Bukefalos 28 år!

Endast havre och hö

S

_Sucy_

är det för lite att ge?
Ska man kankse ge honom vitaminer eller nått?
Tips tack
 
Det beror ju helt på vad du har för värden på höet. Om du har bra värden behövs egentligen inget kraftfoder alls. Om du däremot har lågt proteinvärde så blir ju det fel för havre innehåller inte så mycket protein. Om du inte har analys så rekomenderar jag med många andra att du gör en!!
 
Vårt hö ska tydligen ha hög proteinhalt.

och vi ska nig göra en analys när den nya tjejen i stallet kommer, för hon ville oxå ha en analys, så kan man dela kostnaden med henne
 
Du kan ju ge B-vitaminer för lite emr glans i pälsen. Det är aldrig farligt att ge för mycket b-vitaminer. dom kissar bara ut det om dom får för mycket.
 
Det beror ju som sagt på vad du har för värden på höt, vad du har för typ av häst, hur mkt den arbetas osv.

Min häst får både hö, havre, betfor, korn, lusern, olja och B-vitamin...hon skulle aldrig kunna hålla hull och arbeta så hårt som hon gör nu på bara hö och havre.
 
Har jag inte sagt att ni ska det? :crazy: :o

Vad gav ni för mineraler nu igen o hur mkt? Kolla hur mkt selen det innehåller.. Men E-vitamin och selen täcks inte med bara havre och hö (o betfor..)..

B vitamin behöver ni inte ge egentligen, men nu när hans mage är lite väck fortf, så kan det ju vara en liten hjälp.
 
Bara en reflektion. Hur vet du att e-vitaminet inte täcks? Höt kan innahålla allt från 10-100 (vad det nu var för enhet) per kg, och det kommer inte med på analysen.
 
De siffrorna har inte jag! :eek: I både min foderlista, samt Plancks bok står det 10 mg/kg.

Maxtoleransgränsen är ju 3000 mg per 100 kg kroppsvikt, och behovet är 75 mg per 100 kg kroppsvikt, så det är ju ingen risk att överdosera.. Dessutom har de flesta färdigfoder E vitamin tillsatt i ganska höga doser, så med bara havre som bara har 13 mg eller vad det är, och man ger ju inte direkt 10 kg! :D
 

Liknande trådar

Foder & Strö Lyckades i somras få tag på fint hö, analyserat hö från årets skörd. Nu när vi under de regnigaste nätterna stallat in hästarna har min...
Svar
5
· Visningar
1 039
Senast: mily
·
Foder & Strö Hej! Har i år svårt att få tag på halm, har inte tillräckligt mycket kvar för att fortsätta ge som jag gör idag. Finns det andra saker...
Svar
3
· Visningar
692
Senast: warg
·
Foder & Strö Jag ska resa bort om en vecka och tänkte då packa hö för 10 dagar för att underlätta för de som ska sköta om hästarna. Vårat hö är...
Svar
8
· Visningar
1 335
Senast: jemeni
·
Foder & Strö Hej! Vi har bestämt att ge fodertillskott till vår häst som är lite väl upprymd ibland. Det står mellan magnesium eller munkpeppar, men...
Svar
2
· Visningar
787
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp