Enaxlat eller boggie?

matador

Trådstartare
Står nu inför att behöva köpa ett nytt släp och har fastnat för ett Boj, plånboken säger att det får duga med ett enkelaxlat.
Men hur mycket bättre är det egentligen med 4 hjul? Det blir ju mycket dyrare inte bara i inköp utan även när det ska köpas nya däck, och hur är det med bromsarna service etc? Blir bensinkostnaden högre? Att komforten för hästarna blir bättre för hästarna förstår jag men finns det några andra fördelar? Jag har ingen riktigt stor häst utan fjord och ponnyer.

Sv: Enaxlat eller boggie?

Jag är ingen teknisk expert på skillnaderna mellan enaxlat och dubbelaxlat men jag har haft båda delar så jag kan dela med mig av erfarenheterna.
Boggiesläpet jag har nu, ett Boj släp, är;betydligt lättare att manövrera dvs backa och trixa med, hästen står mycket lugnare i detta släpet, har aldrig fått punktering men om det skulle inträffa så är det ju bra mycket säkrare med 4 hjul än två. Negativt är förstås kostnaden för hjul vid byte till vinterdäck/sommardäck och servicen är ngt dyrare.
MEN jag skulle aldrig kunna tänka mig att gå tillbaka till enaxlat igen! Om jag får råda dig så lägg lite extrapengar på ett dubbelaxlat, du kommer inte att ångra dig.

Det blir stadigare för bilen att dra också!
Om du skulle få punktering så är det inte samma kris som på ett enkelaxlat. Om jag var du skulle jag verkligen försöka spara lite till och få ett tvåaxlat eller boggie, för det är bättre både för väghållningen och säkerhetsmässigt! Hellre att man får spara en månad till, än att köpa ett enaxlat och sedan ångra sig...

Har du möjlighet att välja så röstar jag för tvåaxlat.
För som ovanstående säger så är det stadigare bla.

Fast vi har enkelaxlat nu och det funkar bra, och funkar det så finns det ingen anledning att byta "bara för att".

Jag tycker inte du ska tveka - köp ett tvåaxlat. Jag är supernöjd med min Boj. Det är mycket lättare att köra med, ffa backa är mkt enklare med en boggie, och du märker knappt att du har den efter bilen. Att hästen åker både bättre och säkrare vet du ju redan. Om du dessutom tänker långsiktigt så ska du köpa en boggie, för som en säljare av ett visst märke sa - man får inte så mkt för beg. enaxlade längre, folk ska bara ha boggie nu för tiden...
Så den dan du ska sälja den får du nog betydligt lättare att sälja en boggie, förutom att själva värdeminskningen nog blir proportionellt sett mindre.

Helt klart boggie släp..det ligger stadigare och blir bekvämare för hästen att åka i.

Jag har ett enaxlat bojsläp och det fungerar jättebra! Min pappa som är gammal rallyförare påstår att det är mycket lättare att köra ett enaxlat. Jag vet inte då jag bara har kört vårat enaxlade : )
Men det fungerar bra iaf, och transporten går stadigt på vägen.
Men skulle jag köpa ny transport skulle jag antagligen köpa ett tvåaxlat.

boggie är MKT stadigare och finare att köra mitt tips är att testa en kompis boggie kärra och en annan kompis kärra som är enaxlad en blåsigdag elelr liknande sen kommer du aldrig mera köra ngt annat än boggie :D
tänk bara på hur mkt du får dra med din bil och ditt körkort innan du köper nått!

Framförallt är det säkrare med ett Boggie släp om man skulle få punktering. Finns en anledning till varför endel länder till exempel Storbritannien endast tillåter hästtransporter med boggie.......

OK då kanske jag får spara lite till och satsa på två axlat i allla fall, om det blir lättare att backa också så är ju bara det ett stort + då jag idag är mycket dålig på det.

Köp hellre ett begagnat boggiesläp, fattar inte att det kan vara lagligt att köra enkelaxlad, stackars hästar. Även dom mindra boggiesläpen kan vara vingliga, jag ska sälja min 04 VV då den är för liten och ostadig..

Boggi.. Stadigare, säkrare, visst något dyrare, men enkelaxlade ska inte få tillverkas under så lång tid till. Ligger ett förslag på att alla djurtransporter måste vara boggi. Lättare att köra med, dock något tyngre, men för min del är det värt mödan att ta E-kort för att dra mina hästar säkert. Tänk dig punktering i 70km/timme, vippar garanterat.. Med en boggi tar du dig åtminståne till närmsta mack..om man över huvudtaget märkt att man har punka..

Annars är skillnaden. enkelaxlat, känsligare för vind, studsigare att köra(framförallt tom) Svänger snabbare när du backar,lättare att det knyter sig, boggin är långsammare, beroende på dragstången förståss..

Har själv haft två enkelaxlade innan jag köpte min boggi nu i september, det enda jag ångrar är att jag inte köpte en tidigare..

Däckskostnaden behöver inte bli dyrare. C-däck är dyrare än personbilsdäck och boggi kan gå på personbilsdäck, enkelaxlat bör inte göra det.

Centaur skrev:
Köp hellre ett begagnat boggiesläp, fattar inte att det kan vara lagligt att köra enkelaxlad, stackars hästar. Även dom mindra boggiesläpen kan vara vingliga, jag ska sälja min 04 VV då den är för liten och ostadig..

Vara lagligt? Jag får KNAPPT dra ett mindre boggisläp med min Volvo och B-kort. Visst hade jag haft råd hade jag införskaffat en Dodge eller Cheva på två ton och BE-kort, men det har jag varken får att skaffa eller köra...
Det finns bra och dåliga enkelaxlade, VV är det sämsta släp jag någonsin sett, men får INTE åka i ett sådant. Tranes enkelaxlade däremot är MKT ljusare, tystare, och lättdraget. Den ligger stadigt och det är bara på mkt dåliga grusvägar jag önskar att jag hade en boggi, men kryper man fram sakta och försiktigt så är det inga större problem ändå...
Stackars hästar däremot som inte kör släp med sans och balans...

Självklart är en 2-axlad stadig, men å andra sidan tycker jag personligen att de är klumpiga i hanteringen. Te x om man kommer snett vid påkoppling, det är inte så lätt att dra i kärran då och koppla på.:angel: Ofta känns de klumpiga bakom bilen, men är säkert en vanesak.

Jag valde själv mellan 1 eller 2-axlat när vi köpte en ny. Från början skulle vi ha en 2-axlad, men insåg snart att det inte funkade. Jag kör ofta 2 hästar, vilket jag inte kunde göra lagligt i en 2-axlad. Iså fall var det E-körkort som gällde, och visst hade jag tävlat otroligt mycket och kört mycket med hästarna, då hade det blivit ett sådant samt ett E-kort.

Jag tror att man måste se utifrån sin situation/behov, och göra bedömningen där.

Jag har sett hur ett enkelaxlat släp vinglar fram och tillbaks på vägen. Det är ju oftast så smalt också, så blåser det minsta lilla eller hästen inte står still så välter det ju nästan.

Har aldrig haft problem med att våra bilar inte får dra på vanligt B-kort, har kört flera olika boggiesläp. Nu kör jag bara en häst men han är stor.

Har ingen transport själv (ännu), men när det blir, så får det klart bli en boggie. De går stadigare och rullar bättre efter bilen, säkrare vid t ex en punktering, lite lättare att backa med, då de inte "viker" sig så himla snabbt som enkelaxlade. Men självklart finns det ganska bra enkelaxlade också. Men om jag var du, så skulle jag spara ett litet tag till.
Själv så kommer jag att få spara ett bra tag till, då jag måste spara till E kort också:angel:

Centaur skrev:

Det där är en grym generalisering. Självklart är ett boggiesläp mkt stadigare än ett enkelaxlat, men det är inte bara det det beror på. Mycket hänger på hur chassiet är uppbyggt och balanserat. Mitt enkelaxlade Ume är mycket välgjort och välbalanserat, det kan jag köra utan problem när det båser rejält utan att det börjar wobbla.

VV körde jag ett boggie en gång, aldrig mer säger jag bara. Hästen blåvägrade gå in i det efteråt, det var ostadigt!
Sen behöver större inte betyda stadigare. Det kan vara precis tvärsom, det blir lättare att vinden "får tag" i ett större släp än i ett mindre.

Bättre att kolla på uppbyggnaden av släpet istället för att fixera på att det ska vara just boggie, eftersom det inte bara är det som spelar in.

*knapplån*

Boggie ist för enaxlat utan tvekan. Själv har jag ett enkelaxlat och trivs jättebra med det, men har det bara tills jag har råd med ett boggie :d

Innan vi köpte eget släp så hyrde vi rätt ofta, ibland boggie och ibland enkelaxlat och som jag ser det finns det bara fördelar med boggie.

Sen är det väl att ta i att tycka det är djurplågeri att köra hästar i enkelaxlat, men visst åker de bättre i boggie. Dock beror det mest på föraren om hästen åker bekvämt eller inte...

Ullis

Jag har både och. Köpte ett nyare boggie men har även kvar mitt gamla en-axlade.
Jag tycker inte att det en-ax är såååå mycket vingligare än boggien. Det känns absolut ingen större skillnad i stabiliteten på vanlig väg med mina två.
När man backar verkar det lite enklare med boggien. Den svänger inte så fort och är inte så snabb att sticka åt sidan när man ska rakt bak.
Jag tycker du ska provköra och se hur det känns. Olika släp känns olika så man kan inte säga att ett en-axlat är si och en boggie är så.
// Linda

Liknande trådar

Äldre Någon som bolla lite biltankar? Allt vad leasing heter blev sågat av mina kollegor vid lunchbordet idag och elbilar hade de noll koll...
Svar
17
· Visningar
2 504
Senast: lillkillen
·
Utrustning Finns många dragbilstrådar, men de flesta handlar om långt nyare bilar än vad som lär vara aktuellt för mig nu. Så. I dagsläget är jag...
Svar
9
· Visningar
2 415
Senast: Liten
·
Utrustning Sitter lite i valet och kvalet med min gamla transport. Det är en gammal kärra, Boj (eller Hydro som det hette då) från 1972 men i fint...
Svar
14
· Visningar
2 390
Utrustning Jag har hittat ett jättefint beg. släp som jag ska åka och titta på i morgon seeer verkligen jättefräscht ut men två kompisar till mig...
Svar
7
· Visningar
5 699
Senast: linzan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Hönstråden II
  • Somna in hemma