En tråd för oss som vill ha barn/som försöker bli gravida del 13

Ta det lugnt vad det gäller alkoholen :heart Det är absolut ingen fara med den lilla mängden.

En vän till mig upptäckte extremt sent att hon var gravid (över halva tiden) och hade levt som vanligt, dvs vin till maten på helgerna ibland osv. Det föddes en fullt frisk flicka som var fullgången :)
Det var samma för min kompis, hon upptäckte att hon var gravid i vecka 20 och hade då nyligen varit på solsemester och druckit drinkar i två veckor. Allt gick hur bra som helst. :)
 
Men alltså hjälp jag fattar ingenting. Kan LH ge utslag på graviditetstest?

Jag tog ett till ÄL-test idag, lika superstarkt som igår. Har JÄTTEtydlig äggvita idag (lite missfärgad av typ brunt/torkat blod) men tempen är ju fortsatt hög... Fattar ingenting. Jag hade ett svagt minne av att graviditet kan ge utslag på ÄL-test så jag tog ett graviditetstest bara för att... Och fick direkt utslag på det. Fattar INGENTING.

Jag har inga symtom alls på graviditet (kanske lätt illamående idag men det är jag ibland pga IBS-mage) och jag har ju haft ordentlig mensblödning i typ 7-9 dagar och sen massa brunblandade flytningar som bara fortsatt här nu (dag 17 i cykeln). Jag kan ju inte vara gravid då? Jag har dessutom druckit ett par-tre glas vin senaste veckorna!? 😭

Visa bifogad fil 138038

Det undre är ÄL, det övre är graviditetstestet.

Tidigt missfall och gravhormonerna ligger kvar?
Grattis, håller tummarna det håller sig kvar hela vägen!
 
Monolog här igen, men räknade ut att jag då beräknas vara runt vecka 8 redan och det känns helt knäppt? Hallå, va?! Och beräknad födsel skulle då redan vara i slutet av september, kändes så nära?? Gah, fick lite smärre panik också.... Jag har i mitt huvud tänkt att graviditet är sä långt borta, om ens möjlig. Alla känslor är upp och ner! Höggravid på sommaren, alla sjukdomar som väntar hela hösten så isolering deluxe första tiden, pust! Ja, som sagt, vi får se om allt tar sig, men tankarna bara snurrar och känslorna likaså. En kär kollega på jobbet ska få sitt andra barn i juni så vore förvisso fint att kunna hänga en del med henne också om det blev så...

Har varit tvungen googla noga nu om inte gravtest ger utslag vid ägglossning (eftersom det är vice versa) men får inget napp på det. Har så konstiga ägglossningsflytningar bara, mer än någonsin förut.
 
Okej, nä, efter att ha läst lite mer om blödning under graviditet kan jag inte tänka mig att min blödning varit något annat än tidigt missfall och att gravtestet ger utslag för att det är så tätt inpå missfallet. Jag hade alldeles för kraftig blödning (också tydligt klumpig och slemmig på ett annat sätt än vad jag brukar ha samt att den varade så länge som sagt). Det kan ta väldigt många veckor innan gravtesten slutar visa positivt så nu är jag landade jag i att det var ett missfall.

Men vet ni, då kan jag bli gravid iaf! Alltid nåt!
 
Fast förutse ingenting innan du pratat med MVC, tidigt ultraljud? Så du VET.

Tack,men gör de verkligen sånt i såna här lägen? Skulle tro att rådet är att avvakta och se. Jag tar något gravtest igen om en vecka tänker jag, men jag känner mig verkligen inte gravid och när jag tog ett test imorse med morgonurinen var det inte starkare än igår, nästan lite svagare. Tänker att ett gravtest i vecka 8 borde vara dunderpositivt och har jag dessutom haft så kraftig och långvarig blödning innan så är det två faktorer som tillsammans som verkligen väger för att det rör sig om (väldigt tidigt) missfall.
 
@cherie Jag var i en liknande situation med mitt andra missfall: plussade men blödde. Jag kände i min kropp att jag inte var gravid, för mig fanns det ingen tvekan. Det var inte tal om att jag skulle genomgå ett ultraljud då utan den jag talade med sa att jag skulle avvakta bara. För min del kändes det mest rimligt: även om jag mot förmodan hade varit gravid så hade det inte varit någon brådska med att få veta det. Efter bara nån vecka var graviditetstestet negativt.

Jag hoppas ju såklart för din skull att du är gravid ❤️. Ville bara dela med mig av hur jag resonerade.
 
Har träffat kuratorn igen och den här gången gick det jättebra. Det tyckte även hon. Så jag hoppas så otroligt mycket på ett ja.

De har patient konferenserna i slutet av varje månad och hann inte ta upp mig på januaris då det hade varit så mkt patienter då som skulle komplettera saker som de skulle gå igenom igen. Så får vänta till slutet av februari.

Vet inte om hon skrivit sin slutbedömning ännu vågar inte gå in och kolla heller. Funderar på att träffa henne igen, har träffat henne 3 gånger och tycker hon är väldigt bra och vettig.

Känns besvärligt att vänta tiden går så sakta.
 
@Iszka har nyligen läst hela tråden och undrar hur det gick för er?
Vi fick till slut komma iväg och har nu en underbar 6-åring här hemma! 😄 Vi hann fira båda julafton och hans 4-års dag tillsammans vilket var fantastiskt och en smula magiskt för oss alla 🥰 Vi är just nu i processen att försöka adoptera igen, och med ett betydligt större lugn och tålamod än förra gången 😉
 
Såklart lite jobbigt att vänta här, även om man är inställd på missfall så är det alltid en gnutta hopp kvar (precis som när man inväntar BIM och trots att man kanske bara haft sex någon enstaka gång ett par dagar innan ÄL så hoppas jag alltid fast sannolikheten är låg).

Tog ett nytt RFSU gravtest idag och det är tydligt lite starkare än det för ett par dagar sen. Suck 😆! Tog också ett digitalt test i fredags som visade 2-3 veckor vilket var för få veckor (men inte way off eftersom jag hade ÄL 5 januari, borde dock visat 3+ då), då tänkte jag att det ändå var ytterligare ett tecken på missfall. Ska ta ett nytt digitalt test senare i veckan tänkte jag för att se om det ökat eller minskat. Är kanske lite tydligare än RFSU tester.

Känner mig fortsatt inte gravid (i denna tid med förra graviditeten hade jag massvis med symtom), så känns ändå lite lurt om det kommer fortsätta även om jag nu skulle vara preggo. Det enda jag reagerade på igår som gjorde att jag tog ett nytt test redan imorse är att bröstvårtorna var ömma och gjorde ont när jag klädde av mig (de är annars efter amning med dottern helt okänsliga). Har även haft foglossningskänningar senaste dagarna när jag gått väldigt mycket, men tänkt att den smärtan kanske berott på att jag sovit i dålig säng hos min pappa. Haft korta stunder av ganska vag mensvärkskänsla i magen också till och från. Temp fortsatt hög.

Oroar mig lite för något utomkvedsskap också då man får upp det mycket när man googlar blödning i tidig graviditet.

Ja, massa funderingar hit och dit, samtidigt bara att vänta... 🫠
 
Såklart lite jobbigt att vänta här, även om man är inställd på missfall så är det alltid en gnutta hopp kvar (precis som när man inväntar BIM och trots att man kanske bara haft sex någon enstaka gång ett par dagar innan ÄL så hoppas jag alltid fast sannolikheten är låg).

Tog ett nytt RFSU gravtest idag och det är tydligt lite starkare än det för ett par dagar sen. Suck 😆! Tog också ett digitalt test i fredags som visade 2-3 veckor vilket var för få veckor (men inte way off eftersom jag hade ÄL 5 januari, borde dock visat 3+ då), då tänkte jag att det ändå var ytterligare ett tecken på missfall. Ska ta ett nytt digitalt test senare i veckan tänkte jag för att se om det ökat eller minskat. Är kanske lite tydligare än RFSU tester.

Känner mig fortsatt inte gravid (i denna tid med förra graviditeten hade jag massvis med symtom), så känns ändå lite lurt om det kommer fortsätta även om jag nu skulle vara preggo. Det enda jag reagerade på igår som gjorde att jag tog ett nytt test redan imorse är att bröstvårtorna var ömma och gjorde ont när jag klädde av mig (de är annars efter amning med dottern helt okänsliga). Har även haft foglossningskänningar senaste dagarna när jag gått väldigt mycket, men tänkt att den smärtan kanske berott på att jag sovit i dålig säng hos min pappa. Haft korta stunder av ganska vag mensvärkskänsla i magen också till och från. Temp fortsatt hög.

Oroar mig lite för något utomkvedsskap också då man får upp det mycket när man googlar blödning i tidig graviditet.

Ja, massa funderingar hit och dit, samtidigt bara att vänta... 🫠
Förstår att väntan är tuff ❤️

Det där med symptom är så lurigt. Med dottern mådde jag illa från vecka 8 till 12, och med sonen var det istället huvudvärk under samma tid. Det enda gemensamma var metallsmak i munnen första dagarna runt bim.

Tycker du gör klokt i att ta ett digitalt test senare i veckan ☺️

Håller tummarna för att det är en bebis på rätt ställe ❤️
 
@cherie

Jag hade väldigt stor blödning med klumpar och slem i vecka 7, där jag var säker på missfall. Rekommenderades vänta 4 veckor och därefter ta nytt gravtest... Oerhört lång väntan! Mina tester blev svagare med tiden, vilket visade sig bero på att hcg-nivåerna var så höga att testet blev "mättat". (Jag läste på och spädde urinen med hälften vatten och fick då tydligt starkare utslag)

Det jag vill säga med detta är väl att man aldrig kan veta säkert förrän man har fått ett helt negativt gravtest eller varit på ultraljud, vilket den offentliga vården inte var så pigga på i mitt fall förrän de fyra veckorna hade gått.

Stort grattis till att du kan bli gravid! Håller tummarna för dej 💕
 
Såklart lite jobbigt att vänta här, även om man är inställd på missfall så är det alltid en gnutta hopp kvar (precis som när man inväntar BIM och trots att man kanske bara haft sex någon enstaka gång ett par dagar innan ÄL så hoppas jag alltid fast sannolikheten är låg).

Tog ett nytt RFSU gravtest idag och det är tydligt lite starkare än det för ett par dagar sen. Suck 😆! Tog också ett digitalt test i fredags som visade 2-3 veckor vilket var för få veckor (men inte way off eftersom jag hade ÄL 5 januari, borde dock visat 3+ då), då tänkte jag att det ändå var ytterligare ett tecken på missfall. Ska ta ett nytt digitalt test senare i veckan tänkte jag för att se om det ökat eller minskat. Är kanske lite tydligare än RFSU tester.

Känner mig fortsatt inte gravid (i denna tid med förra graviditeten hade jag massvis med symtom), så känns ändå lite lurt om det kommer fortsätta även om jag nu skulle vara preggo. Det enda jag reagerade på igår som gjorde att jag tog ett nytt test redan imorse är att bröstvårtorna var ömma och gjorde ont när jag klädde av mig (de är annars efter amning med dottern helt okänsliga). Har även haft foglossningskänningar senaste dagarna när jag gått väldigt mycket, men tänkt att den smärtan kanske berott på att jag sovit i dålig säng hos min pappa. Haft korta stunder av ganska vag mensvärkskänsla i magen också till och från. Temp fortsatt hög.

Oroar mig lite för något utomkvedsskap också då man får upp det mycket när man googlar blödning i tidig graviditet.

Ja, massa funderingar hit och dit, samtidigt bara att vänta... 🫠

Jag ramlade på ett instagramkonto för ett tag sedan där en tjej som kämpade med att bli gravid hade haft blödningar och väldigt rejäla sådana fram till v. 10-11. Där hade man gjort ett VUL för att kunna konstatera att blödningarna berodde på ett hematom. Minns inte vad kontot hette dock. Men iallafall, när jag hittade kontot hade hon hunnit passera vecka 16, haft KUB som visade ett friskt barn osv - så vem vet? Tycker också det låter klokt att ta ett test till senare i veckan.

Hoppas och håller tummarna för dig!
 
Hade också blödningar tidigt i graviditeten, trillade även ut märkliga klumpar . Var helt säker på att det inte fanns någon kvar i magen när jag i vecka 9 fick se en liten räka med pickande hjärta på tidigt ultraljud. (Han fyllde precis ett.)
 
Tack för stöttande och peppande ord och för att ni delar med er av era erfarenheter 🧡 Många som har erfarenheter av blödningar under graviditet (jag med, med min dotter, men den var så liten och kortvarig). Min blödning nu pågick ju i närmare två veckor, och vissa dagar använde jag normala eller supertamponger. Många dagar var det dock minivarianten, vilket är betydligt mindre än vad jag blöder en vanlig mens.

Imorgon är det tre veckor sen BIM och jag började blöda, så jag vet inte hur länge man ska vänta på att ringa mödravården om gravtesten nu fortsätter vara positiva och tempen förhöjd. Får kanske ge det en vecka till då, då har det gått fyra veckor sen ev missfall startade iaf. Någon här hade ju fått den tiden från vården ☺️
 

Liknande trådar

Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
1 743
Senast: orkide
·
Gravid - 1år Jag visste inte om jag skulle fortsätta i min första tråd "vem tar du med till förlossningen?" eller om jag skulle skapa en helt ny...
2
Svar
22
· Visningar
3 392
Senast: Milosari
·
Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
11 214
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
14 133
Senast: Barbabelle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp