Min pappa mår dåligt

I vissa kommuner krävs att demensdiagnos är fastställd för att beviljas dagverksamhet. Det kan vara bra för TS att känna till. :)


TS, jag är tveksam till dagverksamhet skulle hjälpa på något sätt. Det känns som att det hänt mycket fort och att då ryckas upp så gott som dagligen är jag osäker på. Sen har ju din pappas biståndshandläggare koll på hur situationen ser ut i just den kommunen med platser på både dagverksamhet, särskilt boende och korttidsboende. Till alla delar kan det vara kö. Lång kötid... :down: Och då måste man hitta något som fungerar under tiden.
Om det hjälper eller inte är väldigt individuellt men för svärmor var det bra och dessutom kunde personalen trycka på att hon behövde komma in på ett boende. För en bekant som inte har någon demenssjukdom men blev deprimerad efter att ha förlorat sin fru mycket hastigt och andra kroppsliga sjukdomar var det också ett bra drag att komma iväg regelbundet, fika och äta tillsammans med andra och slippa sitta själv hemma. Han vill inte in på något äldreboende men känner sig ensam.
I min kommun har de flera olika dagverksamheter beroende på behov.
 
Om det hjälper eller inte är väldigt individuellt men för svärmor var det bra och dessutom kunde personalen trycka på att hon behövde komma in på ett boende. För en bekant som inte har någon demenssjukdom men blev deprimerad efter att ha förlorat sin fru mycket hastigt och andra kroppsliga sjukdomar var det också ett bra drag att komma iväg regelbundet, fika och äta tillsammans med andra och slippa sitta själv hemma. Han vill inte in på något äldreboende men känner sig ensam.
I min kommun har de flera olika dagverksamheter beroende på behov.

Det är jättebra att det finns dagverksamheter för alla olika behov. Det är långt i från hur det ser ut i alla kommuner. Det är bara tvingande att erbjuda personer med demensdiagnos dagverksamhet.
 
Om sällskap vid måltid hade kunnat lyfta humöret så finns det även äldreboenden med matsal där man kan gå och äta som utomstående. Bara i vår lilla by så finns det ett gubbgäng som äter på äldreboendet nästan dagligen. Det blir deras sociala mötesplats.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 352
Senast: sjoberga
·
Relationer Hej! En situation som känns som ett svek för mig men som jag måste få hjälp med att reda ut annars känns det som att vår relation är...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
8 596
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 281
Relationer Jag behöver skriva av mig. Ni är kloka. Det här är invecklat och jag får förmodligen inte med allt relevant i ett första inlägg. Jag...
2
Svar
24
· Visningar
3 967
Senast: Pinus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp