Endast en testikel nere

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Bugsie
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 32
  • Visningar Visningar 8 410
B

Bugsie

Var hos vet häromdagen för att vaccinera min 12v valp. Vet kände då att ena testikeln inte var nere. Det behövde inte vara nån fara sa hon, men om han inte hade kulan nere när han besiktigades borde det stått i protokollet.

Förhoppningsvis hade han bara gömt testikeln när vet skulle känna, men om fallet är så att testikeln aldrig kommer ner, så borde den ju inte varit det när han besiktades heller. Vad händer? Detta påverkar ju hans användbarhet då vi evt tänkt ta en kull efter honom (även om det inte är en avelshund vi köpt) dessutom blir det ju en kostnad för operation när testikeln ska avlägsnas. Help me, jag har ingen erfarenhet alls.

Sv: Endast en testikel nere

Givetvis kan han ha haft båda testiklarna nere vid veterinärbesiktningen som gjordes vid 8 veckors ålder. Är inte helt ovanligt att de "kommer & går" upp till runt 4 månaders ålder faktiskt.

Om inget annat är angivet i köpekontraktet, så har ni köpt en sällskapshund och för det användningsområdet spelar det ingen roll att den är monorkid/krypt. Är alltid en liten risk när man köper hanhundar att de kan visa sig vara monorkida/krypta dessvärre.

Raderar svaret och hänvisar till Gnists ovan som är i stort sett identiskt med mitt :D

Givetvis kan han ha haft båda testiklarna nere vid veterinärbesiktningen som gjordes vid 8 veckors ålder. Är inte helt ovanligt att de "kommer & går" upp till runt 4 månaders ålder faktiskt.

Om inget annat är angivet i köpekontraktet, så har ni köpt en sällskapshund och för det användningsområdet spelar det ingen roll att den är monorkid/krypt. Är alltid en liten risk när man köper hanhundar att de kan visa sig vara monorkida/krypta dessvärre.

Då får vi hoppas att så är fallet :) Om det inte är så, ligger kostnaden för operation ändå på oss?

Klart det gör, det är ju ni som är ägarna? Kastreringskostnaderna kommer att ligga på er, samma som alla andra sjukvårdsomkostnader för hunden.

Eller trodde du att uppfödaren skulle betala det :confused:?

Klart det gör, det är ju ni som är ägarna? Kastreringskostnaderna kommer att ligga på er, samma som alla andra sjukvårdsomkostnader för hunden.

Eller trodde du att uppfödaren skulle betala det :confused:?

Haha..förstår att det lät lite konstigt. Ska försöka förklara mig bättre. Eftersom vet sa att det borde stått i protokollet så tänkte jag att om det hade stått i protokollet hade vi haft möjlighet att ta reda på mer och göra ett val. Om vi ville ta risken eller inte. Jag bara tänkte att om det inte "gått rätt till" från början så kanske kostnaden ligger på den som sålde, som ett dolt fel typ. Är som sagt öht inte insatt i detta, vilket kan vara förklaringen till om frågorna verkar dumma. :)

Dolt fel är det aldrig och som sagt: kostnaden för kastrering får ni stå för själva om ni väljer att kastrera.

Även om man skulle tänka sig att veterinären vid besiktningen "struntat" i att räkna kulorna, så tror jag inte det går under dolt fel, då man ju ganska enkelt kan räkna dem själv och därmed kolla att hunden är som man tänkt sig. Borde falla under köparens undersökningsplikt.

Fast jag skulle tippa på att de kommer och går, och snart är där de ska :idea:

Jag fick också veta senare, att våran hane var krypto.
Pratade med uppfödaren och han ville att vi skulle åka till hans veterinär och "dra ner ena kulan" som ha sa. Ringde Ultuna och dom sa att vi skulle hålla koll på detta då man inte brukar göra såna saker (att dra ner den alltså).

Jag är absolut inte heller kunnig inom detta område och har aldrig varit med om det förut, så det är också nytt för mig.

Men vad jag hörde så måste man alltså kastrera eftersom om kulan ligger uppe i buken och gottar sig kan det finnas möjlighet att den utvecklar cancer.

Uppfödaren blev i princip vansinnig på mig eftersom vi "upptäckte" detta för sent.. :crazy:

Självklart är det vi som betalar operation.

Lycka till med din hund :) än är det inte försent att den trillar ner!

Jag som uppfödare har råkat ut för detta. Både att valpen som sålts sedan visat sig bara få en kula som stannar nere och att valpen inte får ngn kula på plats. Pratade med SKK hur man löser detta med valpköparna och deras rekommendation var att valpköparna skulle kompenseras med 15 % av inköpspriset. Så det har jag gjort, betalat tillbaka 15 %. Med det har alla varit nöjda. Det tråkiga är ju om man tänkt sig utställning och/eller avel, det blir ju inget av det.

Om kulorna är nere eller ej vid 7-8 veckor är irrelevant. Känner men noterar inte i besiktnigsintyget.
PL

Nej man måste inte kastrera men det rekomenderas eftersom det är en ökad risk för cancer i en testikel som ligger kvar i bukhålan. Det finns massvis av kryptohundar som klarar sig bra ändå.
PL

Hur sent kan en kula komma ner? Alltså, när kan man sluta "hoppas" att det ska lösa sig?

Min lillhingst var 2 år när hans andra kula visade sig, hörde då om hingstar som varit närmare 3 år innan de fått båda.. Motsvarande på hund?

Ahaa okej :) men vad bra!
Man får lära sig något nytt varje dag ;)

Men det här med att uppfödaren ska betala tillbaka 15% avinköpspriset, gäller det våran uppfödare också då?

Båda kulorna bör vara nere på plats innan hunden fyllt 4 månader och absolut innan 6 månaders ålder.

Visst kan det nog hända att de trillar ner senare än så, men det anser jag vara rätt ovanligt och väldigt sent.

Men det här med att uppfödaren ska betala tillbaka 15% avinköpspriset, gäller det våran uppfödare också då?

Finns inget "ska" i fråga om detta, men rekommendationen från skk är att OM uppfödaren vill, så är 15% av köpesumman lämplig att återbetala.

Jag gör så att har inte kulorna trillat ner vid 7 månaders ålder, så får köparen tillbaka 1500 kr. Har hittills aldrig hänt :)

Och som Peter skriver så har aldrig veterinären skrivit något om kulorna varit nere elle uppe vid besiktningen, för de kan ju åka lite hiss under en tid :D

Finns inget "ska" i fråga om detta, men rekommendationen från skk är att OM uppfödaren vill, så är 15% av köpesumman lämplig att återbetala.

Vill?? Låter konstigt. Så rekommendationen är inte att man BÖR göra det om hanhunden har det "felet" menar du?

*KL*

"Min" veterinär skriver alltid en notering om de inte är nere vid besiktningen, sedan kan de ju åka hiss ändå. Jag betalar tillbaka 1500:- om det vid 1 års vaccinationen inte har kommit ner 2st.

Min kompis köpte en hane på 8 mån med bara en sten nere. Vid 1 års vaccinationen befanns han ha bägge stenarna nere, och blev sedemera både internationell utställningschampion och plockade ettor ända upp till elitklass på jaktprov. Gissa om uppfödaren blev sur att de sålde honom....

Nämde hane finns i mina linjer, därför väntar jag till hundarna är året innan det slutgiltiga beslutet fattas om återbetalning.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Dejtingtråden del 38
  • Balkong 2025
  • Ögonfärg

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka