Eneklaxlad

Läste jag inte någonstans att köra häst motsvarade en bra uppvärmning? Någon som sett det? Nu tycker jag att det är snobberi och otrevligt att tävla i att äga en enaxlad vs tvåaxlad kärra. Tvåaxlade kärror är dyrare.

Tävla och snobba med hur välskött din häst är, ditt läder är och hur du uppträder. Då får du respekt bland hästmänniskor och inte alla dessa skitsnackande kärringar av olika kön.

Släpp detta rika snorungar i olika åldrar, det är oväsentligt om en kanske använder kärran några gånger per år i övrigt mest kör hö i den. Om du tävlar varje helg och har firma är det väl annat men då har du be-kort, lite möjlighet att dra vikt på en för liten bil och alla är då tvåaxlade och avdragsgilla, dvs kärrans kostar minus moms 25% på inköpskostnaden.

Fast det finns knappast några enkelaxlade nya att köpa idag. Och du kan idag få en dubbelaxlad för samma pris som en Enkelaxlad kostade tidigare. Nu finns även lätta dubbelaxlade.

Så köper man nytt är det ingen skillnad. Köper man begagnat kan det vara svårare hitta en som har tillräckligt låg vilt dock. Prismässigt begagnat så en dubbelaxlad VV av årsmodell x är me största sannolikhet billigare än en Enkelaxlad Ume.

Så inte riktigt så svartvitt som du utmålade det.
 
Läste jag inte någonstans att köra häst motsvarade en bra uppvärmning? Någon som sett det? Nu tycker jag att det är snobberi och otrevligt att tävla i att äga en enaxlad vs tvåaxlad kärra. Tvåaxlade kärror är dyrare.

Tävla och snobba med hur välskött din häst är, ditt läder är och hur du uppträder. Då får du respekt bland hästmänniskor och inte alla dessa skitsnackande kärringar av olika kön.

Släpp detta rika snorungar i olika åldrar, det är oväsentligt om en kanske använder kärran några gånger per år i övrigt mest kör hö i den. Om du tävlar varje helg och har firma är det väl annat men då har du be-kort, lite möjlighet att dra vikt på en för liten bil och alla är då tvåaxlade och avdragsgilla, dvs kärrans kostar minus moms 25% på inköpskostnaden.
Fast vänta nu. Om man tycker att hästens säkerhet och åkkomfort är viktig, är man en snobb då? Det finns begagnade boogie i bra skick för 25-30 tusen, säkert billigare också. Är man en rik snorunge för att man lägger det på en hästtransport? Jag har för övrigt en Umesläp, boogie från 2000. Helfräsch och betalade 30 för den.

Om jag bara körde min häst några gånger per år skulle jag hellre hyra en boogie den dagen än att ha en enkelaxlad hästtransport. Dels för att det den kostar i reperation/underhåll skulle bli ganska dyrt fördelat på antal resor man gör, så det skulle ge mig mer att bara hyra.

Och man behöver inte vara företagare för att ha råd att köpa en begagnad hästtransport heller.. köpte min första boogie när jag var 24 år och inte hade överflöd av pengar direkt..
 
@tara Man skola icke kalla någon för rik snorunge baserat på att man råder någon (som ber om råd) till köp av ett dubbelaxlat släp istället för ett enkelaxlat i och med säkerhets och bekvämlighetsskillnaden. :banghead:

Att det inte längre tillverkas enkelaxlade släp är väl bevis nog för att ett dubbelaxlat är ett bättre köp?
Jag har varken BE, företag eller svindyr boggie.

Dubbelaxlade, besiktigade och kördugliga släp under 15k:
https://www.blocket.se/stockholm/Varmlandsvagnen_80719033.htm?ca=11&w=1
https://www.blocket.se/stockholm/Kylinge_Apollo_2001_80764241.htm?ca=11&w=1
https://www.blocket.se/vastmanland/Brenderup_Boogie_80988318.htm?ca=11&w=3
https://www.blocket.se/hassleholm/Varmlandsvagn_H2__91_80996646.htm?ca=11&w=3
 
Släpp detta rika snorungar i olika åldrar, det är oväsentligt om en kanske använder kärran några gånger per år i övrigt mest kör hö i den. Om du tävlar varje helg och har firma är det väl annat men då har du be-kort, lite möjlighet att dra vikt på en för liten bil och alla är då tvåaxlade och avdragsgilla, dvs kärrans kostar minus moms 25% på inköpskostnaden.

Vadå snorungar?! Jag är 45 år gammal med en bestämd åsikt i frågan, är jag en rik snorunge?

Varför är du otrevlig - det är bara du som helt omotiverat far ut. Och var är skitsnacket?
 
Seriöst? Vilken planet lever du på ? Byggd av pengar? Aldrig hört talas om problemet du nämner.

Vilket problem är du du aldrig hört talas om? Att få punktering? En gång sprängdes (ja, spränges) ett av däcken när jag hade min pålle i den. På en 110-väg med räcken på en fredagskväll. Det var inte roligt. Som tur var gick allt till slut bra, även om det var läskigt (framför allt med alla medtrafikanter som absolut inte sänkte farten när de körde förbi oss).
 
Vilket problem är du du aldrig hört talas om? Att få punktering? En gång sprängdes (ja, spränges) ett av däcken när jag hade min pålle i den. På en 110-väg med räcken på en fredagskväll. Det var inte roligt. Som tur var gick allt till slut bra, även om det var läskigt (framför allt med alla medtrafikanter som absolut inte sänkte farten när de körde förbi oss).
Jag vill bara tillägga att det var ett enaxlat släp och jag hade lite tur i oturen att däcket sprängdes för då gick allt så snabbt att jag stannade på en gång. Det var nog tack vare det och ett litet under att fälgen inte gick sönder eller blev deformerat. DÅ hade det varit omöjligt att få det fixat på någorlunda (2-3h) kort tid då fälgen dessutom var av en mindre vanlig modell.
 
Jag är hellre rik och lycklig än fattig och deprimerad.

Jag tar alltså alla dagar dubbelaxlat med bra däck och däcktryck.

Det är upp till var och en att välja. Men det behöver inte bli drev för att det fungerar med enkelaxlat. Der lätt att hantera för hand. Bara två däck att byta och köpa.
 
Det är upp till var och en att välja. Men det behöver inte bli drev för att det fungerar med enkelaxlat. Der lätt att hantera för hand. Bara två däck att byta och köpa.
Men alltså återigen . Du är den som gått igång tråden igenom ang att enkelaxlat minsann är ypperligt, folk som har det ”slipper avliva sina hästar nu av ekonomiska skäl IOM foderkrisen”, folk som har tvåaxlat är ”snorungar, snobbiga” och jag vet inte vad.
Det är ingen som envisats utifrån ditt val att ha enaxlat i tråden. Den enda som driver någon ”tävling” är ju du.

Ha ditt enaxlade du är nöjd med liksom och låt andra föredra sina tvåaxlade.
 
Men alltså återigen . Du är den som gått igång tråden igenom ang att enkelaxlat minsann är ypperligt, folk som har det ”slipper avliva sina hästar nu av ekonomiska skäl IOM foderkrisen”, folk som har tvåaxlat är ”snorungar, snobbiga” och jag vet inte vad.
Det är ingen som envisats utifrån ditt val att ha enaxlat i tråden. Den enda som driver någon ”tävling” är ju du.

Ha ditt enaxlade du är nöjd med liksom och låt andra föredra sina tvåaxlade.

Nu får du väl ändå kamma dig, det var ju inte @Pudlan som skrev om snobbiga snorungar.
 

Liknande trådar

Samhälle Ponera att någonting händer så att betalsystem, bankernas system och möjligheter att ta ut kontanter ligger nere en längre period, minst...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
2 476
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
6 924
Senast: Lobelia
·
Övr. Hund Jag måste köpa ny bil (haft förmånsbil och ska nu byta jobb) och vet inte riktigt vad jag ska ha. Just nu har vi tre fyrbenta, jag har...
Svar
0
· Visningar
238
Senast: attheedge
·
Fordon När leasingen min bil går ut är planen att jag och sambon ska köpa en bil gemensamt. Nu har vi varsin men eftersom han har företagsbil...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
4 098

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Black & tan?
  • Papegojor och liknande
  • Vi med Chinese crested

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp