Bukefalos 28 år!

Energisparartråden

Fingerlösa vantar är bra att ha - användes flitigt förr i tiden. Värmer skönt särskilt när de är i ylle.

Visa bifogad fil 99167

https://www.widforss.se/sealskinz-s...MIi-n4-5f0-QIVKkeRBR30Ag-ZEAQYByABEgLhRfD_BwE
Visst ska det finnas sådana vantar som bara täcker över knogarna också? Vad kan de heta?
Provade att jobba (knappra på datorn) med fingerlösa vantar och upptäckte att jag tydligen skrev med fingrarna tätt ihop och nu gick inte det så bra pga att jag behövde bredda för att vantarna tog plats.
 
Visst ska det finnas sådana vantar som bara täcker över knogarna också? Vad kan de heta?
Provade att jobba (knappra på datorn) med fingerlösa vantar och upptäckte att jag tydligen skrev med fingrarna tätt ihop och nu gick inte det så bra pga att jag behövde bredda för att vantarna tog plats.
Jag använder sånna här handledsvärmare mest hela tiden, jättesköna :up:
P.s på mig så täcker dom både knogarna och lite till...
1662225092453.png
 
Sen är det bra att ha mer än en brandvarnare hemma som är regelbundet underhållen. Kör man maskiner på natten bör man säkert se till att ha varnare i närheten. Minns en stuga som hyrdes där de hade satt den enda brandvarnaren utomhus utanför ytterdörren. Himla effektivt sätt att detektera brand i byggnaden.....
En kollega som jobbat som deltidsbrandman peppade oss att köpa brandvarnare som man kan seriekoppla.
Så det gjorde vi. 3pack fanns och kopplades in.
Att de sedan inte larmar om dåligt batteri samtidigt är sånt man får ta...det går ca 2 v mellan slutbatterilarmen.
 
Visst ska det finnas sådana vantar som bara täcker över knogarna också? Vad kan de heta?
Provade att jobba (knappra på datorn) med fingerlösa vantar och upptäckte att jag tydligen skrev med fingrarna tätt ihop och nu gick inte det så bra pga att jag behövde bredda för att vantarna tog plats.
Halvvantar?
 
Om man inte har något drag vid fönster och de inte är öppningsbara, kan man ändå spara värme på att ha gardin framför? Och ger det något att ha halv gardin?
Har ett rum med fyra stora fönster som jag skulle kunna ha rejäla tjocka gardiner framför. Om jag inte gått och blivit intresserad av växter (palettblad) under sommaren och skulle behöva ljuset från fönstren om de ska må bra i vinter...
 
Äntligen hittat gårdslampor i lågenergiformat och bytt de traditionella (de som fortfarande säljs på de flesta ställen) 125W halogen mot 24W LED.

Tidigare har vi kört 5 månader på vintern, 8h/dygn på timer så det har blivit runt 300 kWh per säsong. Trimmar ner tiden lite också så nu blir det ca 35 kWh per säsong. Hoppas det blir minst liknande ljusmängd - får se ikväll.
Yes, det är ett utmärkt ljusflöde till 5 gånger lägre energiåtgång. Synd att man inte hittat dessa tidigare.
 
Nej självklart, därav funderandet. Men om vvb värmer till 70 grader under en period varje dygn bör det vara lugnt.
Jo. På sommaren kanske det kan skava av lite men brukar tänka att på vinterhalvåret måste den uteblivna värmeavgivningen ändå ersättas och då är det ganska bra med en central punkt i huset som värms upp och dessutom har en ackumulatorfunktion (som inte elementen har).
 
Otroligt imponerande! Det är alltså all er ni förbrukar överhuvudtaget? Får jag fråga vad ni har för uppvärmning av huset?

Som du sett så har vi fjärrvärme. Så det är bara hushållsel, förutom elektrisk golvvärme i badrummet som inte gjort så många kwh detta år.
 
Jo. På sommaren kanske det kan skava av lite men brukar tänka att på vinterhalvåret måste den uteblivna värmeavgivningen ändå ersättas och då är det ganska bra med en central punkt i huset som värms upp och dessutom har en ackumulatorfunktion (som inte elementen har).

Vad menar du med uteblivna värmeavgivningen? Att vvb läcker värme och fungerar (typ) som ett element?
 
Som du sett så har vi fjärrvärme. Så det är bara hushållsel, förutom elektrisk golvvärme i badrummet som inte gjort så många kwh detta år.

Fortfarande bra för fyra personer. Vi låg på 304 kWh för augusti på två personer, men i det ingår el till värmepumpen (just nu endast för varmvatten).
 
Vad menar du med uteblivna värmeavgivningen? Att vvb läcker värme och fungerar (typ) som ett element?
Ja, all förbrukad el läcker som värme. Så måste man ändå fylla på med direktverkande el så finns det noll vinst med att spara på förbrukare som finns på lämpliga ställen inomhus.

Men å andra sidan gäller det bara under perioder när man måste fylla på, under sommaren är det inte längre sant.
 
Om det blir så illa som det kan bli i worst case så kommer vi stänga av delar av huset som inte värms upp till normal rumstemperatur. Draperier och upphängning redan inköpt, men vi avvaktar lite vad som händer. Vardagsrum är ju trots allt trevligt, om än inte absolut nödvändigt. Vi har tilläggsisolerat vinden, det borde göra viss skillnad. Följer spotpriset och undviker elförbrukning på topparna (rörligt med timspotpris). Lite åtgärder kvar inför att kylan kommer i uthusen med tätning. Ska ta bort två gårdslampor också.
 
Som en rudis i att räkna på elpriser. Jag har enligt mitt elnät en förbrukning på knappt 3,000kwh. Sedan en elanvändning också på knappt 3000 men några timmar mindre. Slår jag ihop dem för att få fram att jag konsumerar ca 6000 kwh/år?
 
Som en rudis i att räkna på elpriser. Jag har enligt mitt elnät en förbrukning på knappt 3,000kwh. Sedan en elanvändning också på knappt 3000 men några timmar mindre. Slår jag ihop dem för att få fram att jag konsumerar ca 6000 kwh/år?
Ingen aning. I eon-appen står det klart och tydligt vad jag använder per år. 10238 kWh förra året och 6283 kWh så här långt i år. Finns det inte någon summering någonstans om du loggar in på hemsida eller i app? Jag förstår nog inte riktigt vad förbrukning vs användning skulle vara? Kan du inte se dina fakturor någonstans?
 

Liknande trådar

Hemmet Jag brukar roa mig med att kolla på lite hus emellanåt :D Vi letar inte aktivt men som sagt jag tycker det är kul att ha lite koll och...
Svar
10
· Visningar
2 022
Senast: _Maria_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp