En tråd för oss som vill ha barn/som försöker bli gravida - del 11

Status
Stängd för vidare inlägg.
Men gud så dumt. De har alltså på två olika kliniker sammanlagt 5 gånger sagt åt mig att det är viktigt att äta ett par timmar innan plock just för att man ska hållas så stabil som möjligt.

Intressant att höra att det finns olika tillvägagångssätt på olika kliniker. Typiskt att hungriga jag hamnade på en som rekommenderar fasta. 😉
 
Usch vad trist med jobbet, och att de inte kan ge någon ordentlig motivering :down:

Jag skulle fortsatt med ivf-planerna. Man vet aldrig hur lång tid det tar och vad som händer i livet för övrigt, så då skulle jag inte låta saker som jobb påverka när det är dags att börja. Även om jag förstår att man gärna vill ha ”allt” på plats innan. Det är kanske det som behövs också för att motivera dig att inte röka? Att du snart är uppe i 3 mån rökfri är ju jättebra, även med ett bakslag. Ett litet återfall kanske var det som behövdes för att du ska få energi och motivation att fortsätta? :)

Jo, men det där med jobbet kan jag ta.
Ovissheten hur mina rutiner kommer se ut är värre...

Tack för din input! Min man vill också fortsätta som planerat, men han sitter ju säkert i sin anställning..
Det som oroar mig är hur rökningen kan påverka en eventuell graviditet. Hur länge sitter alla gifter i kroppen, risker osv..
mycket att ta ställning till just nu.
 
Nyss hemkommen från äggplock. Var inte alls så farligt som jag befarat. Åt en ostmacka innan läggdags igår och drack saft i morse, magen kurrade när vi kom till RMC, men när vi väl blev inkallade så glömde jag hungern lite. Fick nål i armen och två Alvedon att svälja, medan mannen gjorde sin del. Sen fick vi komma in i "äggplocksrummet" och de visade att vi kunde följa hela förloppet på skärmen. Men när de gett mig lugnande och bedövning så var jag helt borta sen. Kände bedövningen bara, annars inte ett smack. Läkaren hade frågat om vi visste att jag hade endometrios (öh, ja. Det är ju angett som orsaken till barnlösheten...), men det fick mannen svara på. Märkte heller inget när de var klara och jag fick fina trosor med binda i. Av att minne av att de hjälpe mig ut och till sängen där jag skulle vila. Både jag och sambon fick frukost. Så sammanfattningsvis var det inte alls någon obehaglig upplevelse och jag skulle lätt kunna göra det igen.

8 ägg blev resultatet och risken för överstimulering bedömdes som låg. Vila och dricka mycket idag, men från imorgon var det bra om jag kunde promenera för att få igång tarmarna. Besked lämnas imorgon om hur befruktningen har gått och om ev insättningsdatum.

Är ganska trött nu, så soffläge känns inte oangenämt.😉
 
Nyss hemkommen från äggplock. Var inte alls så farligt som jag befarat. Åt en ostmacka innan läggdags igår och drack saft i morse, magen kurrade när vi kom till RMC, men när vi väl blev inkallade så glömde jag hungern lite. Fick nål i armen och två Alvedon att svälja, medan mannen gjorde sin del. Sen fick vi komma in i "äggplocksrummet" och de visade att vi kunde följa hela förloppet på skärmen. Men när de gett mig lugnande och bedövning så var jag helt borta sen. Kände bedövningen bara, annars inte ett smack. Läkaren hade frågat om vi visste att jag hade endometrios (öh, ja. Det är ju angett som orsaken till barnlösheten...), men det fick mannen svara på. Märkte heller inget när de var klara och jag fick fina trosor med binda i. Av att minne av att de hjälpe mig ut och till sängen där jag skulle vila. Både jag och sambon fick frukost. Så sammanfattningsvis var det inte alls någon obehaglig upplevelse och jag skulle lätt kunna göra det igen.

8 ägg blev resultatet och risken för överstimulering bedömdes som låg. Vila och dricka mycket idag, men från imorgon var det bra om jag kunde promenera för att få igång tarmarna. Besked lämnas imorgon om hur befruktningen har gått och om ev insättningsdatum.

Är ganska trött nu, så soffläge känns inte oangenämt.😉
Jag fick inget lugnade, så då var den där skärmen bra att koncentrera sig på.
Skönt det gick bra. Håller tummarna för bra befruktning nu :).
 
Nyss hemkommen från äggplock. Var inte alls så farligt som jag befarat. Åt en ostmacka innan läggdags igår och drack saft i morse, magen kurrade när vi kom till RMC, men när vi väl blev inkallade så glömde jag hungern lite. Fick nål i armen och två Alvedon att svälja, medan mannen gjorde sin del. Sen fick vi komma in i "äggplocksrummet" och de visade att vi kunde följa hela förloppet på skärmen. Men när de gett mig lugnande och bedövning så var jag helt borta sen. Kände bedövningen bara, annars inte ett smack. Läkaren hade frågat om vi visste att jag hade endometrios (öh, ja. Det är ju angett som orsaken till barnlösheten...), men det fick mannen svara på. Märkte heller inget när de var klara och jag fick fina trosor med binda i. Av att minne av att de hjälpe mig ut och till sängen där jag skulle vila. Både jag och sambon fick frukost. Så sammanfattningsvis var det inte alls någon obehaglig upplevelse och jag skulle lätt kunna göra det igen.

8 ägg blev resultatet och risken för överstimulering bedömdes som låg. Vila och dricka mycket idag, men från imorgon var det bra om jag kunde promenera för att få igång tarmarna. Besked lämnas imorgon om hur befruktningen har gått och om ev insättningsdatum.

Är ganska trött nu, så soffläge känns inte oangenämt.😉

Vad spännande att höra om, håller tummarna för att det ger ett fint resultat nu! :heart
 
Håller du utkik efter fertilt sekret också? Jag tänker att det är väldigt bra komplement till ÄL test. Jag har gjort ÄL test några gånger och aldrig fått positivt och då hade jag ändå en cykel man i princip kunde ställa klockan efter. När jag började hålla koll på sekret blev det plötsligt väldigt tydligt när det var ägglossningstider. :)

Nej det har jag nog inte hållt utkik efter, tack det ska jag ha med mig framöver!
 
Hade jag varit du hade jag nog bokat tid hos en privat gyn så länge :) du behöver ju inte köra hela utredningen om du bara har privata gyn i närheten som tar mycket betalt (finns de med landstingsavtal så det kostar dom vanligt läkarbesök), att bara få hjälp med ägglossningen borde ju gå rätt snabbt :)


Nu har jag fått en tid hos kvinnokliniken äntligen och ska dit på fredag!
 
Tack :love: Ska göra ett VUL nästa vecka för att avgöra hur långt gånget det är, ingen aning om jag är i vecka 4 eller 8 :o

Liten uppdatering. Vågar absolut inte hoppa in i någon vårtråd än då resultatet var allt annat än klart :( Vi kunde i alla fall konstatera att det inte fanns något foster motsvarande v9, men har jag tur "ska" det inte finnas ett heller och jag är i så fall bara i v5 pga kraftigt förskjuten ÄL. Blir ett nytt VUL om två veckor om jag inte börjat blöda innan dess, denna eviga väntan :nailbiting:
 
Jag fick inget lugnade, så då var den där skärmen bra att koncentrera sig på.
Skönt det gick bra. Håller tummarna för bra befruktning nu :).

Jag har verkligen inget som helst minne av själva äggplocket. Mannen berättade nyss att jag tydligen pratat konstant, om vår vardag, var vi jobbar nånstans, att jag haft häst och gud vet allt. 😁 Han lät mig prata på och tittade själv på skärmen. Jag är nästan lite besviken över att jag missade allt.😋
 
Hur går det för alla här, är det mer än jag som väntar på att mensen ska utebli?

Vi ska kallas på planeringssamtal hos rmc i början av oktober så vi väntar på kallelsen. Jag har dock blivit uppsagd och är väldigt kluven till att dra igång hela processen nu eller om vi ska vänta lite.
Min mens är idag fyra dagar sen insåg jag nyss, får ta ett test nästa vecka om den inte kommit till dess.

Hur har du mått under äggplock och nu tiden efter? :)
 
Hoppar in här på listan igen. Min Patriella mola tog hand om sig som det skulle, och jag behövde inte gå 6mån med gravidförbud utan endast ta 4 blodprov med en och sen två veckas mellanrum. Värdena gick neråt fort.


- Nejlica, första barnet
- Ackio - Ingen ÄL bekräftad än, barn sen tidigare, utomkveds 2012
- Rouise - ingen koll på ÄL ännu, inga barn sedan tidigare.
- Kluven - slutade använda skydd i augusti-17(hormonella skydd långt tidigare), ÄL troligtvis kring 4/3, BIM 18/3, inga barn sedan tidigare.
- Lickety - Äl 8/3, BIM 22/3, första försöketinleddes förra veckan, inga barn sedan tidigare.
- Tussilagon ÄL ca 13/6, första försöket med insemination, andra barnet.
- Lilleknodd - ÄL ca 16/7, BIM ca 30/7. Ett barn sen innan samt ett MF i v 17.
- Zvinto - BIM ca 19/8. Försökt sen jan -17, andra barnet
- Lönn - ÄL ca 16/8, BIM ca 30/8, Femte försöket, inga barn
- Ingela_S - ÄL ca 14/8, BIM ca 28/8. Försökt sen nov -16. Inga barn sen tidigare.
- Winifred - ÄL ca 12/8, BIM ca 27/8. Försök 3, inga barn sen tidigare
- Hedblomster - ÄL 22/8, BIM 6/8. Försökt sen mars -17, inga barn. X i maj -17.
- Skuggviol - ÄL ca 11/9, BIM ca 25/9. Femte försöket, inga barn.
-Klura - BIM 6 oktober, ägglossning ca 22/9
- Underensten - ÄL 28/9, BIM ca 12/10. Missfall ×2. Inga barn. Försökt sen Oktober -17.
 
Justerar mig på listan, fick mens punktligt den 25e september.. På det igen nu i oktober då.. :(

- Nejlica, första barnet
- Ackio - Ingen ÄL bekräftad än, barn sen tidigare, utomkveds 2012
- Rouise - ingen koll på ÄL ännu, inga barn sedan tidigare.
- Kluven - slutade använda skydd i augusti-17(hormonella skydd långt tidigare), ÄL troligtvis kring 4/3, BIM 18/3, inga barn sedan tidigare.
- Lickety - Äl 8/3, BIM 22/3, första försöketinleddes förra veckan, inga barn sedan tidigare.
- Tussilagon ÄL ca 13/6, första försöket med insemination, andra barnet.
- Lilleknodd - ÄL ca 16/7, BIM ca 30/7. Ett barn sen innan samt ett MF i v 17.
- Zvinto - BIM ca 19/8. Försökt sen jan -17, andra barnet
- Lönn - ÄL ca 16/8, BIM ca 30/8, Femte försöket, inga barn
- Ingela_S - ÄL ca 14/8, BIM ca 28/8. Försökt sen nov -16. Inga barn sen tidigare.
- Winifred - ÄL ca 12/8, BIM ca 27/8. Försök 3, inga barn sen tidigare
- Hedblomster - ÄL 22/8, BIM 6/8. Försökt sen mars -17, inga barn. X i maj -17.
-Klura - BIM 6 oktober, ägglossning ca 22/9
- Underensten - ÄL 28/9, BIM ca 12/10. Missfall ×2. Inga barn. Försökt sen Oktober -17.
- Skuggviol - ÄL ca 12/10, BIM ca 26/10. Sjätte försöket, inga barn.
 
Vi ska kallas på planeringssamtal hos rmc i början av oktober så vi väntar på kallelsen. Jag har dock blivit uppsagd och är väldigt kluven till att dra igång hela processen nu eller om vi ska vänta lite.
Min mens är idag fyra dagar sen insåg jag nyss, får ta ett test nästa vecka om den inte kommit till dess.

Hur har du mått under äggplock och nu tiden efter? :)

Tråkigt med jobbet... Är det lätt att få nytt jobb inom ditt område?

Det är ju trist att behöva vänta nu när ni ändå kommit såhär långt, men det tar ju en del kraft och energi att orka med hela processen, så har full förståelse för om ni väljer att lägga det på is ett tag.

Jag har mått oförskämt bra faktiskt. Minns inte ett skvatt från själva äggplocket, och det enda som har märkts efteråt är lätt "mensvärk". Första dagen låg jag i soffan hela dagen, annars har jag jobbat och rört mig som vanligt, dock inte tränat. De första dagarna mådde jag lite illa tillsammans med värken och kände mig uppblåst (bara lite lite synligt, svullen), men det har gett sig. Igår sprang jag 20 meter till bussen, det kändes inte så bekvämt, men annars mår jag fint. En vecka kvar till testdag och jag går och väntar mig blod varje gång jag går på toa nu... 😮
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
1 581
Senast: orkide
·
Gravid - 1år Välkomna till tråd 13 Här samlas alla som vill prata om hur det är att försöka få till barn! Oavsett om det är med stork, DHL...
66 67 68
Svar
1 358
· Visningar
182 364
Senast: cherie
·
Gravid - 1år Jag visste inte om jag skulle fortsätta i min första tråd "vem tar du med till förlossningen?" eller om jag skulle skapa en helt ny...
2
Svar
22
· Visningar
3 350
Senast: Milosari
·
Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
10 294

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp