Eneklaxlad

Sonen och jag åkte genom Uppsala häromveckan och då tänkte jag på den här tråden. För i vägkanten ungefär vid Årsta(?) där de bygger så mycket, stod det ett släp på sniskan som hade tappat ena hjulet. Som tur var var det ingen häst i. Jag skulle helt klart spara några lusentappar till och köpa boggie istället.
 
Ska köpa begagnad transport och har trillat över många enkelaxlade.
Billigare i pris än boogie såklart.
Men är det så fel att ha enkelaxlad?
Endast ponny som ska köras så inga vikter.
Eller bara dumsnålt?

Beror väll på vad du ska ha den till.
enkelaxlat lätt flytra för hand.
Bara två sommar hjul och två vinterhjul.
Kört många mil med enkelaxlat och det har gått aldeles utmärkt. En punka en gång gick bra det med även för hästen.
Körmässigt kan det bli lite ”gungbräda” om hästen ändrar vikten bakåt och sen fram åt.
Kanske inte så vanligt med urlasting fram på enkelaxlade? Lite mer ostabilt vid lasting när hästen går av och på på baklämmen. Ser inga större problem med att köra enkelaxlat.

Valde tvåaxlat för den har det som passar mig bäst med två dörrar bak och stort dörr fram som skötardörr och till urlastning fram contsinerlås på samtliga dörrar. Går stabilt och har ingen baklämm.
Minus:
Behöver 4 nya sommar däck samtidigt.
4 nya vinter däck samtidigt.
Omöjlig att flytta för hand. Vilket kan vara väldigt praktist att kunna ibland.
 
Beror väll på vad du ska ha den till.
enkelaxlat lätt flytra för hand.
Bara två sommar hjul och två vinterhjul.
Kört många mil med enkelaxlat och det har gått aldeles utmärkt. En punka en gång gick bra det med även för hästen.
Körmässigt kan det bli lite ”gungbräda” om hästen ändrar vikten bakåt och sen fram åt.
Kanske inte så vanligt med urlasting fram på enkelaxlade? Lite mer ostabilt vid lasting när hästen går av och på på baklämmen. Ser inga större problem med att köra enkelaxlat.

Valde tvåaxlat för den har det som passar mig bäst med två dörrar bak och stort dörr fram som skötardörr och till urlastning fram contsinerlås på samtliga dörrar. Går stabilt och har ingen baklämm.
Minus:
Behöver 4 nya sommar däck samtidigt.
4 nya vinter däck samtidigt.
Omöjlig att flytta för hand. Vilket kan vara väldigt praktist att kunna ibland.


Det blev enkelaxlad, och jag är toppen nöjd och ponnyn lugn och fin när vi lastade av.
Kommer att köras max 10ggr per år med häst och annars för att hämta hö mm.
Billig och ändå suverän.
 
Jag har ett enaxlat,men kör ofta även med boggie. Det enaxlade är superenkelt :up: Två ponnysar utan problem. Jag har fått punktering med häst i med enaxlat två gånger, ej samma släp eller samma hästar i, en gång på motorväg. Ingen av gångerna var farliga eller problematiska.
Kör det enaxlade minst en gång i veckan i snitt, med häst i.
 
Det bästa med enkelaxlad är att det är möjligt att släpa runt dem. Får se nu efter denna sommar om det kommer ut mer kärror till salu. Vi som har enkelaxlat behöver kanske inte sälja våra hästar.
 
Jag tillhör dem som fått punka när jag körde två hästar i enkelaxlat släp. Full fart på motorväg. Hade inga som helst problem att snyggt styra in till kanten och stanna. Men en domkraft bytte vi lätt däcket utan att lasta ur hästarna.
Jag skulle inte vara det minsta rädd att använda enkelaxlat igen. Åker man inte mycket är det väldigt skönt att det bara är två däck att skifta mellan sommar-vinterdäck.
 
Det blev enkelaxlad, och jag är toppen nöjd och ponnyn lugn och fin när vi lastade av.
Kommer att köras max 10ggr per år med häst och annars för att hämta hö mm.
Billig och ändå suverän.

Tror det går aldeles utmärkt😃

Det är enligt mig lite hysteri med två axlat. Hur över levde mins hästar på -70 och - 80 talet med enkel axlat?
 
Använder du hjälm? Jag tänker på att de flesta ryttare överlevde på 70-talet utan hjälm. Eller med bilar utan ABS och krockkudde och...

? Vad menar du ?

Bra däck och koll på däckstycket är enkelaxlat inga problem.
Vad är inte ett två axlat med spruckna däck? För mönstret ser ok ut och däcken blivit 10 år gammla och stått så solen lyst på samma sida hela tiden.

Tänker du på punka? Det kan man få på dragbilen också. Speciellt otrevligt att få på fram hjulen.

Du ja Vi hade hjälm på -70 talet. Framför allt hade vi trevligt i stallet och med hästarna.

Färdig diskuterat från min sida.
Ja jag väljer hellre enkelaxlat med bra däck o däcks tryck en två axlat med 10 år gammla däck.
 
En liten tanke. De fördelar med enkelaxlat som räknats upp här har varit fördelar för människan. Jag kan inte se några fördelar för hästen med enkelaxlat och det är ju ändå den som ska åka i släpet. Eller finns det några fördelar för den som inte har nämnts?
 
Det är ju bara att ställa sig själv i släpen och jämföra hur det känns. Även om man inte väger 500 kg, så kan jag lova att det är stor skillnad på komforten mellan enkel och dubbel...
Läste jag inte någonstans att köra häst motsvarade en bra uppvärmning? Någon som sett det? Nu tycker jag att det är snobberi och otrevligt att tävla i att äga en enaxlad vs tvåaxlad kärra. Tvåaxlade kärror är dyrare.

Tävla och snobba med hur välskött din häst är, ditt läder är och hur du uppträder. Då får du respekt bland hästmänniskor och inte alla dessa skitsnackande kärringar av olika kön.

Släpp detta rika snorungar i olika åldrar, det är oväsentligt om en kanske använder kärran några gånger per år i övrigt mest kör hö i den. Om du tävlar varje helg och har firma är det väl annat men då har du be-kort, lite möjlighet att dra vikt på en för liten bil och alla är då tvåaxlade och avdragsgilla, dvs kärrans kostar minus moms 25% på inköpskostnaden.
 
Läste jag inte någonstans att köra häst motsvarade en bra uppvärmning? Någon som sett det? Nu tycker jag att det är snobberi och otrevligt att tävla i att äga en enaxlad vs tvåaxlad kärra. Tvåaxlade kärror är dyrare.

Tävla och snobba med hur välskött din häst är, ditt läder är och hur du uppträder. Då får du respekt bland hästmänniskor och inte alla dessa skitsnackande kärringar av olika kön.

Släpp detta rika snorungar i olika åldrar, det är oväsentligt om en kanske använder kärran några gånger per år i övrigt mest kör hö i den. Om du tävlar varje helg och har firma är det väl annat men då har du be-kort, lite möjlighet att dra vikt på en för liten bil och alla är tvåaxlade och avdragsgilla, dvs kärrans kostar minus moms 25% på inköpskostnaden.

Fast den enda som verkar störa sig och känner att den behöver framhålla enaxlat släp på alla möjliga sätt är ju du här i tråden?
 
Fast den enda som verkar störa sig och känner att den behöver framhålla enaxlat släp på alla möjliga sätt är ju du här i tråden?
Ok, jag har missat det. Är så less på skitsnack det är kanske det jag är förbannad på. Kanske fuskat med att läsa. Skitsnack fy FN.

@mackan du menar att det var ett gigantiskt djvl slag i luften. Tja, ok, ursäkta. Sånt kan väl hända.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Ska köpa en tre åring och kommer vetrinärbesikta samt röntga den innan köp. Priset är 100 " och är en hoppstammad valack, riden i...
2 3
Svar
59
· Visningar
3 373
Utrustning Vad har ni och vad är ni nöjda med? Det känns som att jag har provat igenom hela sortimentet. Jag har provat alla hööks, både deras egna...
2
Svar
31
· Visningar
3 038
Senast: JennyLz
·
Utrustning Hjälp mig buke! Förra sommaren råkade jag köra på en stor sten och förstöra fälgen (heter det så) på ena hjulet på min transport...
Svar
14
· Visningar
1 098
Senast: sorbifolia
·
Fordon Jag ska till hösten kolla på en ny bil. Jag har en 20 år gammal bil som börjar åka på sin sista resa så att säga. :bump: Jag planerar...
Svar
7
· Visningar
890
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp