Iser
Trådstartare
Jag rider normalt sett min häst i repgrimma eller träns med tredelat bett, utan nosgrimma, men med bettskivor, för att hålla på plats bettet.
I helgen var jag på clininc i WE och red då med tränset. Tränaren där tyckte att jag skulle skaffa en nosgrimma, för att bettet skulle ligga mer stilla i munnen på hästen och tyckte då att en engelsk nosgrimma skulle passa bäst.
Jag tänkte inte så mycket över det först, men nu i efterhand dök det upp en fråga i mitt huvud, som jag hoppas ni kan hjälpa mig med.
Jag förstår inte hur en engelsk nosgrimma kan hjälpa att hålla på plats betet?
Är inte den mest för att hästen inte ska gapa? Jag kan förstå om en hannoveransk nosgrimma kan hålla på plats bettet eftersom det liksom ligger över bettet och ser tillatt det ligger kvar där det ligger, men den engelska nosgrimman har ju ingen kontakt med bettet. Eller tänker jag fel?
I helgen var jag på clininc i WE och red då med tränset. Tränaren där tyckte att jag skulle skaffa en nosgrimma, för att bettet skulle ligga mer stilla i munnen på hästen och tyckte då att en engelsk nosgrimma skulle passa bäst.
Jag tänkte inte så mycket över det först, men nu i efterhand dök det upp en fråga i mitt huvud, som jag hoppas ni kan hjälpa mig med.
Jag förstår inte hur en engelsk nosgrimma kan hjälpa att hålla på plats betet?