Ang tetrapack så är de "värre" än rena plastförpackningar iaf om man utgår från resursavändning vid återvinning. Det går åt stora mängder energi för att skilja kartongen från plastskiktet.
Huh. Hur gör man med mjölkpaket? Eller juice flaskorna osv. Glasförpackningar? Räknas de som engångsartiklar?
(Eller för all del, alla plastflaskor man använder idag. Eller de kanske inte räknas som engångsartiklar de som går att panta?)
Fast att tillverka en förpackning av återvunnen kartong kräver bara en tredjedel av energin jämfört med att tillverka en kartongförpackning från början. Plast vinner ytterst sällan ur ett livscykelperspektiv.
Ursäkta en korkad fråga, men har aldrig påstått att jag är särskilt smart
Jag har varit till sopsorteringen idag och mina sådana sopor domineras av kvarg-förpackningar i plast och så någon yoghurtpappersförpackning. Vilket är nu alltså värst för miljön, plasten, eller?
Jag ska försöka plastbanta (men jag sorterar iaf nu ju, gjorde jag ju inte tidigare), men undrar också över de här förpackningarna, är det något som kommer förändras? Kommer plastbyttorna bli tetror istället eller fler steg/försvinna? Om det nu var bättre? Skulle man kunna tänka sig nån automat där man själv fyller på medhavd förpackning?