Bukefalos 28 år!

En tråd för oss som vill ha barn/som försöker bli gravida del 13

När blir man nekad ivf som ensamstående? Tänker på den psykosociala utredningen?
Det är ett rätt enkelt (men ändå superkomplicerat) svar på den frågan: när de inte anser att du hade blivit en lämplig förälder.

Jag kommer från en komplicerad bakgrund och det kom ju givetvis upp, men det i sig är inget som ställer till det. Utredningen i sig handlar ju om att de ska se till att du har rätt verktyg och förutsättningar för att kunna bli en bra förälder och klara av det jobbet som ensamstående. Då måste de kolla lite bakåt (för min del blev det mer en diskussion om vad jag lärt mig utav det), de kollar så du har ett bra säkerhetsnät omkring dig och helt enkelt att du tänkt igenom allt ordentligt.

För mig, som tycker det är jobbigt att öppna upp och prata om allt, så blev det i slutändan en helt okej upplevelse med trevliga samtal och jag minns att jag efteråt kände att jag hade stressat upp mig själv i onödan 🤷😁

Lycka till!
 
Jag träffade kuratorn i dag, det gick bra. Sen träffade jag läkaren som också gjorde gynundersökningen. Hon frågade en del frågor om bland annat olika vårdkontakter jag haft. Bara det att det var en gynundersökning gjorde att det blev väldigt jobbigt och så tyckte hon nog inte att jag kunde svara så bra på hennes frågor. Så hon blev orolig för hur det skulle bli om jag hade haft ett barn. Exakt vad som gjorde att hon blev orolig fattar jag inte riktigt. Hon frågade om jag hade lättare för att bli orolig än vad andra har och det kanske jag har. Men inte överdrivet mycket.

Eftersom jag inte vet om det här kommer leda till ett nej eller inte blev det väldigt jobbigt. Men kuratorn säger att de som får ett nej kan få ett ja när det har gått en tid.

Någon som varit med om något liknande som hade velat prata lite privat?
 
Idag var det dags för KUB och vi fick se en perfekt liten varelse och gjorde kullerbyttor, vinkade och tyckte att vi skulle få se fötterna i närbild också :heart Helt fantastisk känsla:heart

Blev tårar här med, för det kändes så overkligt att se livet på skärmen och helt plötsligt insåg jag att jo, det är på riktigt. Datum för oss satt till 21/7 :love:
 
Idag var det dags för KUB och vi fick se en perfekt liten varelse och gjorde kullerbyttor, vinkade och tyckte att vi skulle få se fötterna i närbild också :heart Helt fantastisk känsla:heart

Blev tårar här med, för det kändes så overkligt att se livet på skärmen och helt plötsligt insåg jag att jo, det är på riktigt. Datum för oss satt till 21/7 :love:
Grattis❤️
 
Fick idag Lergigan utskriven och hoppas att den hjälper mig mot illamåendet så jag kan börja äta lite mer. Himla skönt att slippa åka till v.c för sånt utan jag kunde sitta hemma och fixa det❤️
Har det senaste dygnet sovit 14-15 timmar pga ren trötthet 😅
 
Och jag har någon helt orimligt lång blödning plötsligt? Mensen varade i 11 dagar och nu inne på dag 14 kvarstår fortfarande blodblandade flytningar. Något är ju minst sagt kajko med hormonerna. Får se om det blir nägon ägglossning denna månad. Har ny tid hos gyn här om en månad och ska då sonika fråga om IVF är nästa steg eller om det finns något annat att göra först.
 
Ni som gjort IVF hur har ni mått under processen? Om ni har haft donator hur länge fick ni vänta? Vi funderar på ett syskon till vår född -19. (Vi måste dock ha en ny donator pga ärftlig gen ) Och som det låter så är rekommendationen IVF nu när jag är 35+ :)
 
Ni som gjort IVF hur har ni mått under processen? Om ni har haft donator hur länge fick ni vänta? Vi funderar på ett syskon till vår född -19. (Vi måste dock ha en ny donator pga ärftlig gen ) Och som det låter så är rekommendationen IVF nu när jag är 35+ :)

Vi gjorde 9 IVF-behandlingar och jag mådde fysiskt sett alldeles utmärkt hela tiden. Hormoner påverkar uppenbarligen inte mig så mycket. Däremot var det en jobbig resa psykiskt, att slitas mellan hopp och förtvivlan så många gånger. Jag orkade inte fler gånger efter det (men lyckades på något mirakulöst sätt bli gravid på naturlig väg när vi satt upp oss i kö till äggdonation).
 
Ni som gjort IVF hur har ni mått under processen? Om ni har haft donator hur länge fick ni vänta? Vi funderar på ett syskon till vår född -19. (Vi måste dock ha en ny donator pga ärftlig gen ) Och som det låter så är rekommendationen IVF nu när jag är 35+ :)
Helt ok fysiskt, lite uppochner psykiskt men det är nog väldigt individuellt. Hade ju en förhoppning samtidigt som jag inte vågade tro och hoppas för mycket.
 
@Ingela_S Vilken lycka och chock att bli gravid naturligt i det läget :love: Förra gången blev jag gravid vid fjärde inseminations försöket.Så jag går in med inställningen att det inte kommer gå. Jag sa till min fru att det är mycket pengar vi köper triss för. Det är såklart värt varenda krona om man blir gravid :heart
@Kilauea Ja det är ju den där förhoppningen och besvikelsen som är jobbig :( Och IVF ska vara säkrare än insemination.
 
Ni som gjort IVF hur har ni mått under processen? Om ni har haft donator hur länge fick ni vänta? Vi funderar på ett syskon till vår född -19. (Vi måste dock ha en ny donator pga ärftlig gen ) Och som det låter så är rekommendationen IVF nu när jag är 35+ :)
Reagerade inte alls på hormonerna psykiskt, men blev rätt öm mot slutet vilket ju är helt förväntat.
Jag gjorde privat med donation och det gick snabbt. Från "inskrivning" till insättning tog det knappt tre månader. Och det var inkl psykologsamtal och invänta rätt tajming i min cykel och sånt också.
 
@tomte Skönt att det gick snabbt! Här är det 1 år väntetid via Livio Umeå och 3-4 månader Livio Falun. Så det lutar åt Falun den här gången. Som det verkar så kan dom ta det mesta av utredningen från förra gången. Förutom nya prover och spolning av äggledarna.
 
@Ingela_S Vilken lycka och chock att bli gravid naturligt i det läget :love: Förra gången blev jag gravid vid fjärde inseminations försöket.Så jag går in med inställningen att det inte kommer gå. Jag sa till min fru att det är mycket pengar vi köper triss för. Det är såklart värt varenda krona om man blir gravid :heart
@Kilauea Ja det är ju den där förhoppningen och besvikelsen som är jobbig :( Och IVF ska vara säkrare än insemination.

Ja, men verkligen. Tog ett tag att kunna slappna av i graviditeten, men miraklet har precis fyllt ett år nu, så visst kan under ske. ❤️

Angående säkerhet, så tänker jag att man vid ivf har mer kontroll över äggens utveckling och själva befruktningen, efter insättning av embryo så är resten upp till kroppen, även om man hjälper till så gott man kan med hormoner. Undrar du nåt om själva ivf-processen så är det bara att fråga. 🙂
 
Vad händer med kroppen då om jag får fråga? ☺️
Finns ju olika grader, googla OHSS om du vill veta mer. För min del måttlig variant. Svullen, samlade på mig massor av vätska i bukhålan. Äggstockarna var ca 9 cm stora (de går bananas av graviditetshormonet). Inläggning med morfin pga av svår smärta. Därefter kontroller flera gånger i veckan i ett par veckor. Fick träningsförbud i nån månad. Det tog tid att bli bra, men resulterade i frisk bebis.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
1 939
Senast: orkide
·
Gravid - 1år Jag visste inte om jag skulle fortsätta i min första tråd "vem tar du med till förlossningen?" eller om jag skulle skapa en helt ny...
2
Svar
22
· Visningar
3 515
Senast: Milosari
·
Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
12 166
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
14 980
Senast: Barbabelle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vardagspusslet - Airfryer
  • Ekonomiska beslut
  • Vad nynnar ni på?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp