Bukefalos 28 år!

Energisparartråden

När jag jobbade på larmcentralen hade vi några utryckningar pga att folk missat dra igång vatten till tvätt/diskmaskin.

Inser att det är därifrån jag fått min vana att vänta in ljudet av vatten innan jag går ifrån maskinerna vid start.
Det brukar bara resultera i en ilsket röd varningslampa som tjuter och visar en felkod, säger en vän :angel:

Men det finns säkert sätt som det skapar risker under vissa omständigheter och mer/mindre beroende på byggsätt och kvalitet på maskin och feldetektering.
 
Nu kanske detta redan har kommenterats (jag har inte hunnit läsa hela tråden ännu). Tvättmaskinen drar generellt mer el på korta program än långa. Det är för att maskinen kompenserar för den kortare tiden med att använda mer vatten. Och det är att värma vattnet till rätt temperatur som är det som drar mest. Så ett långt program med så låg temperatur som möjligt är det snålaste. Och alltid så hög centrifugering som möjligt, särskilt om man ska torktumla efter. På nyare maskiner står det vilket program som är det snålaste och de är ofta väldigt långa (en kollega sa att hennes snålaste är på 5 h).

Min har en mkt pedagogisk stapel som direkt visar elförbrukning för de olika programmen 🙂
 
Vi sänkte vår elförbrukning i augusti med nästan 300kwh från förra året och 200 kWh från juli iår.
Vi har stängt av en av tre frysar men annars har vi endast släckt ned lampor och belysning i stor mån, kört alla maskiner fulla (tvätt, disk osv) och tumlar bara smågrejir som strumpor och underkläder som det blir såna mängder av och hänger allt annat.
Inga stora uppoffringar men trodde inte det skulle vara sån skillnad faktiskt.
Förut har vi tex alltid haft belysning på, 'mysbelysning' ch torktumlat typ allt.

Ändå literoligt att få se skillnad om man gör skillnad. Man blir lite mer motiverad!
 
Det brukar bara resultera i en ilsket röd varningslampa som tjuter och visar en felkod, säger en vän :angel:

Men det finns säkert sätt som det skapar risker under vissa omständigheter och mer/mindre beroende på byggsätt och kvalitet på maskin och feldetektering.
Det var ju ett tag sen så förhoppningsvis har maskinerna blivit bättre :laugh:
 
Vi sänkte vår elförbrukning i augusti med nästan 300kwh från förra året och 200 kWh från juli iår.
Vi har stängt av en av tre frysar men annars har vi endast släckt ned lampor och belysning i stor mån, kört alla maskiner fulla (tvätt, disk osv) och tumlar bara smågrejir som strumpor och underkläder som det blir såna mängder av och hänger allt annat.
Inga stora uppoffringar men trodde inte det skulle vara sån skillnad faktiskt.
Förut har vi tex alltid haft belysning på, 'mysbelysning' ch torktumlat typ allt.

Ändå literoligt att få se skillnad om man gör skillnad. Man blir lite mer motiverad!
Dessutom så gör du det bättre för alla andra ! Om alla och envar bara sparade lite så gör det stor skillnad på de värsta pristopparna.

Kruxet är väl att alla och envar inkluderar alla hushåll och alla företag i vår del av världen i det sammankopplade nätet…

Första dagarna med timmätning (ej timprisavtal som jag inte vill rusa in i) för egen del visar på sådär 25-30 kWh per dygn, men just nu är det helt utan värmetillskott.
 
Vi sänkte vår elförbrukning i augusti med nästan 300kwh från förra året och 200 kWh från juli iår.
Vi har stängt av en av tre frysar men annars har vi endast släckt ned lampor och belysning i stor mån, kört alla maskiner fulla (tvätt, disk osv) och tumlar bara smågrejir som strumpor och underkläder som det blir såna mängder av och hänger allt annat.
Inga stora uppoffringar men trodde inte det skulle vara sån skillnad faktiskt.
Förut har vi tex alltid haft belysning på, 'mysbelysning' ch torktumlat typ allt.

Ändå literoligt att få se skillnad om man gör skillnad. Man blir lite mer motiverad!
Får man fråga vad du sänkte från och till? Alltså hur mycket ni använde förra året, och hur mycket ni sänkte till i år? Vi använde ungefär lika mycket (495 kWh för augusti). Det diffade nog på ca 20 kWh (mer i år). Jag kan verkligen inte komma på mer att spara på egentligen. Torktumlare har vi ingen. Vi tvättar 1-2 tvättar/vecka. Vi har en bänkdiskmaskin som vi kör ca 1 gång/dag. Lampor tror jag tyvärr inte gör så himla mycket, om det bara rör sig om att släcka ett par stycken...
 
Får man fråga vad du sänkte från och till? Alltså hur mycket ni använde förra året, och hur mycket ni sänkte till i år? Vi använde ungefär lika mycket (495 kWh för augusti). Det diffade nog på ca 20 kWh (mer i år). Jag kan verkligen inte komma på mer att spara på egentligen. Torktumlare har vi ingen. Vi tvättar 1-2 tvättar/vecka. Vi har en bänkdiskmaskin som vi kör ca 1 gång/dag. Lampor tror jag tyvärr inte gör så himla mycket, om det bara rör sig om att släcka ett par stycken...
Ugnen kan vara en energitjuv. Använd gärna varmluft och laga mycket mat för matlådor när den väl är i gång. Ugnen är energikrävande att värma men inte så energikrävande att hålla varm. Överhuvdtaget är storkok bra, såväl i ugn som på spis. Det blir energieffektivt att laga och ger mindre disk till diskmaskinen.
 
Äntligen hittat gårdslampor i lågenergiformat och bytt de traditionella (de som fortfarande säljs på de flesta ställen) 125W halogen mot 24W LED.

Tidigare har vi kört 5 månader på vintern, 8h/dygn på timer så det har blivit runt 300 kWh per säsong. Trimmar ner tiden lite också så nu blir det ca 35 kWh per säsong. Hoppas det blir minst liknande ljusmängd - får se ikväll.
 
Ugnen kan vara en energitjuv. Använd gärna varmluft och laga mycket mat för matlådor när den väl är i gång. Ugnen är energikrävande att värma men inte så energikrävande att hålla varm. Överhuvdtaget är storkok bra, såväl i ugn som på spis. Det blir energieffektivt att laga och ger mindre disk till diskmaskinen.
Nä, jag tror inte att jag är redo för att slänga ut min fungerande ugn/spis...
 
Nä, jag tror inte att jag är redo för att slänga ut min fungerande ugn/spis...
Du menar att du inte har varmluftsfunktion?
Givetvis ska du då inte slänga ut en fungerande ugn bara för att, men räkna med att den du har kan vara energitjuv. Principen är densamma, det är att värma ugnen som är det energislukande, att hålla den varm är mer effektivt. Laga två rätter i följd blir då mitt tips.

Vi förbrukade 220 kwh i augusti på fyra personer i ett hus. Har sänkt hushållselen från 4000 kwh år 2021 till uppskattade 2800 kwh för år 2022 (värme och varmvatten på fjärrvärme). År 2017 förbrukade vi 7000 kwh i samma hus!
Vi lever inte energifattigt men rätt så energismart.

Delar gärna mina tips men givetvis behöver man inte följa dem om det inte passar en själv.
 
Runt 0,5kWh för att värma ugnen till 200 grader och runt 0,5 kWh för att hålla den på den värmen varje timme.

(@Sedna , min moderna torktumlare verkar också dra mindre än 2kWh per torkcykel så min skattning var mycket riktigt i överkant)
 
Runt 0,5kWh för att värma ugnen till 200 grader och runt 0,5 kWh för att hålla den på den värmen varje timme.

(@Sedna , min moderna torktumlare verkar också dra mindre än 2kWh per torkcykel så min skattning var mycket riktigt i överkant)
Ja en ugn med energiklass A bör ligga där omkring. För den gamla ugn vi hade så räckte 0,5 kwh inte till någonting. Detsamma med torktumlare som mycket väl kan dra 5 kwh, men då pratar vi inte energiklass A+++.

För oss som bara förbrukar ca 7,5 kwh per dag är 1 kwh märkbart och kan i vinter komma att motsvara 20-30 kronor om det vill sig illa.
 
Vi förbrukade 220 kwh i augusti på fyra personer i ett hus. Har sänkt hushållselen från 4000 kwh år 2021 till uppskattade 2800 kwh för år 2022 (värme och varmvatten på fjärrvärme). År 2017 förbrukade vi 7000 kwh i samma hus!
Vi lever inte energifattigt men rätt så energismart.

Delar gärna mina tips men givetvis behöver man inte följa dem om det inte passar en själv.

Bra jobbat! Vi hade 370 kWh i augusti. Men vvb går på direktverkande så den är ju obekligen en stor bov. Håller på att fundera på tidsstyrning av den.
 
Bra jobbat! Vi hade 370 kWh i augusti. Men vvb går på direktverkande så den är ju obekligen en stor bov. Håller på att fundera på tidsstyrning av den.
Hade mer än 30% lägre förbrukning i augusti och hoppas att elbolagets prognos för september faller ut som de beräknat.

C983A272-AAB4-4E40-B284-FE7F9A07CCD0.jpeg
 
I ye olden days så tvättade man inte lika ofta utan kläderna hängdes ut för att lufta istället. Kanske gå tillbaka lite till det? Och samma sak med sängkläder. Även om det är minusgrader ute så fungerar det. Särskilt folk som bor i hus. Och att vi faktiskt inte behöver duscha och tvätta håret så ofta som vi gör idag. Duscha en gång om dagen eller faktiskt inte duscha varje dag.
 
I ye olden days så tvättade man inte lika ofta utan kläderna hängdes ut för att lufta istället. Kanske gå tillbaka lite till det? Och samma sak med sängkläder. Även om det är minusgrader ute så fungerar det. Särskilt folk som bor i hus. Och att vi faktiskt inte behöver duscha och tvätta håret så ofta som vi gör idag. Duscha en gång om dagen eller faktiskt inte duscha varje dag.
I år har uthängandet funkat mycket sämre än tidigare år, alldeles för mycket fåglar här. Det är verkligen sämsta utfallet, när man tvingas tvätta om hälften av plaggen efter tork….
 
I år har uthängandet funkat mycket sämre än tidigare år, alldeles för mycket fåglar här. Det är verkligen sämsta utfallet, när man tvingas tvätta om hälften av plaggen efter tork

Men man måste inte tvätta, var min poäng, utan bara hänga ut kläderna att luftas.

Du får investera i några fågelskrämmor, alt mata en bra bit därifrån för att se till att fåglarna lämnar dina kläder ifred.
 
Men man måste inte tvätta, var min poäng, utan bara hänga ut kläderna att luftas.

Du får investera i några fågelskrämmor, alt mata en bra bit därifrån för att se till att fåglarna lämnar dina kläder ifred.
I mitt fall skulle luftandet innebära att man måste tvätta var min poäng. Matar fåglar gör jag bara högst indirekt.

Men ska fundera på om lite omplacering av hängningsstationer kan förbättra utfallet en del.
 
Den som ska energidisciplineras här är katten.
Hon har en vana att pilla upp dörren mellan uppvärmt kök och ouppvärmd hall. Gärna på natten när jag sover så det står och kyler ut i flera timmar.
Problemet är att om hon inte får upp dörren så blir det en massa klösande på den istället. Jag ska ha någon sorts träskiva som kan monteras framför, men inte vara för obekväm för mig att kliva över eller för krånglig att ta bort.
 

Liknande trådar

Hemmet Jag brukar roa mig med att kolla på lite hus emellanåt :D Vi letar inte aktivt men som sagt jag tycker det är kul att ha lite koll och...
Svar
10
· Visningar
2 012
Senast: _Maria_
·

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp