Bukefalos 28 år!

enbet/parsele använda samma ?

urkella

Trådstartare
Kan man använda en enbets sele till parkörningen eller tvärt om och i så fall hur gör man ? Har 2 st små mini-shettisar vara den ena kör jag den andra ska jag börja köra in. Men vill i framtiden köra par med dom men känns väldigt saftigt att behöva ha 3 selar till att köra lite hemma. Såg att man kan köpa till en parstång till cavalettie rockarden så funderar på köpa en sådan vagn då jag även kan köra dom i enbet med den. Så ska jag leta efter parsele för att göra till enbet eller tvärt om.. och funkar det över huvud taget ? vad är det mer än däcklet och en ring på bröstan som skiljer dom åt ?
 
Sv: enbet/parsele använda samma ?

Det beror ju på hur enbetselen ser ut och vilken modell den är av.

Du behöver kunna fästa stången i ett stångkoppel i bröstan. Du måste ha en korstöm så du kan styra båda samtidigt. Du måste även ha en brösta som sitter ihop med däckeln så att du kan fästa bakselen.

Det är rätt många tillverkare som säljer ombyggbara selar som kan användas till både enbet och par så slipper man ha så många olika selar. Tex har ideal och Zilco det.
 
Sv: enbet/parsele använda samma ?

15-16 000 är ganska så kraftigt överpris vad jag kan ge för ett par selar för att köra lite i skogen hemma :p Samt att ingen av de har selar i strl mini mini.
 
Sv: enbet/parsele använda samma ?

enklast är väl att leta efter selar av modell Skitsele, sy dit en ring på bröstan om det inte finns redan och komplettera med partöm och draglinor... parvagnar brukar ha broms, det blir inte så jättebra med bakselar, men det funkar i nödfall.

Har för mig att jag sett parselar till ganska schyssta priser till de små. KOllat på jäboruder? driveout mfl,. finns från 4000:- och det är ju nästan gratis för två selar..
 
Sv: enbet/parsele använda samma ?

Har sett att jäboruder har 2 st parselar för 5500 vilket är väldigt billigt, men kan man köra enbet med en parsele ? Men har mailat och frågat om måttet på däcklen.
 
Sv: enbet/parsele använda samma ?

ja, om man sätter på skakelhållare på selen vilket alltid brukar gå. Men jag förstår inte varör du ska ha två enbetsselar? Du kan ju bara köra en häst i taget, så du behöver ju bara en parsele och en enbetssele.
Börjar misstänka att du har en kass sele idag o kör med..köp en ny sele såfort som möjligt då, det är inte schysst att låta ponnyn dra med såna selar.
 
Sv: enbet/parsele använda samma ?

Idag körs han i in skitsele ja men med baksele iaf, kör knappt för tillfället (selen används mer till tömkörning oc longering) pga detta. Frågar ju om sele här då jag letar efter riktiga selar till dom. Därför jag undrar om det går att köra enbet med en parsele eller tvärt om då 3 selar känns lite väl saftigt för mig att köpa.
 
Sv: enbet/parsele använda samma ?

Men då är du ju på rätt väg, Härligt!
Svaret är ja, så egentligen kan du ju lägga 4000 hos driveout eller 5500 hos jäboruder och få parsele som du kan använda till enbet. Agtatoon här har jag för mig tävlar i parsele tom. Se bara upp för selar med läderputor, de ligger aldrig bra när man kör enbet.
 
Sv: enbet/parsele använda samma ?

Har Ideal så dyra selar som 15 - 16'?

När vi var på deras mässa så köpte en vän deras par maratonsele läder full-storlek (som kan användas för enbet) för 10000:- Deras EuroTech par selar låg några tusenlappar billigare och den såg väldigt fin ut och kunde även den byggas om till enbet.

Maila dem och hör om de har storlek mini och till vilket pris. De tillverkar ju säkert dem annars till dig. I Holland är det ju väldigt vanligt med de där miniatyrhästarna så vi såg massor med utrustning till små hästar.

Nej vi kör inte enbet med parsele. Däremot så kör sonen par med ombyggbara selar (syntet) som han gör om till enbetsele när han behöver. Dock ska vi inte snacka om priset på det märket........ Kanske 4 gånger Ideal men visst håller de längre än Ideal om man nu vill ha slitstarka selar.
 
Sv: enbet/parsele använda samma ?

Det visste jag inte, tur att du skrev det annars hade det varit risk för att jag fått hem 4 st :o
 
Sv: enbet/parsele använda samma ?

Då hade du kunnat köra fyrspann istället ;)

Men hur menar ni att man kan köra enbet med en parsele? Det funkar ju inte om man inte bygger om den och det kostar ju också pengar. Köper man då en parsele från ideal (tror de kostade mellan 6 och 8' för två full-selar) som är förberedd för enbetskörning så borde det bli billigar och bättre.
 
Sv: enbet/parsele använda samma ?

Har bara hittat idealselar för 9300 då i mini-shettis storlek, vilket är lite saftigt, men 6-7000 kan jag tänka mig betala.
 
Sv: enbet/parsele använda samma ?

Ja 9300:- kan nog stämma för deras deLux eller Heavymaraton. Kan du tänka dig deras EuroTech sele så kan du nog komma ner i det priset.
 
Sv: enbet/parsele använda samma ?

EuroTech selen finns bara ner till storlek shetland,
mina ligger mellan mini mini & mini shetland i storlek.
 
Sv: enbet/parsele använda samma ?

Ideal kan göra selar på beställning i storlekar som är udda. Du kan maila mig så kan jag kanske hjälpa dig vidare./ Gunilla
 
Sv: enbet/parsele använda samma ?

Hittade en parsele för 3800:- danska kronor. Fanns i storleken mikro shetland, mini shetland och shetland. Denna återfärsäljare säljer till många tävlingskuskar då både sadelmakaren själv och hans dotter tävlar.
 
Sv: enbet/parsele använda samma ?

Hittade en parsele för 3800:- danska kronor. Fanns i storleken mikro shetland, mini shetland och shetland. Denna återfärsäljare säljer till många tävlingskuskar då både sadelmakaren själv och hans dotter tävlar.

Nyfiken på om dom har bra selar, kan du pm:a info till mig, tack
Är på jakt efter en empathybrösta i läder st shettis(som inte kostar skortan)
 

Liknande trådar

Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
3 809
Senast: shia
·
Körning Någon här som kör tandem? Jag har provat att tömköra mina shetlandsponnyer i tandem och det gick över förväntan. Näst steg är att prova...
Svar
2
· Visningar
1 904
Senast: Digbil
·
Trav Hej! Jag har nyligen köpt mig en rockard och ska börja köra lite grann. Går även en kortkurs på Åby Travet för nybörjare inom körning...
Svar
2
· Visningar
1 996
Senast: Texaz
·
Körning Nån gång i livet ska jag lära mig att köra par med mina shettisar. En förutsättning för att lyckas med det är att man har utrustning för...
Svar
12
· Visningar
3 462
Senast: margita2
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp