Bukefalos 28 år!

Energisparartråden

Den som ska energidisciplineras här är katten.
Hon har en vana att pilla upp dörren mellan uppvärmt kök och ouppvärmd hall. Gärna på natten när jag sover så det står och kyler ut i flera timmar.
Problemet är att om hon inte får upp dörren så blir det en massa klösande på den istället. Jag ska ha någon sorts träskiva som kan monteras framför, men inte vara för obekväm för mig att kliva över eller för krånglig att ta bort.

Pröva att klistra fast aluminiumfolie (några lager) med tejp? Vackert blir det ju inte, men funkar det är det ett billigt och enkelt alternativ.
 
Du menar att du inte har varmluftsfunktion?
Givetvis ska du då inte slänga ut en fungerande ugn bara för att, men räkna med att den du har kan vara energitjuv. Principen är densamma, det är att värma ugnen som är det energislukande, att hålla den varm är mer effektivt. Laga två rätter i följd blir då mitt tips.

Vi förbrukade 220 kwh i augusti på fyra personer i ett hus. Har sänkt hushållselen från 4000 kwh år 2021 till uppskattade 2800 kwh för år 2022 (värme och varmvatten på fjärrvärme). År 2017 förbrukade vi 7000 kwh i samma hus!
Vi lever inte energifattigt men rätt så energismart.

Delar gärna mina tips men givetvis behöver man inte följa dem om det inte passar en själv.
Inte illa!
 
På vintern bor vi i vad jag tror heter radhuslägenhet på svenska. Vi är redan sparsamma med uppvärmning och värmer oftast bara vår nedre våning. Ibland eldar dom under oss på sånn med värme så att vi slår av vår 😅 På övervåningen där vi har sovrummen vill vi ha det svalt och då är det endast på riktigt kalla dagar vi har på någon form för stödvärme på där uppe, brukar inte vara många dagar per år.

Vi har två bad, men oftast bara värme på i det ena. Får se hur vi gör i vinter med det, kanske vi inte har värme på i någon av dom.

Annars så gör vi väl mkt sådana typiska små tips, kör inte halvfull diskmaskin, diskar en del för hand, släcker lampor i rum man inte är i, har energisnåla lampor, dimmar ner belysningen där vi kan, har tjocka gardiner på sovrummen som är fördragna mycket, när det blåser storm lägger vi handdukar i fönsterna för att stoppa vinddrag, har tambur med stängd dörr till hallen, slår av värmepumpen några timmar på fm när elen är dyr om vi är hemma, använder inte torktumlare, tvättar när vi har en hel maskin, har lite lägre inne temp och klär på oss mer, har filtar i varm ull hemma, vädrar mkt ull ist för att tvätta... är väl det saker jag kommer på nu ☺️

Oroar mig också lite för ökad brandrisk. Läste en artikel (norsk) att otroligt många kör tumlare, tvättmaskinen etc på natten för att det är billigare el då. Något man absolut inte ska göra och något dom som kan det här med brandsäkerhet varnar för att man absolut inte ska göra.
Faktiskt är torktumlaren inget problem att köra nattetid eller när man inte är hemma då den är gjord för att klara av värmen på ett annat sätt än tvättmaskinen. :)
Sagt av en brandman och utbildare under utbildning i brandsäkerhet.
Och så lade han till att de tär betydligt vanligare än man tror att köksfläkten tar eld då väldigt få rengör sina filter en gång i månaden som man ska (åkte personligen hem och rensade vårt direkt).
 
Faktiskt är torktumlaren inget problem att köra nattetid eller när man inte är hemma då den är gjord för att klara av värmen på ett annat sätt än tvättmaskinen. :)
Sagt av en brandman och utbildare under utbildning i brandsäkerhet.
Och så lade han till att de tär betydligt vanligare än man tror att köksfläkten tar eld då väldigt få rengör sina filter en gång i månaden som man ska (åkte personligen hem och rensade vårt direkt).
Senaste moderna köksfläkten anmodade i skarpa ordalag att minst två gånger i månaden (+ hela motorpaketet årligen) ska den rengöras från fett. Uppnår bara frekvensen en gång i månaden men det är rimliga mängder att ta bort så jag tror det räcker för vår användning.
 
Du menar att du inte har varmluftsfunktion?
Givetvis ska du då inte slänga ut en fungerande ugn bara för att, men räkna med att den du har kan vara energitjuv. Principen är densamma, det är att värma ugnen som är det energislukande, att hålla den varm är mer effektivt. Laga två rätter i följd blir då mitt tips.

Vi förbrukade 220 kwh i augusti på fyra personer i ett hus. Har sänkt hushållselen från 4000 kwh år 2021 till uppskattade 2800 kwh för år 2022 (värme och varmvatten på fjärrvärme). År 2017 förbrukade vi 7000 kwh i samma hus!
Vi lever inte energifattigt men rätt så energismart.

Delar gärna mina tips men givetvis behöver man inte följa dem om det inte passar en själv.
Vi har inte varmluftsugn, nej. Vi har elstaket till hästarna, vattenfilter pga järnhaltigt vatten, egen brunn med pump, varmvattenberedare på el... Så våra hushåll ser nog lite olika ut... :) Vi förbrukar 10 000 kWh/år, inklusive allt (dvs också uppvärmning).
 
Den som ska energidisciplineras här är katten.
Hon har en vana att pilla upp dörren mellan uppvärmt kök och ouppvärmd hall. Gärna på natten när jag sover så det står och kyler ut i flera timmar.
Problemet är att om hon inte får upp dörren så blir det en massa klösande på den istället. Jag ska ha någon sorts träskiva som kan monteras framför, men inte vara för obekväm för mig att kliva över eller för krånglig att ta bort.
Kanske hänga en tjock filt eller ett gammalt täcke som hon kan gå under istället?
 
Vi har inte varmluftsugn, nej. Vi har elstaket till hästarna, vattenfilter pga järnhaltigt vatten, egen brunn med pump, varmvattenberedare på el... Så våra hushåll ser nog lite olika ut... :) Vi förbrukar 10 000 kWh/år, inklusive allt (dvs också uppvärmning).
Ja givetvis ser alla hushåll olika ut. Ta det för vad det var, ett tips i välmening utifrån dina egna funderingar kring allmängiltiga saker som tvätt, disk och lampor. Jag var inte ute efter att kränka din ugn. :p
 
Får man fråga vad du sänkte från och till? Alltså hur mycket ni använde förra året, och hur mycket ni sänkte till i år? Vi använde ungefär lika mycket (495 kWh för augusti). Det diffade nog på ca 20 kWh (mer i år). Jag kan verkligen inte komma på mer att spara på egentligen. Torktumlare har vi ingen. Vi tvättar 1-2 tvättar/vecka. Vi har en bänkdiskmaskin som vi kör ca 1 gång/dag. Lampor tror jag tyvärr inte gör så himla mycket, om det bara rör sig om att släcka ett par stycken...
852 kWh förra augusti och 558 iår. Vi hade 771 i juli..då hade vi elen i bakhuvudet men inte så vi var supernoga som vi ändå var hela augusti för att se om detblev skillnad.

Kommer sänka årsförbrukningen från 19000nånting till 16000nånting på året.
Sen eldar vi med ved och har bara två element på som vi måste ha på. Resten är sån el som vi faktiskt använder och måste ha.
 
Senaste moderna köksfläkten anmodade i skarpa ordalag att minst två gånger i månaden (+ hela motorpaketet årligen) ska den rengöras från fett. Uppnår bara frekvensen en gång i månaden men det är rimliga mängder att ta bort så jag tror det räcker för vår användning.
Alltså när han berättade det så hade vi ALDRIG rengjort vår fläkt och då var den 5år gammal 🙈
 
Faktiskt är torktumlaren inget problem att köra nattetid eller när man inte är hemma då den är gjord för att klara av värmen på ett annat sätt än tvättmaskinen. :)
Sagt av en brandman och utbildare under utbildning i brandsäkerhet.
Och så lade han till att de tär betydligt vanligare än man tror att köksfläkten tar eld då väldigt få rengör sina filter en gång i månaden som man ska (åkte personligen hem och rensade vårt direkt).

Köksfläkten är viktig att rengöra, men den är ju också gärna på när man själv är vid den/i närheten av köket. Inte för att det blir mindre farligt med en brand då man är där, men man har kanske en chans att hinna släcka den då iaf.

Tycker det låter märkligt då det är flera med samma bakgrund som säger det motsatta. Maskinen kanske är gjord för att hantera värmen men det är väl när det är det elektriska som det är fel på att maskinen börjar brinna. Dvs att det inte är pga värmen i själva torktumlaren lr programmet man kör som orsakar brand?
 
Du menar att du inte har varmluftsfunktion?
Givetvis ska du då inte slänga ut en fungerande ugn bara för att, men räkna med att den du har kan vara energitjuv. Principen är densamma, det är att värma ugnen som är det energislukande, att hålla den varm är mer effektivt. Laga två rätter i följd blir då mitt tips.

Vi förbrukade 220 kwh i augusti på fyra personer i ett hus. Har sänkt hushållselen från 4000 kwh år 2021 till uppskattade 2800 kwh för år 2022 (värme och varmvatten på fjärrvärme). År 2017 förbrukade vi 7000 kwh i samma hus!
Vi lever inte energifattigt men rätt så energismart.

Delar gärna mina tips men givetvis behöver man inte följa dem om det inte passar en själv.

Otroligt imponerande! Det är alltså all er ni förbrukar överhuvudtaget? Får jag fråga vad ni har för uppvärmning av huset?
 
Ugnen kan vara en energitjuv. Använd gärna varmluft och laga mycket mat för matlådor när den väl är i gång. Ugnen är energikrävande att värma men inte så energikrävande att hålla varm. Överhuvdtaget är storkok bra, såväl i ugn som på spis. Det blir energieffektivt att laga och ger mindre disk till diskmaskinen.

Är varmluften mer energieffektiv på grund av att den börjar värma direkt eller drar den funktionen mindre?
 

Liknande trådar

Hemmet Jag brukar roa mig med att kolla på lite hus emellanåt :D Vi letar inte aktivt men som sagt jag tycker det är kul att ha lite koll och...
Svar
10
· Visningar
2 015
Senast: _Maria_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp