Endast halt i form..

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Lisaaa__
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 1 461
L

Lisaaa__

Var in till kliniken för ca 2 månader med min häst. Han hade så känts orent och knackig i vf, dock endast när han gick och böjde på nacken. Vetrinären konstaterade att han hade sträckt ligamenten och en sena i knäet. Vi fick medicin (Metacam) som han skulle äta i 14dgr, blev dock inge bättre. Skulle ändå hålla igång han för han blir ste annars och då blir det bara värre engligt vet. Han hade ju inte ont i alla lägen så red på och vi köpte glucosamin till honom, började smått att sätta igång han på alvar. Han kändes hur fräsch som hellst i några veckor, inga tendenser på hälta. Men för några dgr sedan kändes han oren igen, dock bara när han böjer på nacken. Har börjat funderat på om det kmr från någon annanstans än knäet? Kanske sitter fast i halsen/bogen lr liknade. Har ni varit med om samma sak? Snälla skriv! (Vi har bestält åter besök till honom)

Sv: Endast halt i form..

Visst finns det hästar som ser halta ut i form men inte tex oinspänd på lina. Tygelhalt kallade man en del av dessa hästar förr. Kan bero på många saker. Allt ifrån spänning till allvarliga problem tex i ryggen.

Se till att du får rida din häst vid nästa veterinärbesök och att ni går till botten med problemet.

Lycka till!

Det är ju inte bara nacken som ändrar form när hästen går på tygeln, hästen använder andra muskler när den går på tygeln -det är därför som man strävar efter det.

tack för svaren! Jag hoppas inerligt att det "bara" att det är något som ligger fel som kan rätas till. Men tänk om det är en massa pålagringar i knäet :( Ursch! Han är ju mitt allt! Han älskar verkligen att tävla, hoppa och vara i skogen och busa runt. Men om det nu skulle vara så hemskt att det är en massa pålagringar å sånt skulle det inte synas att han vore halt jämt då? För han går ju rent i hagen och när han springer med honom, det är ju endast när han han börjar böja på nacken.. Utsätts framknäna annorlunda när dem "böjer på nacken" ? Jag börjar fundera om det sitter en kota fel lr ngt i bogen/ryggen.. Vad tror ni? SKRIV gärna :D

Jag tror INTE atat det är en kota i bog eller rygg som ligger fel, då hade hästen förmodligen inte bara vart lite knackig.
I form är allt annat än böja på halsen. Om hästen bara böjer på halsen så blir den förmodligen ännu mer framtung än vad den är naturligt och belastar därmed frambenen ännu mer.

Verkar konstigt att veterunären ordinerade ridning på en sträckt sena tycker jag? Man brukar inte få rida när de äter medicin heller enligt min erfarenhet? Min häst står på vila just nu med just en sträckt sena (halkat i hagen förmodligen) och han har stått på boxvila i en månad lagom till återbesöket, sjukhage och ledas i skritt sa våran veterinär.
Min gissning är med andra ord att han inte var helt bra utan att skadan är tillbaka. Prova att söka på senskador här på buke så får du se vad andra har skrivit om det!

Tack för svar. Men om det skulle vara pålagringar oh sånt visst skulle hon vara halt "jämt" då? Ingen bara i vissa lägen. Börjar fundera om det inte riktgt läkt och sen har hon gått ut i hagen och vrickat det igen och skadan kommit tillbaka. Skrittar och travar henne lite fram till vet bes för annars blir han väldigt stel och då blir det kanske ännu svårare att läka. Fler som har förslag på vad det kan vara? Skriv ! :D

Kan säkert vara vad som helst, men min häst fick också tygelhälta, det är länge sedan nu, men då var det iallafall en kota i halsen som lagt sig fel. Det krävdes en hel del upprepade behandlingar med naprapat (kotknackare) innan hon blev bättre, då hon hunnit gå med det ett tag.
/C

Kan du inte få hela hästen genomgången ifall det kommer nån annanstans ifrån på kroppen? Jag har läst om att helsingbors djursjukhus har ett samarbete mellan veterinär och "equiterapeut" (naprapat/ kiropraktor? -jag kan inte hålla isär utrycken). Där undersöks hästen som vanligt av veterinär och sedan av equiterapeut och därefter (ev. behandling) av veterinär igen. Verkar himla smart tycker jag!

Liknande trådar

Hästvård Lillens till och från hälta eller vad vi ska kalla den är tydligen av en envis sort, och jag börjar bli rejält frustrerad. Kort... 2
Svar
24
· Visningar
3 842

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka