Energideklaration - när?

bettysmatte

Trådstartare
Fastighet som säljs som gård - typkod 120. Dock har den använts som fritidshus (bl.a. hyrts ut på sommaren). Ska bostadshuset energideklareras då?
 
Det är byggnadens huvudsakliga användning som avgör om något av undantagen för energideklaration är tillämpligt (t.ex. fritidshus). Som allmänt råd anges att om någon har varit folkbokförd på adressen ett år innan försäljning - då bör det inte anses vara ett fritidshus.

https://rinfo.boverket.se/BED/PDF/BFS2014-6-BED-7.pdf

Fast det där läser jag mer som om det handlar om just fritidshus (dvs typkod 221) och huruvida någon har bott permanent i fritidshuset eller inte. Eller jag har kanske helt fel?

Kan verkligen en gård (kod 120) ses som fritidshus? Det finns väl t.ex en hel del speciella skatteregler för just gårdar?
 
Fast det där läser jag mer som om det handlar om just fritidshus (dvs typkod 221) och huruvida någon har bott permanent i fritidshuset eller inte. Eller jag har kanske helt fel?

Kan verkligen en gård (kod 120) ses som fritidshus? Det finns väl t.ex en hel del speciella skatteregler för just gårdar?

Som jag förstår det, efter att ha jämfört med äldre versioner av föreskrifterna, så har man gått ifrån typkoderna som styrande för om byggnaden ska energideklareras och istället har man den ovan länkade föreskriften, där användningen styr. Att man ändrade så beror (tydligen) på att typkoden för fritidsboende avskaffades, och att man som följd av det ändrade föreskriften till den avsedda användningen. I konsekvensutredningen är det lite luddigt formulerat, men jag tolkar det som att det gäller alla typer av byggnader som användningen ska styra och inte bara de som omfattas av typkod 220 (småhus). Men jag kan kanske kolla lite närmare på det imorgon när både ögonen och hjärnan är piggare.

Konsekvensutredningar och tidigare föreskrifter finns här:
http://www.boverket.se/sv/lag--ratt/forfattningssamling/gallande/bed---bfs-20074/
 
Skumt om det är så, tycker jag. I så fall innebär det att säljaren till gården inte behöver betala för en energideklaration vid försäljning nu, eftersom gården använts som fritidshus. Men om köparen ämnar bo i huset permanent så måste den personen i sin tur göra en energideklaration om det skulle bli aktuellt med försäljning. Av samma gård. Eller tänker jag fel här?

Man tänker ju att tanken från början kanske var att hus som bara används sporadiskt inte behöver energideklareras. Men då blir det ju konstigt, tycker jag, om ett hus med permanentstandard och som säljs som permanentbostad inte behöver inspekteras pga att det använts sporadiskt som fritidshus. Trots att det egentligen inte är det.... Invecklat.... ;)
 
Nu har jag kollat upp med boverket, och de nya reglerna är rätt bisarra. Tycker jag i alla fall.

Fritidshus-koden finns inte längre, i stället tittar man på om någon varit folkbokförd på en adress det senaste året. Om inte = fritidshus. Så en gård kan helt plötsligt bli ett fritidshus, uppenbarligen.

Men, om jag eller någon annan köper "fritidshuset" och folkbokför mig där så är det helt plötsligt hus för permanentboende igen. Så om jag skulle få för mig att sälja huset igen efter några månader så måste JAG göra en energideklaration (för x antal tusenlappar), även om jag inte ändrat ett dugg på huset. Och kanske säljer jag det till köpare som ämnar använda det till fritidshus. Är det bara jag som tycker att det här är...konstigt???
 
Jag håller med om att det är lite konstigt, men tänker att en möjlig förklaring kanske går att hitta i syftet med energideklarationen. I den ska man ju ange byggnadens energiprestanda, det vill säga den energi som använts vid ett normalt bruk under ett år. Nu är jag inte energiexpert och vet inte hur mycket man kan räkna fram eller uppskatta, men om en byggnad endast använts sporadiskt som fritidshus kanske det utifrån den energianvändningen är svårt att säga något vettigt om hur mycket energi som går åt på ett år vid normalt bruk. Det kanske går att göra någon form av uppskattning, men frågan är ju hur rättvisande en sådan uppskattning.

Om jag tänker lite högt...
 

Liknande trådar

Övr. Katt Så jag har ett fritidshus på landsbygden och en katt som inte är så väl anpassad till livet i utomhus. Men hon är ändå väldigt nyfiken...
2
Svar
23
· Visningar
470
Ekonomi & Juridik Försöker läsa mig upp och tycker sånt här är kul och interessant, men känns klokt att bolla lite med andra som har mera erfarenhet i...
2
Svar
35
· Visningar
2 873
Senast: ameo
·
Juridik & Ekonomi Spinner vidare i egen tråd ang. privat väg och vägföreningar Vi är 4 hushåll på vår väg. Eftersom vi har hyrt ut möblerat rum och bor...
Svar
5
· Visningar
1 031
Senast: tara
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 094
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp