Enaxlade med fronturlastning

Sv: Enaxlade med fronturlastning

Går stadigt på vägen och så. Det jag även gillar med boggie är att den står STADIGT då man lastar i och ur. Det gungar inte vilket endel hästar inte gillar.
Har fått punka en gång med häst i och då vi inte hade långt kvar hem och däcket ändå redan var sönderkört, så kunde vi rulla hem sakta ändå och byta däck hemma. DET är skönt med boggie om man är själv ute och åker! Om man inte är mitt i urskogen så tar man sig en liten bit ändå, tills man har möjlighet att byta.
Jag har öppningsbar taklucka på min och den har jag öppen i bakkant om det inte är kallt. Mina hästar är coola att transportera, men jag tycker ändå att ventilationen är bra. Har haft en gammal (obs gammal) Trane förut och där var ventilationen = noll, så jag har provat det med. Den transporten blev inte långvarig hos oss!
Gillar egentligen detta släp och skulle nog inte byta ut det om det inte var för att jag måste köra två kusar och alla dessa grejer! :crazy:

varför fronturlastning ? Onödig kostnad och en onödig grej. Hästar kan backa!

Jag har eventuellt ett sådant till salu. Alltså ett Ifor Williams 401. Det väger 710 kg och har en totalvikt på 1390 för tillfället, dvs det får i denna variant lasta 680 kg. Men detta går ju lätt att ändra.

Fördelarna är att det är rymligt för en häst, mycket stabilt på vägen, fjädringen är outslitliga bladfjädrar i stället för snabbt kärvande torsionsfjädrar och kraftiga spiralfjädrar istället för sådana där små gasfjädrar hjälper till med lämmen. Det känns helt enkelt som ett rejält och ordentligt släp, något som verkligen inte kan säga om alla snygga och moderna konstruktioner från kontinenten. Mitt är en -00:a så det är aluminiumgolv och tak och plyfa i sidorna. Lös gummimatta som är lätt att ta ur och därmed inga problem att inspektera underliggande golv. Dom där fastgjutna gummimassorna som är så moderna kan man ju fundera över. Ihop med plyfagolv och brodd vet man ju inte riktigt hur golvet mår efter några år. Personligen så gillar jag dessutom den något "gamla" designen. Det är inte häftigt på något sätt utan utstrålar istället en bruksmässighet som jag tycker är rätt passande på ett föremål som detta.

Nackdelarna är att vissa detaljer har en tendens att rosta, men det är saker som är i princip gratis och lätta att byta, typ små beslag och liknande. Det är bara ytrost och har ingen praktiskt betydelse, bara kosmetisk. En del retar sig på att det är så mycket sprintar överallt. Jag tycker man vänjer sig snabbt vid detta och har inga problem alls. De som retar sig är bara sådana som inte äger ett IW själva...

Ventilationen sker genom ett luftintag i fronten och genom små hål i den övre bakluckan. Det finns dessutom en taklucka. För att ventilationen ska fungera perfekt krävs att man kommer upp i lite fart, men så är det ju på alla konstruktioner jag sett.

Är mycket nöjd med släpet men håller på att ta BE kort och köper förmodligen ett större IW istället.

Bill skrev:
varför fronturlastning ? Onödig kostnad och en onödig grej. Hästar kan backa!
Nope, alla hästar kan inte backa. Har en 5 åring hemma som inte har backat ett steg som vi har sett. Tro mig, vi har prövat det mesta. Inte änns en NH snubbe lyckades med det. Hon vänder bort huvudet och vänder på hela sig.
Fronturastning är suveränt när man åker ensam och när man kör fölungar :idea:

Låter ju bra =) Vad är det för årsmodell på din?

Hm okej, det där låter ju också väldigt lockande :crazy: .
Men jag får se hur jag gör, föroppningsvis om du säljer så ser jag din annons ;)

Oxxx skrev:
Nej det är det ju inte :D, ska nog försöka kolla på en sån. (svårt att bestämma mej).

Hur är den annars tycker du (att köra, luft-konditionering, osv) ?

Den ligger mycket bra på vägen oavsett om den är lastad eller ej. Har bara erfarenhet av tre olika märken men vår Star trailer är det bästa som vi har provat.

Tycker att de är prisvärda.

Okej, vad bra.
Jag är ganska säker på att det blir en sån :D ;)

Och tycker du att det är bra ventilation (stavas?)?

Vistt KAN de flesta backa, men.... Inte alla som vill! Vi har en ponny som har blivit skrämd för att backa ut ur släpet. Vet inte vad som hänt då han var sån när vi fick honom, men trots att han är jättesnäll att lasta, så står han tryckt mot frambommen och kniper in rumpan och darrar som ett asplöv när vi öppnar bak. Han är så rädd för att backa ut, men om vi "tvingar" honom så gör han det vi ber honom om, men han VILL INTE! HAN är jätteglad om han får gå ut där fram! Innan vi fick honom tyckte jag också att fronturlastning var lite onödigt....
Kan även vara bra för de som har en tendens att kasta sig ut när man lastar ut bakåt.

En sista fråga bara:
Har alla Star/Safir hellimmad matta (även de äldre)?
Vill ju ha en olimmad...

Liknande trådar

Utrustning Hej! Närmar mig nu min första vinter med transport och funderar på det här med broddar. Jag har ett Fautras och jag misstänker att den...
Svar
4
· Visningar
429
Senast: Anna-Bella
·
Utrustning Hej! Jag ska införskaffa mig en ny transport och behöver råd på vilken jag ska söka efter. En totalvikt på max 1500kg, en lastvikt så...
Svar
4
· Visningar
282
Senast: Emuliiaa
·
Utrustning Hej Alla Har försökt googla, Söker info om just thule transporterna, Vad är skillnaden på 135 och 150 ? Jag skulle vilja hitta en som...
Svar
2
· Visningar
400
Senast: SiZo
·
Utrustning Jag måste sälja nuvarande transporten för att byta till en fronturlastad. Kraven är stabil, aluminium eller kompositgolv, sadelkammare... 2
Svar
28
· Visningar
1 154
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tovig katt
  • Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025