Bukefalos 28 år!

En tråd för oss som vill ha barn/som försöker bli gravida del 13

Definitivt anmäla den "formella"vägen.

För att få hjälp med hur du ska gå vidare så tipsar jag om att vända sig till facebookgruppen Heja livet. Inte så trivialt som det låter. Man kan posta anonymt och där finns ett enormt nätverk. Folk inom vården, jurister, folk som varit med om liknande, folk som vet hur man anmäler, allmänt pepp och stöd.
 
Får jag fråga hur du blev bemött med dina klagomål och vad det var du var missnöjd med?

Jag hade inget så stort klagomål som du, det var mer bemötandet som vi inte var nöjda med, plus hanteringen av hela proceduren. Att man lade för lite fokus vid vår (långa) ivf-historik och bara "jo, men kom gärna hit och spendera era pengar - ojdå, misslyckades försöket? - jaja, skit happens". Men blev uppringd av klinikchefen och hade ett samtal med denne, vilket egentligen varken hjälpte eller stjälpte, men jag tyckte de skulle veta att vi inte var nöjda i alla fall.
 
Nu är jag på gränsen att hänga på familjeliv...
När jag blev gravid med mitt tidiga missfall så kände jag tidigt att det inte bara var hög önskan om att bli gravid, utan kroppen kändes annorlunda.
Jag är aldrig sen, så när mensen inte kom så visste jag redan, men test sa negativt till bim +4.
Så lågt hcg? Kunde jag vetat att det skulle bli missfall från början då hormonen inte steg i tid?

Den här månaden samma känsla, en droppe på bim som jag tolkade som nidblödning då jag skulle kunna ställa klockan efter min mens annars.
Test dagen efter, negativt. Redan här insåg jag att jaha det kommer inte bli något. Men jag är inte sen, alltså aldrig. Bim +3 så kom den ändå.
Varför vill det inte stanna? Jag inser att det inte är ett till missfall men ja det var något.

Gnäll gnäll. Undrar om barn är värt all tankekraft och energi just nu.
 
Nu är jag på gränsen att hänga på familjeliv...
När jag blev gravid med mitt tidiga missfall så kände jag tidigt att det inte bara var hög önskan om att bli gravid, utan kroppen kändes annorlunda.
Jag är aldrig sen, så när mensen inte kom så visste jag redan, men test sa negativt till bim +4.
Så lågt hcg? Kunde jag vetat att det skulle bli missfall från början då hormonen inte steg i tid?

Den här månaden samma känsla, en droppe på bim som jag tolkade som nidblödning då jag skulle kunna ställa klockan efter min mens annars.
Test dagen efter, negativt. Redan här insåg jag att jaha det kommer inte bli något. Men jag är inte sen, alltså aldrig. Bim +3 så kom den ändå.
Varför vill det inte stanna? Jag inser att det inte är ett till missfall men ja det var något.

Gnäll gnäll. Undrar om barn är värt all tankekraft och energi just nu.

En skulle ju gärna vilja veta vad som händer i kroppen ❤️ är så jobbigt med allt gissande och kännande. Allt känns när man väntar så mycket!
 
Efter att i två veckor ha varit säker på att jag fått missfall fick jag idag se ett litet hjärta på ultraljudet ❤️😭 sååå sjukt. Tänkte först att det var min puls som slog för att jag var så nervös och stressad. Men det blev tydligt även för mig sen när läkaren zoomade in. Resten av kvällen planerar jag att gråta och sen sova. Vilken berg- och dalbana detta är.
 
Efter att i två veckor ha varit säker på att jag fått missfall fick jag idag se ett litet hjärta på ultraljudet ❤️😭 sååå sjukt. Tänkte först att det var min puls som slog för att jag var så nervös och stressad. Men det blev tydligt även för mig sen när läkaren zoomade in. Resten av kvällen planerar jag att gråta och sen sova. Vilken berg- och dalbana detta är.
Åh grattis, vilken lycka! ❤️
 
Efter att i två veckor ha varit säker på att jag fått missfall fick jag idag se ett litet hjärta på ultraljudet ❤️😭 sååå sjukt. Tänkte först att det var min puls som slog för att jag var så nervös och stressad. Men det blev tydligt även för mig sen när läkaren zoomade in. Resten av kvällen planerar jag att gråta och sen sova. Vilken berg- och dalbana detta är.
Så fantastiskt! Stort grattis ❤️❤️
 
Försöker läsa vad som är skillnaden mellan en nidblödning och mens. Svårt att veta om mensen i vanliga fall inte pågår så många dagar normalt sett?
Reagerade mer nu på denna blödning dock. Dels för konsistensen lite slemmig mer och för att den kom i fel tid när jag i normala fallet har en regelbunden menscykeln denna är tre dagar för tidig. Är kanske bara jag som överanalyserar. Känner inga andra symptom på graviditet. Men färgen och konsestensen och tidpunkten som sticker ut.
Ska jag ta graviditetstest eller vänta lite eller det kanske ändå är mens fast den är mysko?
Slutade med preventivmedel för ett tag sedan. Tanken var att sluta i slutet på året men kände att det tar säkert ändå flera månader att bli gravid oavsett så. Vore ju fantastiskt om det var en graviditet men jag tror att jag läser in mer än vad det är
 
Försöker läsa vad som är skillnaden mellan en nidblödning och mens. Svårt att veta om mensen i vanliga fall inte pågår så många dagar normalt sett?
Reagerade mer nu på denna blödning dock. Dels för konsistensen lite slemmig mer och för att den kom i fel tid när jag i normala fallet har en regelbunden menscykeln denna är tre dagar för tidig. Är kanske bara jag som överanalyserar. Känner inga andra symptom på graviditet. Men färgen och konsestensen och tidpunkten som sticker ut.
Ska jag ta graviditetstest eller vänta lite eller det kanske ändå är mens fast den är mysko?
Slutade med preventivmedel för ett tag sedan. Tanken var att sluta i slutet på året men kände att det tar säkert ändå flera månader att bli gravid oavsett så. Vore ju fantastiskt om det var en graviditet men jag tror att jag läser in mer än vad det är
Är det tre dagar innan mens låter det för sent för nidblödning och för tidig för gravtest.
 
Jag fick mina journaler, men där står ungefär ingenting. Journalförs inte ultraljud, alltså uppgifter om ägg och storlek? Jag bad om allt när jag beställde journalen. Det är ju ändå flera undersökningar, som det inte skrivits ett ord om?
 
Jag fick mina journaler, men där står ungefär ingenting. Journalförs inte ultraljud, alltså uppgifter om ägg och storlek? Jag bad om allt när jag beställde journalen. Det är ju ändå flera undersökningar, som det inte skrivits ett ord om?

I mina journaler från landstinget och Livio står det datum för UL, men inget om antal ägg förrän vid äggplock. Nordic har inte skrivit datum för UL heller.

Däremot fick jag ett papper vid tidpunkten för UL hos samtliga kliniker, där det står antal äggblåsor och storlek vid aktuell undersökning. Jag har sparat alla papper som vi fått, men dessa papper var inget som följde med vid begäran om journalkopior.
 
Läst lite i tråden men inte alla sidor då det är ganska många. En tanke som dök upp nu är ni som är aktiva i tråden just nu hur länge har ni försökt bli gravida?

Jag har bara fått en känsla av att det kommer ta sjukt lång tid allting. Ingen aning varför riktigt mest en känsla.
 
Läst lite i tråden men inte alla sidor då det är ganska många. En tanke som dök upp nu är ni som är aktiva i tråden just nu hur länge har ni försökt bli gravida?

Jag har bara fått en känsla av att det kommer ta sjukt lång tid allting. Ingen aning varför riktigt mest en känsla.
Försökte nästan precis 1 år, blev "gravid" men fick missfall så ska börja försöka igen, så är inne på månad 16 i tid men inte aktivt försök.
 
Läst lite i tråden men inte alla sidor då det är ganska många. En tanke som dök upp nu är ni som är aktiva i tråden just nu hur länge har ni försökt bli gravida?

Jag har bara fått en känsla av att det kommer ta sjukt lång tid allting. Ingen aning varför riktigt mest en känsla.
Sedan 2015. Gjort många IVF med två olika män. Lyckats två gånger men fått MA. Orkar inte försöka aktivt längre. Jag hade alltid känslan att det inte skulle funka.
 
Läst lite i tråden men inte alla sidor då det är ganska många. En tanke som dök upp nu är ni som är aktiva i tråden just nu hur länge har ni försökt bli gravida?

Jag har bara fått en känsla av att det kommer ta sjukt lång tid allting. Ingen aning varför riktigt mest en känsla.

Vi började försöka själva i slutet av 2016, gjorde första IVF 2018 och totalt 9 insättningar fram till år 2021, varav 1 blev missfall. Blev sen spontant gravid i början av 2022 och hoppas det håller hela vägen den här gången, jag vågar inte ta ut nånting alls i förskott även om det "bara" är 8 veckor kvar till BF.
 
Läst lite i tråden men inte alla sidor då det är ganska många. En tanke som dök upp nu är ni som är aktiva i tråden just nu hur länge har ni försökt bli gravida?

Jag har bara fått en känsla av att det kommer ta sjukt lång tid allting. Ingen aning varför riktigt mest en känsla.
Vi försökte i ganska precis två år innan vi tog steget till IVF. Jag var 38 när vi började försöka och vi gjorde en utredning som inte pekade på annat än min ålder efter ett år. Vi hann inte med att få någon offentligt finansierad behandling innan jag fyllde 40 på grund av semesterperioden och när jag gjort det blev det ändå några månaders funderande på om vi ändå skulle köra på med IVF. Vi bestämde att vi alla fall ville ha gjort ett försök, men jag var ganska skeptisk till om det skulle gå. Det ser ut som om det faktiskt gick på första försöket även om jag likt @Ingela_S inte vill ta ut något i förskott med 9 veckor kvar med pyret på insidan.
 
Barnet föddes 3 år och 8 månader efter att vi började försöka, efter vår första FET. Innan detta hade jag en spontan graviditet efter 1,5 års försök som slutade i missfall samt fyra misslyckade insemineringar, vilka gjorde att det hann gå rätt lång tid innan vi äntligen fick göra ivf.
 
Gammal användare, nytt och hemligt nick

Jag joinar tråden. Iiiik så läskigt :nailbiting:
Är första månaden vi försöker och jag är i min första tvåveckorsväntan just nu och tiden sniglar sig fram. BIM är nästa vecka så det är väldigt tidigt än. Dock små chanser att det blev nått av lite olika anledningar (och kanske framförallt för att det är just första månaden vi försöker). Men idag har jag ont i kroppen, så som man får när man är sjuk. Min hjärna har redan ballat och börjat övertänka att det kanske är ett tecken på något, för det där lilla hoppet finns såklart där. Men lär väl vakna upp sjuk imorgon istället :grin::laugh:

Tittade på några animerade filmer häromdagen på hur ägglossning funkar och en befruktning går till. De lämnade mig med känslan av att det är helt sjukt att det ens kan bli några barn :laugh: Kroppen är verkligen häftig!
Jag plussade igår, så overklig känsla 😍 Tredje månaden vi försökte. Plussade på äl+12 så det är väldigt tidigt ännu. Men heja heja lilla bönan 🙏
 

Liknande trådar

Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
1 837
Senast: orkide
·
Gravid - 1år Jag visste inte om jag skulle fortsätta i min första tråd "vem tar du med till förlossningen?" eller om jag skulle skapa en helt ny...
2
Svar
22
· Visningar
3 450
Senast: Milosari
·
Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
11 391
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
14 489
Senast: Barbabelle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundlucka
  • Flämtningar
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp