Engelsk Springer Spaniel

Visst är springern en jakthund men till skillnad från många andra jakt hundar är den lätt att dressera. Inga problem att ha den lös överallt utan att jaga! Har själv och har haft flera springlar. Kan jaga hare på tomten men stannar vid tomtgränsen. Alltid kunnat vara lösa borta och i skog o mark. När vi jagar är det annat.
Självklart kan man inte gå ut i skogen o säga "hopp o lek" o hunden inte jagar. Men jag tycker att antingen skickar du hunden på sök eller också ska den hålla sig i din närhet.
Springern är urtrevlig. Får den vara aktiv behöver den inte jaga och om du talar om för den hur du vill ha det kommer den absolut inte dra iväg o jaga när du rider eller gör annat.
/absolut
 
Stopp och belägg!

Jakthund betyder inte drivande hund, utan en hund man jagar med. En spaniel skall jaga under bössan, dvs hålla sig på ett avstånd av 15 - 30 m där den revierar (slår fram och tillbaka) för att stöta upp vilt. När den stöter vilt skall den sätta sig, absolut INTE gå efter, och sedan apportera viltet på kommando. En spaniels jaktegenskaper är det som gör den till en strålande familjehund att ha med i skog och mark. I de rena showhundarna har man tyvärr glömt bort det, och i rena jaktvarianten har man avlat på så mycket fart att det kan vara svårt för en nybörjare att träna en sådan hund. Man hänger helt enkelt inte med.

Med retriver är det lite samma sak, det som gör dem till trevliga familjehundar är just jaktanlagen. En retriver skall hålla sig lugn i alla lägen och sedan apportera på kommando. Får man där en ren jaktvariat kan man vara nöjd, även om man inte är jägare själv.

Det som är viktigt med alla hundar är att de får utlopp för sin energi både till kropp och själ, inte att de gör exakt de saker de från början användes till. I så fall skulle schäfer valla får t.ex och inte gå som räddningshundar, polishundar etc. Tala om för mig vilken ras som skulle kunna fungera som blidhundar, servicehundar etc. Mig veterligt finns det ingen ras som i generationer är framavlad från början till detta, utan man har valt individer som passat och sedan fortsatt därifrån.

Man ska inte glömma rasens ursprungliga användningsområde, men inte heller stirra sig blind på det. För varje ras bör man hålla i minnet vad som gör denna ras speciellt bra, och behålla de egenskaperna. Inte som idag stirra sig blind på en sak och avla på det. Sak samma om det gäller show- eller jakthundar.
 

Liknande trådar

L
Hundavel & Ras Hej! Jag vet egentligen vilken ras som jag skulle ha om jag skulle ha en egen hund och det är golden retriever. Men tycker ändå att det...
Svar
19
· Visningar
1 807
Senast: yamyam
·
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 597
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Hej! Jag funderar på att så småningom skaffa hund och funderar såklart över vilken ras som skulle passa mig. Det jag önskar är en...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 411
Senast: Fetaost
·
Hundavel & Ras Det är mer än tio år kvar till jag förmodas gå i pension. Men när jag satt och funderade på att min nuvarande hund skulle må bra av en...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
9 733
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Hage
  • När fan slutar jag ramla av?

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp