En vinglasfråga

Inga nya tips, men jag blir gränslöst nyfiken och glad av att läsa om dina middagar!! Lyckliga de som blir inbjudna! Hur tänker du kring maten? Och vinet? Jag får en känsla av att dina veganska rätter är minst lika genomtänkta och fantastiska som dukningen - och sällskapet! Men till det behövs kanske en ny tråd... (Blink blink!)
Haha, det är nog inte så märkvärdigt som det låter, tror jag. Eller så är det det? Beror kanske på vad en är van vid, men jag är uppvuxen med middagsbjudningar som central social grej, så det kommer liksom naturligt. Kring mat och vin så tänker jag att det ska vara gott:D Nej, men ibland kör jag på något tema (Halloween ger roliga teman!), ibland bara vad jag känner för. Jag tycker inte om att laga mat egentligen, det är liksom inte något intresse sådär, så det blir oftast inte så avancerade recept men kanske lite ovanliga? Jag tycker om att utforska råvaror och kryddor som inte är så vanliga (rotkörvel i cubebe- och saffranssås, t.ex.) men ännu mer tycker jag om att göra roliga presentationer av maten. Hade en middag med tema 'under ytan' som var jätterolig, klädde smöret i bladguld, serverade borscht med en joghurtklick under soppan, sen huvudrätt med brysselkål och rödvinsmarinerad quorn inuti savoykål, och till efterrätt fruktsallad som serverades täckt av svart gelé:wtf::laugh:

...har inte haft någon ordentlig bjudning sen 2019. Pandemijäveln + kaos hemma medan jag försöker få ordning. Sällskapet har också blivit tunnare, den täta studentskaran har spritt ut sig över landet och alla har "vuxit upp". Men det kommer nya vänner och nya tillfällen:) (därav mitt behov av nya vinglas!)
 
Förstår mkt väl nödvändigheten i matchande glas. Jag tänker också att det utöver inte är omöjligt att man har ett vitt vin till förrätt och ett rött till varmrätt och dessertvin till efterrätt. Då måste man ju ha glas som kan stå bredvid varandra.

Tänker så här; lätt lösning som är smidig; alla i samma serie.

Kreativ lösning som kräver ett estetiskt öga; man matchar olika serier på ett stilfullt sätt. Mkt fint och i kristall finns på loppis. Men så klart kan man köpa i affären också. Personligen tycker jag att denna lösning andas smak och kreativitet på ytterligare en nivå. Köpa till sig en serie kan alla göra som har råd.

Sedan är det ju hur man är som person och vad man vill uppnå med sin dukning. Strikt och korrekt eller med en blinkning åt en stil och med lekfullhet?

Tycker dukning är intressant utifrån många perspektiv; en del lajvar överklass, den säger något om samtiden, att den skapar säkerhet eller osäkerhet, att den säger något om personen bakom och vad den vill visa osv.

Stort lycka till med val av glas!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp