En tråd för oss som vill ha barn/som försöker bli gravida - del 9

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vi har försökt bli gravida ett tag utan att lyckas. Vi har ännu inte försökt under 1 år och får därför inte hjälp ännu.

Tog kontakt med en privat gynekolog för att se vad som kunde göras (kan tänka oss att betala själva) innan man påbörjar en stor utredning. Enligt dem var det utredning (som börjades med provtagning av båda) eller ingenting.

Men finns det inget mellanting? Typ en helt vanlig gynkoll? Eller det är helt onödigt? Vet inte riktigt vad jag ska fråga efter....
 
Vi har försökt bli gravida ett tag utan att lyckas. Vi har ännu inte försökt under 1 år och får därför inte hjälp ännu.

Tog kontakt med en privat gynekolog för att se vad som kunde göras (kan tänka oss att betala själva) innan man påbörjar en stor utredning. Enligt dem var det utredning (som börjades med provtagning av båda) eller ingenting.

Men finns det inget mellanting? Typ en helt vanlig gynkoll? Eller det är helt onödigt? Vet inte riktigt vad jag ska fråga efter....

Ett år stämmer inte riktigt, dvs det är något sjukvården räknat ihop, fast det inte riktigt stämmer med verkligheten. Hur funkar din mens? Vet du om du har ÄL?
 
Vi har försökt bli gravida ett tag utan att lyckas. Vi har ännu inte försökt under 1 år och får därför inte hjälp ännu.

Tog kontakt med en privat gynekolog för att se vad som kunde göras (kan tänka oss att betala själva) innan man påbörjar en stor utredning. Enligt dem var det utredning (som börjades med provtagning av båda) eller ingenting.

Men finns det inget mellanting? Typ en helt vanlig gynkoll? Eller det är helt onödigt? Vet inte riktigt vad jag ska fråga efter....
De vanligaste felen ser du nog inte under en vanlig gynkoll. Har du regelbunden mens? Har du provat ägglossningstest?
 
Har extremt regelbundna cyklar med positiva äl test exakt samma två dagar varje cykel. Detta får mig att ännu mer tro att något är fel då det inte tagit sig på 7-8 försök.
 
Har extremt regelbundna cyklar med positiva äl test exakt samma två dagar varje cykel. Detta får mig att ännu mer tro att något är fel då det inte tagit sig på 7-8 försök.
I såna fall hade jag nog velat testa spermaprov och kolla upp dina hormon värden med blodprov.
 
Har inte varit så aktiv här senaste tiden, vill börja med att gratulera alla som plussat eftersom jag självklart följt tråden ändå :)

Har försökt att inte tänka så mycket bebis, har varit så omtumlande med mina MA:n. Men vi har myst oskyddat och inte tänkt så mycket mer på det.
Har hunnit haft två menscykler efter senaste MA:t och det har varit otroligt tydliga ägglossningar (okej, jag kunde inte låta bli att kissa lite sticka :o) och mensen har varit normal.
Tills nu, jag hade ägglossning förra tisdagen, och idag har jag redan en blödning, en slemmig sådan som bara visat sig när jag är på toa. Vad kan detta vara, känns inte riktigt normalt med en lutealfas på 7 dagar?
 
Vi har försökt bli gravida ett tag utan att lyckas. Vi har ännu inte försökt under 1 år och får därför inte hjälp ännu.

Tog kontakt med en privat gynekolog för att se vad som kunde göras (kan tänka oss att betala själva) innan man påbörjar en stor utredning. Enligt dem var det utredning (som börjades med provtagning av båda) eller ingenting.

Men finns det inget mellanting? Typ en helt vanlig gynkoll? Eller det är helt onödigt? Vet inte riktigt vad jag ska fråga efter....
Vad tänker du på som stor utredning?
Jag håller med @em-pirre att en vanlig gynundersökning inte ger så mycket om du verkar ha regelbunden cykel. Hur lång är den förresten? Vet du hur lång din lutealfas är? Hur gammal är du?

En grundundersökning kostar oftast runt 5000kr och då brukar det ingå tex spermieanalys och AMH.

Att bara kolla spermierna kostar runt 2000 kr.

Sen skiljer sig priserna åt från klinik till klinik men de ligger nog runt där de flesta. Det som brukar skilja i priserna är oftast själva IVF:en.

Vissa blodprov kan man göra via Werlabs. Kostnaden där varierar beroende på vad man vill testa men det står på deras hemsida (du får googla lite).

Det låter ju på dig som om ni har möjlighet att betala själva och då kanske 5000 för en grundundersökning inte är fel.

Det normala är att bli gravid inom 6 månader och då faktiskt på så lite som 1-3 månader.
 
Senast ändrad:
Har inte varit så aktiv här senaste tiden, vill börja med att gratulera alla som plussat eftersom jag självklart följt tråden ändå :)

Har försökt att inte tänka så mycket bebis, har varit så omtumlande med mina MA:n. Men vi har myst oskyddat och inte tänkt så mycket mer på det.
Har hunnit haft två menscykler efter senaste MA:t och det har varit otroligt tydliga ägglossningar (okej, jag kunde inte låta bli att kissa lite sticka :o) och mensen har varit normal.
Tills nu, jag hade ägglossning förra tisdagen, och idag har jag redan en blödning, en slemmig sådan som bara visat sig när jag är på toa. Vad kan detta vara, känns inte riktigt normalt med en lutealfas på 7 dagar?
Det kan vara lite vad som helst. En vidhäftningsblödning, strul med hormoner eller något annat lika "roligt".

Är det en nidblödning så borde du förhoppningsvis få ett + på stickan om sju dagar.

Tyvärr är nog det vanligaste att det är hormonerna som hittar på något för att liva upp sin tillvaro :meh:
 
Det kan vara lite vad som helst. En vidhäftningsblödning, strul med hormoner eller något annat lika "roligt".

Är det en nidblödning så borde du förhoppningsvis få ett + på stickan om sju dagar.

Tyvärr är nog det vanligaste att det är hormonerna som hittar på något för att liva upp sin tillvaro :meh:

Jo det är väl ungefär det jag kommit fram till själv :grin:. Är väl bara att vänta och se vad som händer, är helt däckad i influensan så orkar inte ha annat att bekymra mig för, så som dessa j***a hormoner :meh:

Har för mig att det tog ett par cykler efter första MA:t innan allt var helt som vanligt igen, just detta problem hade jag inte men nån gång ska väl va den första :meh:
 
Börjar få ganska ont i svanken vilket jag inte brukar ha, kan man ens känna eventuella missfall såhär tidigt?
 
Det normala är att bli gravid inom 6 månader och då faktiskt på så lite som 1-3 månader.

Är just detta jag vet, varför jag även blir lite irriterad när de försöker säga att 7-8 mån inte alls är speciellt lång tid att försöka.

Jag vet inte riktigt vad jag menar med stor utredning, men det känns på något sätt ganska så stort.

Men cykel är 27 dagar med positivit äl test dag 13 och 14.
 
Har du varit på den vid St:Göran? De är så himla gulliga!
Jag har kört det korta programmet, allt har gått så himla fort.

Vad är anledningen till att du tror att du kommer att få panik?
Hur kommer det sig att ni fick välja mellan ett och två ägg? Tror de sa till mig att det kunde göras om det var sista försöket, eller om kvinnan är över 40. Det var iaf inget som de frågade mig om.

Nej jag kör Linköping denna gång. Har sett en del negativt om bemötandet där när jag googlat men den jag träffade var bra så jag hoppas hon är den jag får träffa sedan med.
Jag är opererad för cancer i livmoderhalsen och det var enormt traumatiskt för mig, (man gör först provtagning där man knipsar bitar o sedan operation så det är flera tillfällen man ska dit o plågas) och jag freakade ur rejält sista gången de skulle in (bukoperation när de trodde att de hittat tumör på äggstocken- det var endometrios som "tur" var). Dels ogillar jag gynsituationen från början, sedan blev det så upplevt tvång och dödsångest att jag blev rätt så betingad på att den där stolen är = panik. Med lite "lugna" tillfällen skulle jag säkert kunna jobba bort det till en hanterbar nivå men att garantera att ligga stilla är omöjligt.

Här är det 50% som får till frysen och 60% som faktiskt får barn.

60% på ett enda försök?? Var går du? Har bara sett siffror uppåt 80% på 3 försök, och liknande nivåer. 60 är ju fantastiskt bra.
 
Safir - ÄL 15/9 BIM 29/9, Försök nr 14, 28 år, inga barn

tolksele - ÄL 29/10, BIM 12/11 försök nr 1, 26 år, inga barn

Monkie - ÄL 12/2 (?) BIM 27/2, 34 år, två barn, försök nr 5

em-pirre - planerar IVF2

malumbub - PCOS. Cykelstart 1/2, Pergotime 5/2, blodprov 23/2.

Ackio - PCOS bekräftat 1/10. Behandlar med Provera och ska göra 6 mån för sedan återbesök och diskutera vidare.

Cynthia - Väntar på FET1, troligen februari. 31 år, inga barn

Halali - Förbereder för första IVF-försöket, långt protokoll. 31, aldrig varit gravid.

Humla - PCOS, Dubbel dos Letrozol nästa cykel, försökt 9 mån, 30 år, inga barn.

Vinkelina- gravid på första försöket, missfall vecka 11-fostret har troligen dött ett par veckor innan. Väntarnu på kroppens omstart, 31 inga barn.

Ms_Antrop - ÄP 3/2. 30 år, gravid 1 gång för 2 år sen (MF v.11). Ny sambo som är steriliserad. Inga barn, sambon har 4 barn sen tidigare.

Thalbaz - Andra omgången pergotime from 19/1, VUL 28/1, ett MF, 27 år, inga barn.[/QUOTE]
 
Är just detta jag vet, varför jag även blir lite irriterad när de försöker säga att 7-8 mån inte alls är speciellt lång tid att försöka.

Jag vet inte riktigt vad jag menar med stor utredning, men det känns på något sätt ganska så stort.

Men cykel är 27 dagar med positivit äl test dag 13 och 14.
Det är inte fel enligt deras sätt att räkna. De har helt enkelt räknat ut ett medelvärde. Problemet är bara att medelvärdet ger en missvisande tidslinje.

Det normala är faktiskt att bli gravid ganska så omgående.

Jag hade nog gjort en sån basicutredning för 5000kr. Förutsatt att man inte behöver vända på slantarna.

Den ger oftast de mest grundläggande svaren. Har man tex inga spermier så är det ju ingen idé att hålla på och prova på egen hand. Eller om man har höga sköldkörtel värden då får man se till att sänka dom.

Eller så hittar man absolut inget alls utan allt ser bara sååååå fint ut. Men likväl så blir man inte gravid :(
 
60% på ett enda försök?? Var går du? Har bara sett siffror uppåt 80% på 3 försök, och liknande nivåer. 60 är ju fantastiskt bra.

Nej naturligtvis inte ;)

60% av alla som behandlas där, alla återföringar inräknade. Och då inte bara gravida utan "baby to home".
 
Nej naturligtvis inte ;)

60% av alla som behandlas där, alla återföringar inräknade. Och då inte bara gravida utan "baby to home".

Äsch. Tänkte väl det men fick lite hopp o började fundera på att sälja lite av möblemanget o min själ för o kunna ta mig dit där de har såna odds ;) Ja det var hem-med-barn som de räknade 35% på ett försök. Vågade inte fråga om tre.. Men det ingår iaf alla FET som man bara kan, tre äggplock, så hoppas vi får till frysen också så jag slipper gå igenom hela karusellen. Vet inte hur många gånger jag pallar det fysiskt ELLER mentalt. Vet ju hur jag mår på sprayen bara..
 
Äsch. Tänkte väl det men fick lite hopp o började fundera på att sälja lite av möblemanget o min själ för o kunna ta mig dit där de har såna odds ;) Ja det var hem-med-barn som de räknade 35% på ett försök. Vågade inte fråga om tre.. Men det ingår iaf alla FET som man bara kan, tre äggplock, så hoppas vi får till frysen också så jag slipper gå igenom hela karusellen. Vet inte hur många gånger jag pallar det fysiskt ELLER mentalt. Vet ju hur jag mår på sprayen bara..

Det ska vara samma i hela landet nu, dvs tre försök och ett försök = äggplock och allt i frysen är bonus :)

Procenten brukar vara individuella utefter ålder och hormonstatus etc.

Min är satt till 20% per återföring men det spelar ju mindre roll egentligen. Även om jag gillar siffror ;)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
2 059
Senast: orkide
·
Övr. Barn Som rubriken lyder: vad får ditt/dina barn i julklapp av dig/er i år? Brasklapp: Vill man så får man gärna berätta hur man resonerar...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
5 845
Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
1 025
Senast: Queen
·
Gravid - 1år Jag visste inte om jag skulle fortsätta i min första tråd "vem tar du med till förlossningen?" eller om jag skulle skapa en helt ny...
2
Svar
22
· Visningar
3 563
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp