Bukefalos 28 år!

Encephalitozoonosis eller öroninfektion?

Trollslända

Trådstartare
Min kanin har varit sjuk sen torsdag, troligen sen natten till torsdag. När han skulle hoppa in i sin bur efter att ha skuttat ramlade han omkull och sprattlade runt i buren. Han har varit lite halkigare en vanligt men annars helt normal. Har börjat äta mera hö men tappat lite intresse för pellets och annat hårdtuggat...

I alla fall, vi avvaktade lite men när det märktes att han var obalanserad och nästen betedde sig "full" ringde vi veterinären. Dock fick vi inte tag på dem förrens precis vid stängning, så vi fick en tid dagen efter, och de hade inte tid att lyssna på hans symptom heller.

För att stilla vår oro ringde vi till en annan klinik 1 timmes bussfärd (vi har ingen bil) bort. Han vi pratade med tyckte det lät som "Encephalitozoonosis" något som alla kaniner hade latent sa han. (Det har jag aldrig hört förut... :confused: )
Han berättade att det behandlades med antibiotika men tyckte inte vi skulle åka så pass långt med honom, eftersom han fortfarande hade god aptit.

Nästa dag gick vi till veterinären, och när vi nämde "Encephalitozoonosis" hade hon inte hört talats om det. Hon trodde att det antingen var någon öroninfektion eller någon typ av förgiftning (minns inte vad den hette) som man kan få om man äter dåligt kött eller vad det var. Vi fick i alla fall Terramycin att ge till honom i en vecka. Hon sa att antingen är det öroninfektion och han är bra om en vecka, eller så är det förgiftningen och han är död om några dagar. :cry:

Nu har han ätit sin medecin i 3 dagar med idag. Jag ser ingen förbättring och han har sämre aptit. Dock sa veterinären att han skulle bli snabbt sämre om det var förgiftningen, det har han inte blivit.

Nu funderar jag på att ragga bil och åka in till den andra kliniken och höra vad de säger, efter att ha ringt dem imorgon. Verkar det vettigt eller griper jag efter halmstrån?

Jag undrar också om ni har några goda matråd till kaniner. Hö petar han i sig, vatten tvingar jag i honom, han äter lite banan och lite knäckebröd.
Pellets, morot, äpple, gurka och sallad vägrar han äta.
Jag funderar också på att köpa vitaminer att spä ut i vattnet så han får i sig dem...

Snälla, kloka bukefalister! Hjälp min lillnin. :bow:

Edit: Stavfel
 
Senast ändrad:
Sv: Encephalitozoonosis eller öroninfektion?

Problemet med de här symptomen är att man inte vet säkert vad som orsakar dem och vad som gör dem bättre.
Vissa menar att ingen behandling och mycket rörelser är att rekommenderar (fungerade på min egen kanin)
Andra använder sig av antibiotika och andra avmaskning dagligen i en månad.
För att vara säker, utan att veta vad som hjälper kan man behandla med antibiotika, avmaskning och möjlighet till mycket rörelser. Det är bara att välja vad man tror hjälper.
 
Sv: Encephalitozoonosis eller öroninfektion?

Jag skulle hellre tippa på Pasteurellos. Din kanin beter sig exakt som min kanin gjorde, och så vitt jag vet bär många kaniner på denna bakterie i sina bihålor. Skulle tro din som min fick det i mellanörat (fråga Paradiset..hon kan mera), men i vart fall så fick jag Baytril, och han piggade faktiskt på sig efter några dagar. Tyvärr så blev han välldigt dålig i lördags, näst sista dagen på behandlingen, och dog senare på kvällen.


Saxat från Roslagstulls sida:
Pasteurellos

En stor andel kaniner bär på en bakterie kallad Pasteurella multocida i sina bihålor. Denna bakterie orsakar inte problem på kaniner med ett friskt immunförsvar. Under vissa stress-situationer, som t ex dålig utfodring, hög omgivningstemperatur, dålig ventilation, trängsel, flytt etc, så kan denna bakterie föröka sig snabbt och orsaka allvarlig sjukdom.



Bakterien kan orsaka infektioner i övre luftvägar, livmoder, hud, njurar, urinblåsa, tårkanaler, mellanöra och lungor. Uppsök veterinär om Du observerar flöde från ögon, näsa, vulva, eller om kaninen tappar aptiten, blir dämpad, får diarré, lutar huvudet åt ena sidan, tappar balansen, eller får ansträngd andning. Prova aldrig själv att sätta in antibiotikabehandling utan föregående veterinärkontakt. Din kanins magtarmkanal är ett mycket känsligt organ som beror av att normalt förekommande bakterier bryter ner födan. Om antibiotika sätts in utan eftertanke kan detta leda till döden för kaninen pga att antibiotikan dödar tarmens normala bakterier varefter dödliga bakterier tar över.
 
Sv: Encephalitozoonosis eller öroninfektion?

Tack för svaren!
Vi ringde till roslagstull igen, och de ringde till våran veterinär och de bestämde att han skulle få avmaskning med i 40 dagar...
Han är mycket piggare men balansen verkar vara den samma.

Infektion i örat var vad den fösta veterinären trodde, så det behandlas han för med.

Vi släppte ut honom förut för att han skulle få röra sig, då sprang han i en liten cirkel, sen till sin bur och försökte hoppa in. Efter det fick han vara inne och ta det lungt, vi var rädda att han skulle göra sig illa. Men då ska vi väl släppa ut honom igen.
Vet man hur det kan bota med mycket motion?

Ursäkta mitt röriga meddelande! Jag är nyvaken och trött.
(Och smileysarna fungerar inte)
 
Sv: Encephalitozoonosis eller öroninfektion?

Mynta2 skrev:
Tyvärr så blev han välldigt dålig i lördags, näst sista dagen på behandlingen, och dog senare på kvällen.

Stackare! :C Vet inte vad jag ska säga...*skickar tröstkramar*
 
Sv: Encephalitozoonosis eller öroninfektion?

Jag har inte kvar artikeln där jag läste det om motion, men så länge kaninen inte kan hoppa upp på något så den skadar sig så är ju motion något som inte skadar.
 
Sv: Encephalitozoonosis eller öroninfektion?

Hur går det?
 
Sv: Encephalitozoonosis eller öroninfektion?

Jodå, det går bra! :) Han har 5 dagar kvar att få avmaskningsmedel på och jag tror jag törs att han kommer överleva. Han mår i alla fall mycket bättre. Han är fortfarande lätt obalanserad emellanåt, men han har inte ramlat omkull, lutar inte åt vänster och står t o m på bakbenen och nosar nu :love: Och så har han fått världens aptit.
Jag följde alla råd, så han har fått röra sig mycket med.
Det enda jag stör mig på är att jag inte vet vad det var, eller varför han blev sjuk.
Jaja, huvudsaken är att han är pigg och glad igen. :D

Tack får era råd. De var värdefulla!
 

Liknande trådar

Hundhälsa HJÄLP - ÄR DET NÅGON SOM VARIT MED OM NÅGOT LIKNANDE MED HUND?? VETERINÄREN HITTAR INGET SVAR! För 2 månader sen Blöder från urinröret...
Svar
1
· Visningar
527
Senast: Lyan
·
Hästvård Hej på er, I väntan på att veterinären ska ringa upp så lägger jag upp en tråd här i hopp om att någon kan ge mig lite råd. Bakgrund...
Svar
4
· Visningar
952
Senast: netschjen
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 638
Hästvård Är så orolig. Kom ut i hagen idag och min häst var jätte loj när jag skulle hämta honom. Såg även att båda bak var väldigt svullna typ...
2
Svar
26
· Visningar
3 982
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Barmarksdrag/canicross
  • Guldhamster ungar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp