Engelsk nosgrimma

Iser

Trådstartare
Jag rider normalt sett min häst i repgrimma eller träns med tredelat bett, utan nosgrimma, men med bettskivor, för att hålla på plats bettet.

I helgen var jag på clininc i WE och red då med tränset. Tränaren där tyckte att jag skulle skaffa en nosgrimma, för att bettet skulle ligga mer stilla i munnen på hästen och tyckte då att en engelsk nosgrimma skulle passa bäst.

Jag tänkte inte så mycket över det först, men nu i efterhand dök det upp en fråga i mitt huvud, som jag hoppas ni kan hjälpa mig med.

Jag förstår inte hur en engelsk nosgrimma kan hjälpa att hålla på plats betet?:confused: Är inte den mest för att hästen inte ska gapa? Jag kan förstå om en hannoveransk nosgrimma kan hålla på plats bettet eftersom det liksom ligger över bettet och ser tillatt det ligger kvar där det ligger, men den engelska nosgrimman har ju ingen kontakt med bettet. Eller tänker jag fel?

Sv: Engelsk nosgrimma

Nä en engelsk nosgrimma är ju inte direkt i närheten av bettet. Vad är det som gjorde att tränaren tyckte att bettet rörde sig? Är det av rätt storlek och ryttaren har en stilla hand så ska det ju ligga still i munnen också, eller det sa h*n inget om? Tror inte en engelsk nosgrimma skulle hjälpa.

Aachen och remont är nosgrimmor som stabiliserar bettet, inte engelsk. :) Om det är av intresse skulle jag först och främst prova aachen eller remont. Tror inte heller att en engelsk skulle hjälpa.

Remont känns ju vettigast att sätta på hästen om det nu behövs en nosgrimma öht. Onödigt att gå på hårdare än man måste! :)

Jag är sådan som egentligen inte vill ha nosgrimma o stänga igen käften, men tävlar o har ofta engelsk som "prydnad" för att man måst eha ngt o för att dte är "snyggt". men inte så hårt spänd, men jag upplever faktiskt att tränste bli rmer stabilare med en nogrimma, kansk einte just betett direkt, men indirekt, nogrimman sitter ju fast i nackstycken iom pannbandet o sen är ju nosgrimman det enda man "spänner åt" . just min spanjor kan reagera som om tränset är "instabilt" när jag rider utan nosgrimma.
hade dock denna diskussion med en westernryttare men jag vet också att westernträns däremot ligger stabilare, tror dte är att våra vanliga träns är så invaxade/oljade o smala om inte tom rundsydda, har du då en pannrem som inte sitter hårt runt nackstycket så räcker dte ju med att du leder hästen o tar i ena tygeln så kan bettet ändra sej i munnen.

men testa får du se om du märker skillnad.

Är det bara jag som upplever remont "skarpare" än aachen (iof bred) något löst spänt? Bettet får en skarpare inverkan helt enkelt.

Till TS, Prova dig fram! Vissa hästar tycker bättre om vissa nosgrimmor mer än andra :)

Är det bara jag som upplever remont "skarpare" än aachen (iof bred) något löst spänt? Bettet får en skarpare inverkan helt enkelt.

Jag håller helt med dig:). Blev förvånad när någon tyckte att aachen är skarpare. Personligen tycker jag att vid rätt spänd nosgrimma är remont skarpare än aachen:)

Man kommer ju inte ifrån att aachen är en riktig bov när det kommer till skador på slemhinnorna i munnen. Den trycker helt enkelt på fel ställen, precis som en engelsk nosgrimma. Med en snokrem har ju hästen ingen som helst möjlighet att reglera hur bettet ligger,om det ligger och trycker mot lanerna eller liknande. Med en remontgrimma är den inte inspänd på samma sätt, den har lite valmöjlighet.

Det är min åsikt!

Jag har bara märkt att hästen jag rider trivs allra bäst med remontnosgrimma (Hannoveransk). Han blir stilla med munnen och känns mer avslappnad.

Till alla...

Nej, jag vet inte exakt varför hon menade att hästen behövde något stabilare.
Hon nämde inte att jag inte var tillräckligt stilla i handen, men sa däremot upprepade gånger att jag skulle korta tyglarna och ha bättre stöd, samt att jag hade en mjuk hand. Sen behöver väl inte det betyda att handen är still och när jag tittar på filmer i efterhand, där jag rider med kortare tyglar, får jag en känsla av att jag inte är tillräckligt lugn i handen för att ha så korta tyglar. Dock inget hon nämnde.

Tycker själv att hästen verkar acceptera bettet bra. Han tuggar inte på det, men suger lite grann mestadels. Han är mjuk i munden och lyssnar bra på bettet.

Men det kan ju vara så, som någon skrev att en engelsk nosgrimma ger stabilitet åt hela tränset och hon tyckte att det skulle räcka:idea::confused:

Om du under en längre period ridit på lärngre tyglar är det en omställning för hästen också, eftersom att den arbetar annorlunda (annan position på halsen) och därför reagerar. Om jag skulle vara du skulle jag prova att rida utan nosgrimma med kortare tyglar under en period för att se om hästen vänjer sig och accepterar det :)

En löst spänd sporr rem under käken fäst i bettringarna gör lite nytta med att hålla bettet på plats.
Skönare för hästen än nosgrimma, dessutom så kan bettet inte glida runt i munnen och man slipper bettskivor.

Har du ett bett med parerstänger eller fasta bettringar i rätt storlek, bägge typerna ska ligga dikt an mot utsidorna av läpparna, behöver du nog ingen typ av nosgrimma när du vänjer både dej och hästen vid att du har lite kortare tyglar. Då ligger bettet stilla i hästens mun.

Sen är det så att olika nosgrimmor har olika funktioner och styrka beroende på hur dom är konstruerade.
Mildast är den vanliga engelska.
Därefter kommer nog kryssnosgrimman, den är dessutom en av dom få nosgrimmor som rekomenderas av dom veterinärer som någon gång fått se och behandla en häst med skador på tänder och slemhinnor.
Nästa nosgrimma som dessa veterinärer förordar är remontnosgrimman. Den är i sammanhanget även den "skarpaste " då det är den enda nosgrimma som har en antipullande effekt på en het häst.

Dom 2 nosgrimmsvarianter som helt förkastas av veterinärer m.m. för att dom är dom som ger MEST skador är nosgrimmor med s.k. pullbackeffekt och nosgrimmor med snokrem s.k. aachen.

Tyvärr är det dom varianterna som mest används och säljs idag...

Skador på hästen uppkommer oftast inte utan hur hårt dom är spända, även om dessa varianter oftast dras åt för hårt, utan av hur dom är konstruerade.

Jag som fått uppfattningen att pullbacknosgrimmorna är väldigt komfortabla för hästarna, men icke sa nicke.

Jag blir inte riktigt klok på nosgrimmor och hur dom fungerar... Är det så stor skillnad egentligen i effekt?

Fast jag förstår inte varför pullpack skulle vara sämre än en vanlig? Spänner man den korrekt (alltså så hårt man ska spänna nosgrimmor är det jag menar) så är det väll precis som en Aachen (utan snokrem) eller en engelsk?

Jag har pullback på två av våra träns (jag har dock alla olika varianter av nosgrimmor, förutom remont), och jag spänner dom likadant som jag spänner en "vanlig"... Brukar inte ha snokrem, kan jag tillägga...

Om man undantar den hemska "hala och dra" funktionen den typen av nosgrimmor har och som är helt förkastligt på ett så känsligt djur som hästen så är den läder"flärp" som sitter under den fyrkantiga löpande "ringen" på var sida, fattar du vilken jag menar, den som trycker in sej med en skarp kant mot hästens kind så dess insida trycker mot tänderna och t.o.m. trycker in insidan MELLAN tänderna och ger extremt fula och elaka sår och skador på slemhinnorna i munnen....

Enda sättet att undvika det är att helt enkelt ta och skära bort hela flärpen totalt.

Hala och dra metoden = Block och talja = den metod som används på bl.a. segelfartyg för att sätta segel och i olika verkstäder för att lyfta extremt tunga saker som motorer m.m.
Absolut inget lämpligt att använda på ett hästhuvud......

Okej, mina ser inte ut så iaf... Det finns ingenting som skär in på det sättet som du beskriver (på mina nosgrimmor alltså). Och visst, jag fattar att det GÅR att dra åt dom jättehårt, men betyder det verkligen att man måste göra det? Jag spänner som sagt mina likadant som jag spänner en vanlig.

Om du inte är stilla i handen och inte har en stadig kontakt så blir resultatet små ryck i hästens mun som är otroligt skarpa, ofta skarpare än en kontakt som är stadig om än lite ojämn. Kanske därför hon ville att du skulle korta tyglarna.

Vad gäller en nosgrimma så vet jag inte om en engelsk nosgrimma stabiliserar bettet men den avlastar munnen. När du drar i tygeln så trycker bettet på underkäken. För att underkäken inte ska glappa helt öppen så måste hästen aktivt hålla munnen stängd - det skapar spänningar. Man kan prova själv att bita ihop en längre stund... (Jag fick skäll av min tandläkare sist för att jag biter ihop för mkt och det kan leda till huvudvärk. Jag skulle inte bli förvånad om en häst med spänd käke också kan få ont i huvudet) Om man har en nosgrimma - engelsk eller annan som är rätt anpassad så tillåter den att hästen tuggar på bettet, men den stöttar också upp underkäken så att hästen kan slappna av i munnen utan att leden som öpnnar och stänger käken blir belastad.

Jag har inte läst hela tråden men har ändå lite reflektioner.

Ang. nosgrimmor så har de flesta modeller effekten att hela tränset blir mer stabilt, d.v.s. inte bettet. En del av dem, främst remonten, stabiliserar även själva bettet. En engelsk nosgrimma blir också ett "stöd" för hästen då den tillåter hästen att öppna munnen delvis men inte helt, vilket gör att hästen slipper spänna käkarna hela tiden.

Ang. din tygellängd så är det enligt min erfarenhet ofta så att lång tygel -> ostadig hand. Det kommer att bli oerhört svårt för dig att bli stadig och stilla i din hand om du inte har ett jämnt stöd på tygeln. Därför är det också viktigt att se till att hästen vågar ta ett jämnt stöd i din hand trots att den är lite orolig. Därav kanske tränarens rekommendation om nosgrimma?

Jag hade testat att rida med nosgrimma ett tag men kanske växlat mellan engelsk och remont för att inte få tryck på samma ställe. Korta tyglarna och fokusera på att vara mjuk, följsam och stilla men med stadig kontakt. Glappa aldrig! Tränaren påstod ju att du var mjuk och följsam i din hand även om den inte är helt stabil. Ta det till dig och lita på det!

Lycka till!

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
674
Senast: cowgirl81
·
Western Hej! Jag är ganska ny inom westernridning och håller fortfarande på att lära mig, så jag rider på en låg nivå. Min tränare har dock...
Svar
2
· Visningar
578
Senast: Ramona
·
Utrustning Jag skrev ju ett inlägg om hur ni brukar göra då ni behöver hoppa av och leda hästen i träns och fick många bra svar :) Jag har använt... 2
Svar
21
· Visningar
2 871
Anläggning Både jag och hästen letar efter nytt boende och jag har två intressanta allternativ. Ingenting är klart ännu, men jag skulle behöva lite... 2
Svar
23
· Visningar
2 984
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka