Eneklaxlad

Backa 20-25 år tillbaka i tid, då körde nästan alla med enaxlade

Det känner jag Inte igen. Inte bland folk som tävlade. Jag köpte mitt boogie 98 och det var få som hade enkelaxlade . 30 år sedan möjligtvis men inte 20, det var ju nästan 2000 talet då .
 
Det känner jag Inte igen. Inte bland folk som tävlade. Jag köpte mitt boogie 98 och det var få som hade enkelaxlade . 30 år sedan möjligtvis men inte 20, det var ju nästan 2000 talet då .

Det där känner jag dock väl igen. T.om. när jag började min "funktionärskarriär" i "fina Stockholm" under tidiga 10-talet (m.a.o knappa 10 år sedan!) var enaxligt det vanligaste bland folk som bara tävlade upp t.om. ca. regional LA - i såväl dressyr som hoppning, ponny som storhäst. Boggie tycker jag mig börjat se mer utbrett bland tävlande på nyss nämnda nivå först när jag själv blev aktiv "ute", men då pratar vi alltså så sent som 2016....
 
Det känner jag Inte igen. Inte bland folk som tävlade. Jag köpte mitt boogie 98 och det var få som hade enkelaxlade . 30 år sedan möjligtvis men inte 20, det var ju nästan 2000 talet då .

Tror det beror på nivån på tävlandet också.

Vi köpte en enaxlad VV 1993 men bytte mot en boogie Boj några år senare när vi började köra längre sträckor eftersom det enaxlade var svårkört när det var dåligt väder. Men då var det nationell nivå och inte bara runt om i egna distriktet.
 
Det där känner jag dock väl igen. T.om. när jag började min "funktionärskarriär" i "fina Stockholm" under tidiga 10-talet (m.a.o knappa 10 år sedan!) var enaxligt det vanligaste bland folk som bara tävlade upp t.om. ca. regional LA - i såväl dressyr som hoppning, ponny som storhäst. Boggie tycker jag mig börjat se mer utbrett bland tävlande på nyss nämnda nivå först när jag själv blev aktiv "ute", men då pratar vi alltså så sent som 2016....

Tillåt mig starkt tvivla på detta....
 
Haft enkelaxlat i 20+ år och inte tappat däck eller fått punktering. Kört mkt och ofta och på dålig väg.

Köpte nytt släp hösten 2017 och det fanns ingen tvekan om att köpa boogie. Kan inte se en enda anledning eg att idag ha enkelaxlat. Tidigare så påverkade vikten - det var svårt hitta dubbelaxlat som jag fick dra och hade lastvikt nog. Men det problemet är borta iom alusläp osv.

Boogiesläpwt ger enormt mkt bättre komfort för hästen. Nackdelen för mig är att jag inte kan vända det för hand.
 
Det där känner jag dock väl igen. T.om. när jag började min "funktionärskarriär" i "fina Stockholm" under tidiga 10-talet (m.a.o knappa 10 år sedan!) var enaxligt det vanligaste bland folk som bara tävlade upp t.om. ca. regional LA - i såväl dressyr som hoppning, ponny som storhäst. Boggie tycker jag mig börjat se mer utbrett bland tävlande på nyss nämnda nivå först när jag själv blev aktiv "ute", men då pratar vi alltså så sent som 2016....

Jag vägrade enkelaxlat till min första storhäst som jag köpte 2005. För då hade redan "Alla andra" gått över till dubbelaxlat och enkelaxlat ansågs rätt och slätt omodernt. Vi hade ont om pengar så jag och pappa köpte en skruttig Boj Bravo 1993 som vi totalrenoverade. (se bild från 2006)
I det privatstall vi stod då med 10 boxar, tävlade vi allihopa på klubb, lokal och regional nivå, på både häst och ponny. Och de transporter som stod på gårdsplan var allihopa dubbelaxlade.
Inget snack om varken höginkomsttagare eller satsande tävlingsryttare.
För mig och de i min krets helt enkelt bara vanligt vett och både säkerhets och komfort-tänk.

Skärmavbild 2018-08-06 kl. 14.44.51.png
 
Jag vägrade enkelaxlat till min första storhäst som jag köpte 2005. För då hade redan "Alla andra" gått över till dubbelaxlat och enkelaxlat ansågs rätt och slätt omodernt. Vi hade ont om pengar så jag och pappa köpte en skruttig Boj Bravo 1993 som vi totalrenoverade. (se bild från 2006)
I det privatstall vi stod då med 10 boxar, tävlade vi allihopa på klubb, lokal och regional nivå, på både häst och ponny. Och de transporter som stod på gårdsplan var allihopa dubbelaxlade.
Inget snack om varken höginkomsttagare eller satsande tävlingsryttare.
För mig och de i min krets helt enkelt bara vanligt vett och både säkerhets och komfort-tänk.

Visa bifogad fil 17954
Du bor i Stockholm. På landsbygden, i koland, så fanns det 1993 sällan dubbelaxlat. Nu har folk dubbelaxlat ja men det har ju importerats så mycket kärror senaste åren. Det Är en helt annorlunda marknad idag.
 
Du bor i Stockholm. På landsbygden, i koland, så fanns det 1993 sällan dubbelaxlat. Nu har folk dubbelaxlat ja men det har ju importerats så mycket kärror senaste åren. Det Är en helt annorlunda marknad idag.

@Dressyrtjejen_97 bor också i sthlm. Därav mitt inlägg.

Annars är jag enig. Klart det finns geografiska skillnader. Och när jag fick min första boogie var det som en ny tid för hästsläpen. Jag avundades verkligen alla hästkompisar som fick egendesigna sitt nya glasfiber släp (för dittils var ju nästan allt bara träskivor med plastyta). De fick välja färg och få sitt namn som en dekal på sidan. Och när jag nu tänker på det så var de flesta släpen på gården av märkena Christ, Cheval Liberte och Henra.


Oavsett är det ju som du säger, en annan marknad idag. Och därför ser jag heller inget skäl till köpa enkelaxlat.
 
När jag skaffade mitt enkelaxlade i slutet på 90-talet var det absolut i valet och kvalet mellan enkel- och dubbelaxlat. Hade jag kört mer hade jag grävt djupare i plånboken. Några år senare var det absolut tid att byta till dubbelaxlat, för då visst jag med mig att enkelaxlat inte höll för mina behov och krav på säkerhet.

Så att det skulle vara så himla sent i tideräkningen att var och en hade dubbelaxlat köper jag inte.
 
Jag sålde mitt boogie och köpte enaxlad när jag bytte från 170+ häst till ponny. Det är skillnad såklart men jag tycker det funkar fint ändå. Enkelt att hantera ensam och slipper skaffa åtta nya däck samtidigt fler gånger :p har fått punktering med släp men är inte avskräckt.
 
Jag vägrade enkelaxlat till min första storhäst som jag köpte 2005. För då hade redan "Alla andra" gått över till dubbelaxlat och enkelaxlat ansågs rätt och slätt omodernt. Vi hade ont om pengar så jag och pappa köpte en skruttig Boj Bravo 1993 som vi totalrenoverade. (se bild från 2006)
I det privatstall vi stod då med 10 boxar, tävlade vi allihopa på klubb, lokal och regional nivå, på både häst och ponny. Och de transporter som stod på gårdsplan var allihopa dubbelaxlade.
Inget snack om varken höginkomsttagare eller satsande tävlingsryttare.
För mig och de i min krets helt enkelt bara vanligt vett och både säkerhets och komfort-tänk.

Visa bifogad fil 17954

Jag håller med dig ang hur det såg ut med trailers bland folk i Sthlm för 20 år sedan. De flesta hade dubbelaxlat redan då av de jag mötte i stall, på träning/tävling/hos vet och på vägarna.
Även de trailers man hyrde var dubbla.

Och vi som jobbar med lastträning får oftare hästar som är bökiga som åkte enkelaxlat än dubbelt. Det är rätt stor skillnad i hur många det är frågan om. Givetvis är inte trailern allena ansvarig till alla problem folk får. Men som gemene man som kanske inte har varken en 100% lydig häst, kanske inte vet så mycket om lastträning etc så blir ju problemen mer uppenbara.

Personligen vägrar jag köra enkelaxlat jag med. Ser liksom inte varför man måste utsätta dem för mer obehag och fysiskt mer krävande resa än nödvändigt.
 
Kan säga som så att jag bor inte i Stockholm, men knappt någon i detta hästtäta län om vi räknar hur det ser ut på parkeringen på tävlingar, hade enaxlat för 20 år sedan, så det är knappast ett ”Stockholmssyndrom” 😁

+30 år sedan, ja - men inte 20.
 
  • Gilla
Reactions: fio
Jag håller med dig ang hur det såg ut med trailers bland folk i Sthlm för 20 år sedan. De flesta hade dubbelaxlat redan då av de jag mötte i stall, på träning/tävling/hos vet och på vägarna.
Även de trailers man hyrde var dubbla.

Och vi som jobbar med lastträning får oftare hästar som är bökiga som åkte enkelaxlat än dubbelt. Det är rätt stor skillnad i hur många det är frågan om. Givetvis är inte trailern allena ansvarig till alla problem folk får. Men som gemene man som kanske inte har varken en 100% lydig häst, kanske inte vet så mycket om lastträning etc så blir ju problemen mer uppenbara.

Personligen vägrar jag köra enkelaxlat jag med. Ser liksom inte varför man måste utsätta dem för mer obehag och fysiskt mer krävande resa än nödvändigt.

Håller helt med, inte bara det fetade, men just ang det så på ett enaxlat gungar ju rampen mera och att just rampen är en faktor hos många hästar som är skeptiska till lastning är ett väl etablerat faktum så precis som du säger blir ett enaxlat ytterligare en faktor gällande förtroendet från skeptiska hästar.
 
Vet inte hur andra enaxlade är byggda men mina (från -70 och -85) har haft stödben på var sida rampen som jag har fält ner vid in och ur lastning.
 
Det där känner jag dock väl igen. T.om. när jag började min "funktionärskarriär" i "fina Stockholm" under tidiga 10-talet (m.a.o knappa 10 år sedan!) var enaxligt det vanligaste bland folk som bara tävlade upp t.om. ca. regional LA - i såväl dressyr som hoppning, ponny som storhäst. Boggie tycker jag mig börjat se mer utbrett bland tävlande på nyss nämnda nivå först när jag själv blev aktiv "ute", men då pratar vi alltså så sent som 2016....

Fast så för 20 + år sedan var du väl inte född, och för +10 år sedan var du ca 10 år gammal. Utifrån det tycker jag dina referat om vad för släp folk hade eller inte känns lite tveksamma som påståenden faktiskt i sammanhangen.
 
När jag köpte mitt första släp för ca 18 år sen så var det vanligt med enaxlat. Och det fanns fortfarande mycket såna när jag köpte boggin 2010. Men det har ju hela tiden kommit mer och mer från att jag köpte den första.
Byter aldrig tillbaka till enaxlat. Tycker inte min är svår att vända och greja med för hand heller. Fast å andra sidan så har jag inget av dom där jättesläpen heller.
 
Blivit mer vanligt nu sista 10 åren. Vi bytte vårt älskade vv släp enaxlat mot ett cheval med boogie för ca 7 år sedan(?) men känner flera som fortfarande gör enaxlat och är nöjda med de så de är så olika!
 

Liknande trådar

Fordon Vi har flyttat från lägenhet till hus en bit från kommunikationer och inser att vi skulle behöva en andrabil. Dels för att inte bli...
Svar
2
· Visningar
174
Senast: Blyger
·
Samhälle Ponera att någonting händer så att betalsystem, bankernas system och möjligheter att ta ut kontanter ligger nere en längre period, minst...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
2 910
Senast: Snubbelfot
·
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
7 168
Senast: Lobelia
·
Övr. Hund Jag måste köpa ny bil (haft förmånsbil och ska nu byta jobb) och vet inte riktigt vad jag ska ha. Just nu har vi tre fyrbenta, jag har...
Svar
0
· Visningar
270
Senast: attheedge
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp