Bukefalos 28 år!

Enbart mineralanalys

FeatherCloud

Trådstartare
Vår höbonde har efter lite "påtryckningar" äntligen börjat analysera sitt foder. Skönt för oss att få veta värdena i förväg istället för att behöva skicka in själva.
Dock beställde han endast analys på näringsinnehållet (MJ, smrp, ts, etc.) men alltså inga mineraler, vilket jag såklart gärna skulle vilja veta också.

Nu har jag kikat runt lite hos analysföretagen och hittar inte om jag kan skicka in och endast få mineralanalys? Hos t.ex. Eurofins måste jag beställa näringsinnehållsanalys för att få klicka i mineralanalys. Har mailat deras kundtjänst och frågat, men inte fått svar än. Tänker att någon annan här kanske har varit med om samma sak och vet besked?

Visst kan jag skicka in båda och få en ny näringsinnehåll, men det känns ju onödigt om jag kan slippa.

Har också läst (bl.a. här på buke) men vet inte om det stämmer, att mineralinnehållet är relativt oförändrat från år till år, på samma fält. Hur pass tillförlitligt är det? Jag har ju kvar analysen från förra året, och har hittills räknat mineraler utifrån den för att få ett hum. Men det skulle ju såklart kännas bättre att ha årets analys.

Det är hösilage det gäller, om det gör någon skillnad...
 
Sv: Enbart mineralanalys

Hej
Så bra att bonden börjat analysera! Som du säger, alltid bra att veta innan man köper av det.

Jag har flera gånger skickat in ny analys och skrivit att de endast ska analysera mineraler (CA, P, Se, Mg) och det var inga problem, kostade mindre än "full" analys. Har gjort det till ett par olika företag, var inga problem. Hade inte pratat med dem innan utan bara skrev det i beställningen.

Jag känner några som får 2 skördar/år, deras mineralanalys skiljer sig från varje år men inte mellan de olika skördarna samma år (under de 20 åren de analyserat). Så nu tar de oftast bara mineralanalys på första skörden men inte på andra. Ibland har några som köpt andra skörd av dem gjort mineralanalys men det har varit så pass nära samma värden som förstaskörden.

Ha en bra dag!
 
Sv: Enbart mineralanalys

Tack för svaret!

Då vågar jag inte lita på förra årets värden. Dock fick jag ett ganska snabbt svar från Eurofins därefter, och det funkar precis som du säger, att skicka in blanketten och bara kryssa mineraler. Tydligen bara som "snabbval" på deras hästsida där det inte går. Så då vet jag, och kanske hjälper tråden någon annan :D
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 130
Senast: Sasse
·
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
68 597
Senast: Jeps
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 508
Senast: IngelaH
·
Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
2 728
Senast: Egonson_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp