Enaxlat eller boggie?

Sv: Enaxlat eller boggie?

De ökade kostnaderna som tvåaxlat medför tycker jag är marginella sett till hur mkt bättre åkkomfort jag tycker mig se och uppleva med tvåaxlat. Har sett på många tävlingsplatser när transporterna ankommer på gropiga parkeringar och de enkelaxlade skramlar som attans och hoppar i varenda liten grop medans de tvåaxlade (både de med så kallad äkta boogie och de "vanliga" tvåaxlade) knappt hoppar någonting. Kommer heller aldrig mer köpa enaxlat.

väljer du mellan enkel eller boggie så välj alltid BOGGIE.
för mig finns inte enaxlat, finns enbart nackdelar med det (nåväl kanske inte i plånboken....).

Ska man köpa ett nytt så tycker jag nog som de flesta att man kan kosta på sig ett tvåaxlat. Det där extra tusenlapparna e säkert väl värda...
Själv har jag dock ett enaxlat som fungerar jättebra och har ingen tanke på att byta, (kan även bero på hålet i plånboken som hoppsadeln gjorde :angel: )
Men när man nån gång i framtiden kostar på sig ett nytt så är det inget snack om vad det blir...Ett ume ska det va och tvåaxlat...

Centaur skrev:
Köp hellre ett begagnat boggiesläp, fattar inte att det kan vara lagligt att köra enkelaxlad, stackars hästar. Även dom mindra boggiesläpen kan vara vingliga, jag ska sälja min 04 VV då den är för liten och ostadig..

Det där är väl ändå att ta i föresten...? Är väl lika hemskt att överhuvudtaget rulla iväg med dem från prärien där de egentligen hör hemma...eller nåt:confused:

När jag gick i transportköpartankar velade även jag om jag skulle ha ett enkelaxlat Boj eller en Bojboggi. Det blev en Boj Bravo 216 (boggi utan sadelkammare). Tidigare hade jag kört svärföräldrarnas enkelaxlade transport regelbundet (visserligen inte boj). Och vilken skillnad! Mitt boggisläp är "underbart" att köra, det är väldigt väldigt stadigt. Bojs släp är låga, vilket ger bra väghållning.

Jag funderade på om jag skulle välja ett enkelaxlat för att jag då enklare skulle kunna koppla släpet om jag inte "backar till" helt perfekt. Men jag visste ju egentligen att jag inte klarar att dra fram ett enkelaxlat släp heller till dragkroken och därför försvann det argumentet.

Jag kan verkligen rekomendera Bojs boggisläp. Bravon 216 är enligt mig dessutom minst lika smidig som en enkelaxlad. Jag har min transport typad till 1400 kg så jag får precis dra min stora pålle med B-kort. Just det, nu kom jag på varför jag verkligen funderade på enkelaxlat...VIKTERNA. Jag fick några kilo till i lastvikt om jag hade valt enkelaxlat. Dock prioriterade jag stabiliteten och komforten och valde boggi. Om jag var dig skulle jag inte tveka, utan välja en boggi!!!

mul skrev:
Boggi.. Stadigare, säkrare, visst något dyrare, men enkelaxlade ska inte få tillverkas under så lång tid till. Ligger ett förslag på att alla djurtransporter måste vara boggi.

Hur är det nu, är det ett förslag eller är det redan beslutat? Återigen kommer du med "sanningar" som inte är så väl underbyggda.

Iaf enligt den personen som vi tar E-kort för. Ska höra efter imorgon när vi kör igen.

Det lär ska finnas ett förslag till.. Att man inte ska få dra något släp överhuvudtaget över 450kg, jämfört med som nu 750kg, på B-kort, ska kolla det med ..

Off topic, och ursäkta att jag lånar din tråd, men finns det några boogiesläp med totalvikt 1300 kg? Ingen av mina bilar får dra mer och jag lär inte köpa ngn ny inom de närmsta tjugo åren...

Jag har hört att alla som tar körkort efter årsskiftet bara får dra 750 kg bakom sina bilar, så alla nya körkortsinnehavare måste skaffa E- behörighet för att över huvud taget köra hästtransport.
Fast själv har man ju BE redan...:D
Det där med 450 kg stämmer inte enligt vad jag hört.

Ska kolla det, har en kompis som kollat upp en del sånt. Han hade papprena på jobbet, utdragna från EU-kommisionen, hörde det genom honom. Länkarna till det han läst skulle han skicka till mig så fort han var på jobbet nästa gång, ev imorgon.

Kan vara så att det inte gick igenom med 450kg, dom har tydligen det i Tyskland enl honom och det var flera länder i europa som hade dispens ännu,men att den är på väg att gå ut detta årsskifte eller nästa.

Ja, men då blir inte lastkapciteten så hög. Och det finns inte gott om dom. Men det finns, kolla i annonser. Annars om du köper en ny, kan du sätta den till vilken vikt du vill, oftast från 1100-1200kg till 2000kg.

mul skrev:
...men enkelaxlade ska inte få tillverkas under så lång tid till. Ligger ett förslag på att alla djurtransporter måste vara boggi.

Du skriver först att "enkelaxlade ska inte få tillverkas under så lång tid till", eller hur? Sen skriver du att det "ligger ett förslag på att alla djurtransporter måste vara boggi."

Kan du inte skriva att du tror att det är på ett visst sätt istället eller uppge vettiga källor så vi andra kan kolla dina uppgifter om du nu är så säker?

mul skrev:
Det lär ska finnas ett förslag till.. Att man inte ska få dra något släp överhuvudtaget över 450kg, jämfört med som nu 750kg, på B-kort, ska kolla det med ..

Detta har du nog tyvärr fått om bakfoten också. Idag är regeln att alla fordon som får framföras med B-behörighet får dra ett ett släp med totalvikt om max 750 kg. I Sverige har vi dessutom ett undantag som gör att man får dra ett släp vars totalvikt inte överstiger dragbilens tjänstevikt men bilens och släpets totalvikt får dessutom tillsammans inte överstiga 3500 kg.

Enligt vad jag har hört (ringde och pratade med någon tjänsteman på vägverket för ungefär ett år sedan) så finns (eller i alla fall fanns) det två förslag. Dels att undantaget slopas, dvs att alla släp med totalvikt över 750 kg kommer kräva BE-behörighet. Men det finns också ett förslag som flyttar upp 3500 kg begränsníngen till 4250 kg. Detta skulle innebära att SUV-ägarna kan dra ett hyfsat släp efter sin bil på B-kort.

Hittade lite info om enkelaxlat..

När man pratar om säkerhet i hästtransporter i media och bland hästfolk glömmer man oftast bort den absolut viktigaste faktorn.Den absolut viktigaste säkerhetsfaktorn i en hästtransport är dess köregenskaper och aktiva säkerhetsreserv vid undanmanöver i trafiken.I stora delar av Europa har det i många år varit förbjudet att transportera levande djur i enkelaxlade transporter.

Varför?.... Jo, om du med en enkelaxlad transport behöver göra en hastig undanmanöver, kraftig inbromsning, får sladd, eller får punktering eller axelbrott, så är risken att du förlorar kontrollen över ekipaget med tragiska följder som resultat, oerhört mycket större än om du drar en boggivagn.

http://www.sammels.se/sammels/sakerhet.htm

En länk till ang enkelaxlat:

http://bukefalos.com/f/showthread.php?t=574634

Kan du inte fundera över annat märke istället?
Boogie är bättre överlag. Det är en annan säkerhet då ett hjul (däck) kan gå sönder utan att det leder till katastrof. Dessutom är det mycket bekvämare att köra när det är blåsigt osv. ute.

Här är en länk till en snarlik diskussion.
http://bukefalos.com/f/showthread.php?t=548716

Som jag skrivit ett antal gånger så "lär" det finnas ett "förslag", lär och förslag är INTE krav. :devil: (snälla läs noggrannare, innan du hackar på folk)

Dom två förslagen som du kommer med har jag också hört. Men detta hörde jag i somras, kan vara den personen som vimsat 750kg mot 450kg, men som sagt, jag har sagt åt personen ifråga och han skulle ta reda på papprena och länkar som han har på jobbet. Samt att jag frågar den personen jag tar E-kort för imorgon under övningskörningen..

OK?

Liknande trådar

Äldre Någon som bolla lite biltankar? Allt vad leasing heter blev sågat av mina kollegor vid lunchbordet idag och elbilar hade de noll koll...
Svar
17
· Visningar
2 464
Senast: lillkillen
·
Utrustning Finns många dragbilstrådar, men de flesta handlar om långt nyare bilar än vad som lär vara aktuellt för mig nu. Så. I dagsläget är jag...
Svar
9
· Visningar
2 403
Senast: Liten
·
Utrustning Sitter lite i valet och kvalet med min gamla transport. Det är en gammal kärra, Boj (eller Hydro som det hette då) från 1972 men i fint...
Svar
14
· Visningar
2 380
Utrustning Jag har hittat ett jättefint beg. släp som jag ska åka och titta på i morgon seeer verkligen jättefräscht ut men två kompisar till mig...
Svar
7
· Visningar
5 698
Senast: linzan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 31
  • Hönstråden II