tagit min ägglossningsspruta så nu är det äggplock i övermorgon. Är nervös inför äggplocket eftersom det är första gången och vet ju inte hur det kommer att kännas :nailbiting: Men jag är väldigt bra på att stoppa huvudet i sanden och förneka allt som är jobbigt, så jag fortsätter med det :D

Vad spännande, lycka till!

Jag har gjort 4 äggplock, varav de första tre var nästan helt smärtfria. Var dessutom helt borta två av gångerna tack vare lugnande. Den fjärde gången fick jag bara morfin för smärtlindring och inget lugnande. Det kändes en del. Skyller på klumpig läkare också. Haft som ordentlig mensvärk samma dag som äggplocket, men sedan ingen smärta alls.
 
Jag tror också jag ska testa på torsdag. Mest för att förbereda besvikelsen. Brukar banna mig själv för att jag testar innan bim, men har kommit på att besvikelsen är (minst) lika stor när mensen kommer. Och det besparar mig två dagar av ovisshet. Så torsdag får det bli!

Vi är inte öppna med att vi vill skaffa syskon, så kanske får vi skylla oss själva. Men är nog mest en försvarsmekanism hos oss att inte berätta. Blir det ivf så måste vi nog bli mer öppna, och då kanske folk blir lite mer försiktiga i sina kommentarer. Skönt att din omgivning visar lite mer hänsyn :heart

Vi har gjort alla prover i utredningen nu, men vet inga resultat ännu utan ska få ett utlåtande om några veckor :nailbiting:

Håller tummarna!

Själv är jag för snål för att testa innan det finns fog för det, så jag skulle aldrig få för mig att testa före BIM.😋
 
En till kemisk graviditet för mig, eller tidigt missfall eller vad man nu vill kalla det. Jag antar att vi får ladda om till en sjunde återföring... Står redan i journalen att vi ska göra exakt likadant nästa återföring. Men om jag inte vill det då, är det ens nån idé att tala med läkaren om att göra något annorlunda? Vad nu det kan vara. Har inte ens någon "egen" läkare, träffat tre olika på fem tillfällen, så vet inte vem jag ska prata med ens.

Nej, vad tråkigt... ❤

Vad menas med kemisk graviditet?
 
Nej, vad tråkigt... ❤

Vad menas med kemisk graviditet?
Som jag förstått det är det en graviditet som är så tidig att den inte kan synas på ultraljud utan bara på gravtest och blodprov. Tog test en dag efter förväntad mens (i fredags) som var positivt, kändes kul men var också lite skeptisk för jag tyckte det borde varit starkare. Dagen efter fick jag hugg i magen och blod och nu är testet nästan helt negativt igen. Så en väldigt väldigt kort graviditet.
 
Sista UL hade jag 5 st äggblåsor som var över 10 mm. De har varit försiktiga med stimuleringen då jag har god äggreserv, så jag hoppas jag slipper ÖS!
Hur lång tid efter äggplock märker man av om man blivit överstimulerad?
Jag tyckte också att äggplocket var helt klart överkomligt. Jag hade en del vätska redan vid äggplocket. Fick ut 19 ägg. Sen blev jag svullen allt som tiden gick. Tror vi hade äggplock 8/6 och sen blev jag riktigt dålig av överstimulering i början av juli, alltså ca 4 veckor efter plock. Fruktansvärt smärta samt kräkningar. Det var bland det värsta jag upplevt. Ungefär som i nivå med förlossningsvärkar.
 
Håller tummarna!

Själv är jag för snål för att testa innan det finns fog för det, så jag skulle aldrig få för mig att testa före BIM.😋
Ja det blir snabbt dyrt med graviditetstest :nailbiting: jag vill helst köra på CB digital och då får man vackert hålla sig till testdag om man inte vill bli ruinerad 😂 dessutom så testade jag negativt förra graviditeten ca 10-11 dagar efter ÄL och plussade sedan typ två dagar efter BIM.
 
Googlar statistik för att försöka få en uppfattning om rimlig chans till bebis.
Det verkar som att siffrorna varierar, chansen verkar vara mellan ca 15 och upp till 30% beroende på vart jag letar. Hittade också att inom de tre första ivf-behandlingarna lyckas 70-80%. (det senaste från den senaste årsrapporten från Q-ivf)
Ja det blir snabbt dyrt med graviditetstest :nailbiting: jag vill helst köra på CB digital och då får man vackert hålla sig till testdag om man inte vill bli ruinerad 😂 dessutom så testade jag negativt förra graviditeten ca 10-11 dagar efter ÄL och plussade sedan typ två dagar efter BIM.

Är testdag = BIM även om man gör IVF?
 
Senast ändrad:
Googlar statistik för att försöka få en uppfattning om rimlig chans till bebis.
Det verkar som att siffrorna varierar, chansen verkar vara mellan ca 15 och upp till 30% beroende på vart jag letar. Hittade också att inom de tre första ivf-behandlingarna lyckas 70-80%. (det senaste från den senaste årsrapporten från Q-ivf)


Är testdag = BIM även om man gör IVF?

Till oss sa de att testdag inte är samma sak som BIM vid ivf, svårt att på förhand bedöma om cykeln tänker bete sig "normalt" efter alla hormoner.

Undantaget var FET i ostimulerad cykel då, då kunde man mer utgå från BIM, vissa kliniker väljer dock att ha någon dag extra tillgodo så att graviditetstestet verkligen ska visa rätt.
 
Googlar statistik för att försöka få en uppfattning om rimlig chans till bebis.
Det verkar som att siffrorna varierar, chansen verkar vara mellan ca 15 och upp till 30% beroende på vart jag letar. Hittade också att inom de tre första ivf-behandlingarna lyckas 70-80%. (det senaste från den senaste årsrapporten från Q-ivf)


Är testdag = BIM även om man gör IVF?
Nej.
 
Googlar statistik för att försöka få en uppfattning om rimlig chans till bebis.
Det verkar som att siffrorna varierar, chansen verkar vara mellan ca 15 och upp till 30% beroende på vart jag letar. Hittade också att inom de tre första ivf-behandlingarna lyckas 70-80%. (det senaste från den senaste årsrapporten från Q-ivf)


Är testdag = BIM även om man gör IVF?
Man brukar få testdag några dagar senare än BIM. Vårt embryo var 5 dagar och vi hade testdag 13 dagar efter insättning. Det blev 4-5 dagar efter BIM för mig.
Olika kliniker verkar ha lite olika tidsspann.
 
Googlar statistik för att försöka få en uppfattning om rimlig chans till bebis.
Det verkar som att siffrorna varierar, chansen verkar vara mellan ca 15 och upp till 30% beroende på vart jag letar. Hittade också att inom de tre första ivf-behandlingarna lyckas 70-80%. (det senaste från den senaste årsrapporten från Q-ivf)


Är testdag = BIM även om man gör IVF?

”Min” klinik nämnde 60% ”baby to home” men inte hur många försök det tog i snitt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
1 648
Senast: orkide
·
Gravid - 1år Välkomna till tråd 13 Här samlas alla som vill prata om hur det är att försöka få till barn! Oavsett om det är med stork, DHL...
67 68 69
Svar
1 362
· Visningar
183 825
Gravid - 1år Jag visste inte om jag skulle fortsätta i min första tråd "vem tar du med till förlossningen?" eller om jag skulle skapa en helt ny...
2
Svar
22
· Visningar
3 379
Senast: Milosari
·
Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
10 815
Senast: Gabby_Ossi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp