En tråd för oss som vill ha barn/som försöker bli gravida - del 11

Status
Stängd för vidare inlägg.
Uppdatering.

Planerad insättning idag med ultraljud innan dess för att ta beslut om eventuell totalfrys. Läkaren undersökte mig med vul. Äggstockarna var lite förstorade, men ingen katastrof. Hade dock en del vätska i vaginan. Hon sa att det var gränsfall men beslutade ändå sig för att det var okej att sätta in en 5-dagars.
Redan ultraljudet kändes en del och eftersom jag skulle vara lite kissnödig var det ju ännu värre. Sen när embryot skulle in kom hon inte in med katetern utan fick först typ trycka på magen och sen byta kateter. Det gjorde så ont att jag typ hyperventilerade och det kändes som de aldrig blev klara. Väldigt mycket värre än äggplocket. Var så lättad när de äntligen var klara.

Minst 2 till frysen blev det också 👍🏻

Testdag 29/6.
Håller tummar och tår!
Kommer du kunna hålla dig med att testa till testdagen?
 
Uppdatering.

Planerad insättning idag med ultraljud innan dess för att ta beslut om eventuell totalfrys. Läkaren undersökte mig med vul. Äggstockarna var lite förstorade, men ingen katastrof. Hade dock en del vätska i vaginan. Hon sa att det var gränsfall men beslutade ändå sig för att det var okej att sätta in en 5-dagars.
Redan ultraljudet kändes en del och eftersom jag skulle vara lite kissnödig var det ju ännu värre. Sen när embryot skulle in kom hon inte in med katetern utan fick först typ trycka på magen och sen byta kateter. Det gjorde så ont att jag typ hyperventilerade och det kändes som de aldrig blev klara. Väldigt mycket värre än äggplocket. Var så lättad när de äntligen var klara.

Minst 2 till frysen blev det också 👍🏻

Testdag 29/6.

Stort lycka till!! Såå jobbig väntan men samtidigt väldigt spännande!
Hoppas du får ett fint plus! Men säger desamma kommer du kunna hålla dig att inte testa?
 
Mens idag (blankt test för ett par dagar sedan så inte så oväntat) och när jag försökte ringa till sjukhuset så går inte det... för de har stängt från förra veckan och 2,5 månad framåt :banghead::banghead::banghead: Läkaren som sagt att vi ska få provsvaren innan sommaren och sedan kunna fortsätta själva över sommaren har inte skrivit ut något nytt recept och provsvaret ligger fortfarande ovidimerat, så inte fanken trodde jag att de skulle gå på semester redan :meh:

Tolkar i alla fall provsvaren själv som att ÄL skett och har i alla fall en hel dos tabletter att köra på denna cykel. Får jag inte tag på en läkare innan nästa cykel sen funderar jag allvarligt på vart man kan vända sig för att köpa receptbelagd medicin svart? :confused:
 
Korrigering. Inte vätska i vagina utan i bukhålan eller livmodern.

Nu är det ännu mer viktigt med total vila och mycket vätska. Blir du gravid blir överstimuleringssymtomen MYCKET värre.

Kan man bli sjukskriven för överstimulering, även om man inte blir inlagd på sjukhus? Hur lång tid tar det innan det lägger sig..?
 
Kan man bli sjukskriven för överstimulering, även om man inte blir inlagd på sjukhus? Hur lång tid tar det innan det lägger sig..?

Jag har varit sjukskriven minst en vecka varje gång. Första gången blev jag riktigt dålig och var sjuk i flera veckor, fick injicera propplösande och ligga och dricka soppa. Ingen gång har jag gått med på bli inlagd även om de verkligen försökte den första gången. De andra gångerna har jag haft vanlig sjukskrivning hemma. Min klinik sjukskriver alltid mellan plock och insättning till en början.
 
Jag har varit sjukskriven minst en vecka varje gång. Första gången blev jag riktigt dålig och var sjuk i flera veckor, fick injicera propplösande och ligga och dricka soppa. Ingen gång har jag gått med på bli inlagd även om de verkligen försökte den första gången. De andra gångerna har jag haft vanlig sjukskrivning hemma. Min klinik sjukskriver alltid mellan plock och insättning till en början.

Det är verkligen ingen enkel grej man får gå igenom... Tack för att du delar med dig, det är jätteskönt att veta lite av vad som kan hända.
 
- Nejlica, första barnet
- Ackio - Ingen ÄL bekräftad än, barn sen tidigare, utomkveds 2012
- Rouise - ingen koll på ÄL ännu, inga barn sedan tidigare.
- Kluven - slutade använda skydd i augusti-17(hormonella skydd långt tidigare), ÄL troligtvis kring 4/3, BIM 18/3, inga barn sedan tidigare.
- Lickety - Äl 8/3, BIM 22/3, första försöketinleddes förra veckan, inga barn sedan tidigare.
- kmt - ÄL enligt tidigare cykelmönster 17/4, BIM 1/5, försökt sen vinter/ vår 2017, inga barn sedan tidigare.
- Lilleknodd 2 - ÄL ca 20/5, BIM 3/6. Försöker få till ett syskon. Ett MA i v 18 samt ett MF i v 6.
- Zvinto - ÄL ca 28-30/5, BIM runt 13-15/5. Försökt sen jan -17, andra barnet
- Skuggviol - ÄL ca 7/6, BIM ca 21/6. Andra försöket, inga barn sedan tidigare.
-Winifred - ÄL ca 13/6, BIM ca 28/6. Inga barn sen tidigare.
KarinStarfighter, Påbörjar IVF korta protokollet troligen 28/5.
- Klura- ÄL ca 12/6, BIM ca 26/6. Tredje försöket, inga barn sedan innan
- Tussilagon ÄL ca 13/6, första försöket med insemination, andra barnet.
- kmt ÄL ca 18/6, BIM 2/7, inga barn
- Hedblomster - ÄL 26/6, BIM 11/7. Försökt sen mars -17, inga barn. X i maj -17.
-Ingela_S - ÄL ca 26/6, BIM ca 10/7. Försökt sen nov -16. Inga barn sen tidigare.

Uppdaterar listan. Fick mens idag, typ fem dagar tidigare än jag trodde, så det blir ingen behandlingsstart denna cykeln, eftersom det krockar med alla semestrar.
 
Nu har jag småblödit i två dagar och idag verkar det kommit igång ordentligt. Vill bara att det ska försvinna ut nu så vi kan få försöka igen. Blir det ett missfall till så blir det väl någon sorts utredning.
Har fått tid hos gynmottagning på tisdag, få se vad de säger.
 
Nu kör vi prosecco hela sommaren och hoppas kroppen känner sig mer redo i augusti :)
Skål för det! :heart
Ska köpa mig någon fancy flaska bubbel till midsommar och hävda att det är mannens tur att köra hem i år igen! Kan ha hävdat förra året att han gott kunde köra hem då eftersom jag förhoppningsvis skulle ha god anledning att hålla mig nykter i år... så bra gick det med det :cautious:
 
Det blev inget planerat besök på gynmottagningen idag. Fick åka in akut inatt då jag blött så galet mycket från ca 21 igår. Inga smärtor att tala om som tur var. Men allt färsk samt koagulerat blod som välde ut ur mig skrämde skiten ur mig. Dom ca 45min det tog till akuten blödde jag igenom dubbla bindor, trosor, byxor, samt handuk jag hade virat runt mig. Väl på akuten när jag kunde byta om var det så mycket blod så jag visste inte vart jag skulle börja. Hur ska man våga försöka igen när det blir så här? :(
 
Det blev inget planerat besök på gynmottagningen idag. Fick åka in akut inatt då jag blött så galet mycket från ca 21 igår. Inga smärtor att tala om som tur var. Men allt färsk samt koagulerat blod som välde ut ur mig skrämde skiten ur mig. Dom ca 45min det tog till akuten blödde jag igenom dubbla bindor, trosor, byxor, samt handuk jag hade virat runt mig. Väl på akuten när jag kunde byta om var det så mycket blod så jag visste inte vart jag skulle börja. Hur ska man våga försöka igen när det blir så här? :(
Fy vilken hemsk upplevelse!
Vad sa ev läkare väl inne på akuten?

Våran lillebror dog i magen i v 17, och i början tänkte jag samma sak som du. Hur vågar man försöka igen? Men min längtan efter ett barn till är större än rädslan av att vara med om samma sak igen. Det har tagit ett par månader dock, och om jag väl blir gravid kommer rädslan antagligen vara där dagligen..

Hoppas du kan smälta denna hemska upplevelse och att du får uppleva allt du vill uppleva - i positiv bemärkelse, efter detta.
 
Det blev inget planerat besök på gynmottagningen idag. Fick åka in akut inatt då jag blött så galet mycket från ca 21 igår. Inga smärtor att tala om som tur var. Men allt färsk samt koagulerat blod som välde ut ur mig skrämde skiten ur mig. Dom ca 45min det tog till akuten blödde jag igenom dubbla bindor, trosor, byxor, samt handuk jag hade virat runt mig. Väl på akuten när jag kunde byta om var det så mycket blod så jag visste inte vart jag skulle börja. Hur ska man våga försöka igen när det blir så här? :(

Men hjälp! Vilken traumatisk upplevelse för er! Hoppas du blev väl bemött på akuten. Vad är planen framöver?
 
Det blev inget planerat besök på gynmottagningen idag. Fick åka in akut inatt då jag blött så galet mycket från ca 21 igår. Inga smärtor att tala om som tur var. Men allt färsk samt koagulerat blod som välde ut ur mig skrämde skiten ur mig. Dom ca 45min det tog till akuten blödde jag igenom dubbla bindor, trosor, byxor, samt handuk jag hade virat runt mig. Väl på akuten när jag kunde byta om var det så mycket blod så jag visste inte vart jag skulle börja. Hur ska man våga försöka igen när det blir så här? :(
Fy, hade också blivit rädd då. Satt det rester kvar?
 
@lilleknodd2
@KarinStarfighter

Verkligen toppenbra personal där. Jag blev skrapad, men hade tydligen blött väldigt mycket under skrapningen så de hade ev kommit emot nått blodkärl. Jag hade lite låga blodvärden, men behövde inte blodtransfusion utan skulle äta mina tillskott med järn i. Fanns tydligen lite rester kvar så fick cytotec, men hände inte så mycket med det (precis som mitt förra missfall hjälpte inte cytotec, men då fick jag cytotec först och skrapning sen. Här tvärtom). Fick åka hem men ska bli kallad om 1-2mån och se om det finns nån rest kvar då. Förmodligen skulle jag bli kollad av nån sprecialare som kolla med kamera, om det inte fanns möjlighet pga semester så skulle de spola med koksalt och VUL.

Mitt sista samtal med läkaren innan jag åkte hem gjorde mig peppad på att ändå försöka igen framöver. Jag hade rätt till tidigt ultraljud om jag blir gravid igen och hon tyckte det var okej att vi försöker igen när jag slutat blöda och vi känner oss redo. Ett missfall till och det blir någon sorts utredning, men tydligen visar det ofta inte något ändå.
 
@lilleknodd2
@KarinStarfighter

Verkligen toppenbra personal där. Jag blev skrapad, men hade tydligen blött väldigt mycket under skrapningen så de hade ev kommit emot nått blodkärl. Jag hade lite låga blodvärden, men behövde inte blodtransfusion utan skulle äta mina tillskott med järn i. Fanns tydligen lite rester kvar så fick cytotec, men hände inte så mycket med det (precis som mitt förra missfall hjälpte inte cytotec, men då fick jag cytotec först och skrapning sen. Här tvärtom). Fick åka hem men ska bli kallad om 1-2mån och se om det finns nån rest kvar då. Förmodligen skulle jag bli kollad av nån sprecialare som kolla med kamera, om det inte fanns möjlighet pga semester så skulle de spola med koksalt och VUL.

Mitt sista samtal med läkaren innan jag åkte hem gjorde mig peppad på att ändå försöka igen framöver. Jag hade rätt till tidigt ultraljud om jag blir gravid igen och hon tyckte det var okej att vi försöker igen när jag slutat blöda och vi känner oss redo. Ett missfall till och det blir någon sorts utredning, men tydligen visar det ofta inte något ändå.

Skönt att känna lite pepp, och hoppas ni får gå hela vägen nästa gång!
 
Pratat med kliniken nu om fortsättning efter sommaren, jag hade dåliga värden på progesteronprovet så troligen ingen ägglossning så nästa gång ska jag få medicin och spruta för att hjälpa ägglossningen. Känns bra att dom har en plan för denna gång och inte bara köra på i naturlig cykel. 😄
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
1 592
Senast: orkide
·
Gravid - 1år Välkomna till tråd 13 Här samlas alla som vill prata om hur det är att försöka få till barn! Oavsett om det är med stork, DHL...
66 67 68
Svar
1 358
· Visningar
182 432
Senast: cherie
·
Gravid - 1år Jag visste inte om jag skulle fortsätta i min första tråd "vem tar du med till förlossningen?" eller om jag skulle skapa en helt ny...
2
Svar
22
· Visningar
3 350
Senast: Milosari
·
Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
10 365

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp