Energisparartråden

Jag var på en konferens med elnätsfolk nyligen och de ondgjorde sig över de där förfrågningarna från Greenely och Tibber. De rasar in i enorma mängder hela tiden och alla behöver hanteras manuellt. Greenely är också väldigt flitiga med att skicka påminnelser plus uppmanar kunderna att själva tjata på sina elnätsbolag. Man kan tycka att nätbolagen hade kunnat förutse att timmätning skulle bli poppis och sett till att skaffa sig systemstöd för att hantera det smidigt, men det har de inte gjort. Men så ni vet - det är en människa som ska hantera detta och de gör så gott de kan.

Jag kan tänka mig det. För mig tog det över en månad innan närbolaget gjorde ngt. Och det var alltså långt innan timpris var ”hett”. Så jag tror väl inte direkt att de någonsin varit särskilt bra på detta :p

Nätbolagen gör säkert så gott de kan. Problemet är när de inte kan så mycket ;) Misstänker att kundtjänsterna fått panikanställa massa folk för att möta efterfrågan och då blir det väl sisådär med kvaliten.

När jag ringde mitt elbolag för ett par veckor sedan fick jag förklara för personen i andra änden (som alltså påstod dig jobba på elbolag) vad som var skillnaden mellan påslag och moms 🙄
 
Jag kan tänka mig det. För mig tog det över en månad innan närbolaget gjorde ngt. Och det var alltså långt innan timpris var ”hett”. Så jag tror väl inte direkt att de någonsin varit särskilt bra på detta :p

Nätbolagen gör säkert så gott de kan. Problemet är när de inte kan så mycket ;) Misstänker att kundtjänsterna fått panikanställa massa folk för att möta efterfrågan och då blir det väl sisådär med kvaliten.

När jag ringde mitt elbolag för ett par veckor sedan fick jag förklara för personen i andra änden (som alltså påstod dig jobba på elbolag) vad som var skillnaden mellan påslag och moms 🙄
Ja kundservice ja, det är också intressant. Många företag outsourcar sin kundservice till rena kundservicebolag som har flera kunder samtidigt, inom olika branscher. Det företag vi anlitar har både energikunder, säljer vitamintillskott, agerar kundservice åt ett företag som hyr ut släpvagnar. Med mera. Så de kundserviceagenter som har telefontid kan få telefonsamtal om lite allt möjligt, huller om buller. Jag tycker inte att det är optimalt men det är tydligen billigt :angel: De stora energibolagen har dock egen kundservice inhouse vad jag vet, i alla fall de flesta.
 
Ja kundservice ja, det är också intressant. Många företag outsourcar sin kundservice till rena kundservicebolag som har flera kunder samtidigt, inom olika branscher. Det företag vi anlitar har både energikunder, säljer vitamintillskott, agerar kundservice åt ett företag som hyr ut släpvagnar. Med mera. Så de kundserviceagenter som har telefontid kan få telefonsamtal om lite allt möjligt, huller om buller. Jag tycker inte att det är optimalt men det är tydligen billigt :angel: De stora energibolagen har dock egen kundservice inhouse vad jag vet, i alla fall de flesta.

Ja det där är hopplöst! Speciellt när man verkligen hör att de bara läser från manus. Då kan de ju lika gärna mejla mig manus :p

Just mitt elbolag är en av giganterna (Fortum) så utgår från att de har egen.
 
Vi förbrukade 432 kWh i september. Är faktiskt väldigt nöjd! Tycker ändå vi kan säga att vi lever rätt miljövänligt 😄 i lägenheten förbrukade vi i april det dubbla (en nyproddad trea) men det är inte jättekonstigt för dels hade vi golvvärme i badrummet som inte ingick i hyran. Den stod på dygnet runt och jag duschade gärna i 45 minuter och kunde tvätta en maskin med ett plagg i (typ jag vill ha dessa byxor imorgon så måste tvätta).

Nu duschar jag kanske 10 min? Och tvättar och torktumlar + kör diskmaskinen bara fulla maskiner. Vi har ännu ingen värme på heller för det behövs inte.
 
Det var inte förrän i september jag egentligen gjorde något aktivt för att sänka min elförbrukning. Då sänkte jag temperaturen på jordvärmepannan. Till 17... Vi får se hur länge jag står ut med det. Jag har kamin som jag kan stödelda i också. Vad jag vet har jag inte gjort så mycket annat som borde synas så mycket. Jag har bara tänt där jag faktiskt befinner mig, men det tror jag kanske inte ger väldigt stort utslag på förbrukningen egentligen. Förbrukade 296 kWh i september, jämfört med 359 i augusti. Och 456 i september 2021, när det enligt anteckningarna faktiskt var varmare. Så jag är nöjd! Bor ensam i en villa på typ 100 kvadrat med källare. Även garagedelen värms upp, även om det inte blir jättevarmt. Ska se om jag kan vrida ner ytterligare där. Och försöka täta lite fönster och dörrar i allmänhet.

Hittills i år ligger min förbrukning på drygt 1700 kWh mindre än förra året. Men det beror ju framförallt på att det var rätt mycket varmare i januari och februari i år jämfört med 2021. Så det har ju inte med något jag har påverkat att göra.
 
Vad är det som gör att elpriset är så VANSINNIGT billigt helt plötsligt.... :confused: ?? 15,99 öre alldeles precis nu, och 76,18 öre som medelpris 1-8 oktober här i område 4....
 
Vad är det som gör att elpriset är så VANSINNIGT billigt helt plötsligt.... :confused: ?? 15,99 öre alldeles precis nu, och 76,18 öre som medelpris 1-8 oktober här i område 4....
Ledningar till Tyskland och Polen är avstängda för reparation inför vintern.

EDIT innan nån gå igång på att de ska stängas av då: Vi reparerar dem eftersom vi behöver importera via dem på vintern.
 
Ledningar till Tyskland och Polen är avstängda för reparation inför vintern.

EDIT innan nån gå igång på att de ska stängas av då: Vi reparerar dem eftersom vi behöver importera via dem på vintern.

SwePol behöver väl ändå översyn pga Gazprom, så det är ju en vettig tidpunkt att stänga ner nu.
 
Vi förbrukade ganska prick 600 kWh i september och helt ärligt förstår jag inte att det inte är lägre.

Två personer i hushållet, ingen värme på över huvud taget. Båda duschar på gym så kanske en dusch hemma vardera i veckan. Två fulla tvättmaskiner i veckan. Någon form av matlagning varje dag. Avfuktare i krypgrunden.

Har inte känslan av att vi skulle kunna banta ner någonting över huvud taget. Kanske stretcha till en tvättmaskin i veckan om vi verkligen anstränger oss. Någon jobbar hemma i princip varje dag, så visst, lite skärm och datorladdare hade vi kanske kunnat spara in på. Annars vette tusan?

Nå väl, lyckas vi hålla oss på den nivån eller ökar några hundra kWh i och med att vi behöver värma lite mer (just nu eldar vi bara, men vi har luftvärmepump också) så känns vintern görbar. Inte rolig, men okej.
 
Vi förbrukade ganska prick 600 kWh i september och helt ärligt förstår jag inte att det inte är lägre.

Två personer i hushållet, ingen värme på över huvud taget. Båda duschar på gym så kanske en dusch hemma vardera i veckan. Två fulla tvättmaskiner i veckan. Någon form av matlagning varje dag. Avfuktare i krypgrunden.

Har inte känslan av att vi skulle kunna banta ner någonting över huvud taget. Kanske stretcha till en tvättmaskin i veckan om vi verkligen anstränger oss. Någon jobbar hemma i princip varje dag, så visst, lite skärm och datorladdare hade vi kanske kunnat spara in på. Annars vette tusan?

Nå väl, lyckas vi hålla oss på den nivån eller ökar några hundra kWh i och med att vi behöver värma lite mer (just nu eldar vi bara, men vi har luftvärmepump också) så känns vintern görbar. Inte rolig, men okej.

Det låter ganska mycket. Vi har ungefär samma förutsättningar. Två personer, jag jobbar hemma två till tre dagar i veckan. Tretiden fyra tvättmaskiner/v. Lagar mat på spis/ugn varje dag. Bakar bröd en dag i veckan. Frånluftsvärmepump för varmvatten. Båda duschar hemma varje dag. Ingen värme på än. 372 kWh för september.

Jag skulle gissa att det är avfuktaren för er del då det finns de som är mer och de som är mindre energisnåla.
 
  • Gilla
Reactions: tgd
Vi förbrukade ganska prick 600 kWh i september och helt ärligt förstår jag inte att det inte är lägre.

Två personer i hushållet, ingen värme på över huvud taget. Båda duschar på gym så kanske en dusch hemma vardera i veckan. Två fulla tvättmaskiner i veckan. Någon form av matlagning varje dag. Avfuktare i krypgrunden.

Har inte känslan av att vi skulle kunna banta ner någonting över huvud taget. Kanske stretcha till en tvättmaskin i veckan om vi verkligen anstränger oss. Någon jobbar hemma i princip varje dag, så visst, lite skärm och datorladdare hade vi kanske kunnat spara in på. Annars vette tusan?

Nå väl, lyckas vi hålla oss på den nivån eller ökar några hundra kWh i och med att vi behöver värma lite mer (just nu eldar vi bara, men vi har luftvärmepump också) så känns vintern görbar. Inte rolig, men okej.
Hur torkar ni tvätten? Tumlare kan dra mycket. En gammal frys också.
 
Vi förbrukade ganska prick 600 kWh i september och helt ärligt förstår jag inte att det inte är lägre.

Två personer i hushållet, ingen värme på över huvud taget. Båda duschar på gym så kanske en dusch hemma vardera i veckan. Två fulla tvättmaskiner i veckan. Någon form av matlagning varje dag. Avfuktare i krypgrunden.

Har inte känslan av att vi skulle kunna banta ner någonting över huvud taget. Kanske stretcha till en tvättmaskin i veckan om vi verkligen anstränger oss. Någon jobbar hemma i princip varje dag, så visst, lite skärm och datorladdare hade vi kanske kunnat spara in på. Annars vette tusan?

Nå väl, lyckas vi hålla oss på den nivån eller ökar några hundra kWh i och med att vi behöver värma lite mer (just nu eldar vi bara, men vi har luftvärmepump också) så känns vintern görbar. Inte rolig, men okej.

Låter mycket! Vi gör mer än så och hade som sagt en förbrukning på runt 400.

Men funderar på den där avfuktaren i krypgrunden. Vet du hur mycket den drar?
 
Alltså, jag är fullt medveten om att det är stor skillnad på elpriserna, men de summor ni räknar upp som förbrukning per månad känns som en utopi för mig som norrbottning, och då bor jag ändå i södra delarna :o
Vi har ett hus byggt på den här sidan millennieskiftet, ca 140 kvm, samt varmgarage som värms till ca 15 grader (har provat ha lägre men då torkar aldrig smältvattnet från golvet på vintern). Bergvärme. Två vuxna som båda jobbar på sina kontor, duschar ej varje dag, lagar mat i princip varje dag. Kör kanske en tvättmaskin per vecka. Värmen på sedan månadsskiftet augusti/september då det började bli rått inomhus. September gick på 1500 kWh. Per år tror jag vi ligger på 27 000 kWh. Förra vintern låg det ganska stadigt på 3000 per månad. Nu har vi har en ökning på i genomsnitt 10 kWh per dag, tror det är sedan vi skaffade laddhybrid.

Vet att det tidigare stått något här i tråden om de som bor i område 1 som slösar med elen genom att ha direktverkande osv. Det var ett tag sedan och jag orkar inte gå tillbaka och läsa nu, läser tråden ganska sporadiskt. En sak att ha i åtanke om de "slösande" med direktverkande är att det ofta är pensionärer eller andra med låga inkomster som bor i glesbygd. Att konvertera till bergvärme kan i deras fall handla om att göra en investering som banken anser aldrig kommer att betala igen sig pga de låga huspriserna. Tro mig, med den förbrukning vi har en vanligt vinter är det inte som "vill" ha direktverkande el.
 

Liknande trådar

Hemmet Jag brukar roa mig med att kolla på lite hus emellanåt :D Vi letar inte aktivt men som sagt jag tycker det är kul att ha lite koll och...
Svar
10
· Visningar
1 997
Senast: _Maria_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp