Tvist med vägförening

orientalkatten

Trådstartare
Spinner vidare i egen tråd ang. privat väg och vägföreningar

Vi är 4 hushåll på vår väg.
Eftersom vi har hyrt ut möblerat rum och bor längst in på vägen som är 200 m ska vi alltid belala mer på vår privata väg.

Så när vi asfalterade betalade vi x 1,5 mot de andra för ett par år sedan.
Närmaste grannen hade inte servitut på vägen förut.
Deras servitut går genom grannens hästhage ut på intillliggande gård.
När vi anlade kommunalt VA fick vi inte till tomtgränsen då vi har falsk skaftomt. så där gick det extra 100.000kr.
Droppen var vägmötet igår på vår gemensamma väg genom området. Då ska vi betala dubbel vägavgift för för att haft ett möblerat rum ovanpå garaget uthyrt. Det har vi gjort i 20 år. Detta upphörde förra året då vår inneboende flyttade till grannen( ordförande i vägföreningen ). Men vi betalar forfarande dubbelt och vår granne betalar samma som innan trots att vår innboende flyttade för 1 år sedan till grannen. Maken ringde idag och fick svaret att eftersom vi inte kontaktat lantmäteriet så gäller inte mededelandet förra året om att vi inte har hyresgäst. Det har något med revisionssystemet att göra. Att vi blev debiterade från början utan att bli kontaktade var ren avundsjuka och sköttes väldigt dåligt. Att lantmäteriet är inblandat i att vi har hyrt ut ett möblerat rum ovanpå ett garage förstår jag inte. Vägföreningen och våra grannar kallar det att vi hyr ut en fastighet. Hur går vi vidare med vägföreningen. Nämnas kan att Nya ordförande och kassör bor på vår väg.
 
Det är lantmäteriet som sätter andelstalen i vägföreningen/samfälligheten har jag för mig, så för att justera dem om det är ändrade förhållanden så måste lantmäteriet kontaktas.
 
Det är lantmäteriet som sätter andelstalen i vägföreningen/samfälligheten har jag för mig, så för att justera dem om det är ändrade förhållanden så måste lantmäteriet kontaktas.
Vi har aldrig kontaktat lantmäteriet, inget vi kände till ang uthyrning av möblerat rum. Lantmäteriet har väl inte så mycket att göra med vem/ hur många som bor på fastigheten.
 
Ja det är andelstalen som vägföreninen ändrade för 20 år sedan utan att kontakta oss. Lantmäteriet vill inte ha mer ändringar just nu så då, tyckte vägföreningen att vi ska betala dubbelt. Vi tar det med ordföranden direkt att han får betala direkt till oss sin del nu dvs halva vägförenings avgiften för 2023. Märkligt upplägg från början. Men så är det på landet.
 
Ja det är andelstalen som vägföreninen ändrade för 20 år sedan utan att kontakta oss. Lantmäteriet vill inte ha mer ändringar just nu så då, tyckte vägföreningen att vi ska betala dubbelt. Vi tar det med ordföranden direkt att han får betala direkt till oss sin del nu dvs halva vägförenings avgiften för 2023. Märkligt upplägg från början. Men så är det på landet.
Har ni eget företag så ni momsar ? Det kan kanske betyda skillnader.

Jamen tillfälligt har det väl löst sig med en privat överföring men ta kontakt med lantmäteriet och ändra till nästa år.

Alltså att ha gemensamma vägföreningar och gemensamma anläggningar innebär att det blir merarbete. Det blir styrelser att sitta i och skötsel att beställa. Det är helt enkelt lite arbete på vår sociala kontakter i närområdet. Jag tror det är bra ut demokratiaspekt och egenmakt. Fast lite krångligt ibland , absolut.
 

Liknande trådar

Hemmet Har skrivit i omgångar om mina fd grannar som odlade upp och hägnade in en bit av vår mark som trädgård utan att vi visste om det. Det...
2
Svar
30
· Visningar
3 528
Senast: mian1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Rintränings- och utställningstråd
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp