Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Så var det för mig senast också, dag 11 såg det dystert ut och på dag 16 sa ägglossningen hej från ingenstans.Ultraljud idag. Ingen ägglossning på G, ingen slemhinna som byggts upp. Dag 11 i cykeln. Så vi får se. Jag har ju vanligtvis sen ägglossning, så jag hoppas det bara är som vanligt att ägglossning kommer sent....
Ja, ibland kan det ju ta fart fort! Jag har börjat få lite mer glidigt sekret så förhoppningsvis börjar östrogenet komma nuSå var det för mig senast också, dag 11 såg det dystert ut och på dag 16 sa ägglossningen hej från ingenstans.![]()
Nu håller jag tummarna stenhårt!Ägglossning kom till slut (nu idag), läkaren igår var chockad på ultraljudet hur snabbt follikeln vuxit och slemhinnan tjockat på sig så fint!
Väldigt kort funderade jag på om vi skulle prova naturligt också för att öka chansen till befruktning, men det står ju väldigt tydligt i papprena från IVF-kliniken att man ska undvika sex och vi vill ju eg inte alls ha tvillingar så den tanken lämnade mig snabbt också
På tisdag sätter vi in en "hatching" (kläckande) dag 6-blastocyst. Lite lägre chans än dag 5-embryon, men man får hoppas så gott det går. 90% av äggen överlever upptiningen så denna gång borde vi väl ändå få komma till insättningsmomentet i alla fall...
Håller tummarna!Ägglossning kom till slut (nu idag), läkaren igår var chockad på ultraljudet hur snabbt follikeln vuxit och slemhinnan tjockat på sig så fint!
Väldigt kort funderade jag på om vi skulle prova naturligt också för att öka chansen till befruktning, men det står ju väldigt tydligt i papprena från IVF-kliniken att man ska undvika sex och vi vill ju eg inte alls ha tvillingar så den tanken lämnade mig snabbt också
På tisdag sätter vi in en "hatching" (kläckande) dag 6-blastocyst. Lite lägre chans än dag 5-embryon, men man får hoppas så gott det går. 90% av äggen överlever upptiningen så denna gång borde vi väl ändå få komma till insättningsmomentet i alla fall...
Nu håller jag tummarna stenhårt!
Vilken dygn var det som ägglossningen kom på till sist?
Min mens kom tidigt denna vända också. Jag misstänker att jag börjar synka med min fru och att det är därför de senaste två cyklerna varit annorlunda, för hon fick mens bara några dagar efter mig.
Så nu ser det ut som att vi kommer dra igång hela IVF-karusellen i mitten på oktober istället för slutet.
Idag hade vi uppstartsamtalet och gick igenom protokollet och allt möjligt runt omkring. Har även beställt medicinerna. Något som jag varken läst eller hört någon berätta om tidigare, var att hon inte rekommenderade mig att utföra någon typ av träning under stimuleringsperioden. Undvika hopp, löpning och liknande. När jag frågade om lätt styrketräning avrådde hon också. Däremot tunga lyft på jobbet var okej så länge det kändes okej för mig?
Har ni fått samma rekommendationer?
Tack! Intressant att det skiljer sig.Nej, såhär står det i våra papper:
"Motion/ Träning under behandling:
Du kan motionera och träna som vanligt under behandlingen. Efter ägguttag bör du undvika mer extrema aktiviteter som långdistanslopp och fysisk krävande idrotter. Vanlig träning på gym, promader mm går bra att utföra. En enkel tumregel: mår du bra av träningen och inte får ont är det OK att fortsätta, även efter embryoåterföring. Fråga oss om du undrar vad som gäller för just dig."
Men jag vet att det är olika råd och rön kring detta med träning, där vissa kliniker verkar avråda träning. Oklart om det faktiskt finns vetenskaplig evidens för det eller om det är en säkerhetsåtgärd.
Däremot, under slutet av stimuleringsperioden, har jag oftast känt mig ganska svullen med tyngdkänsla i buken/bäckenet så då har jag avstått träning för det har intr varit så skönt...
Undra om vi går till samma klinik?Har äntligen varit på uppstartsbesöket.
Blodproverna lyckades vi hitta dropp in och gjorde direkt efteråt. Klamydiaprovet är beställt.
Hade önskat att de kunde sagt de i förväg för nu är det verkligen gränsfall på om vi hinner få det innan nästa cykel. Hade varit så skönt att få komma igång direkt.
De sa också att de tyvärr eventuellt kommer få neka någon att börja pga fullt och blir man nekad en cykel är man prio nästa.