Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Normalt säger man dad och mom helt enkelt. Neutralt och mer opersonligt, owner.Hur säger man husse och matte på engelska?
Misstänkte det men jag tycker det låter lite fjantigt.Normalt säger man dad och mom helt enkelt. Neutralt och mer opersonligt, owner.![]()
Låter matte och husse skitballt då?Misstänkte det men jag tycker det låter lite fjantigt.
Tack!
Exakt. Säger nån, på riktigt, husse och matte längre?!Låter matte och husse skitballt då?![]()
Jag görExakt. Säger nån, på riktigt, husse och matte längre?!
Exakt. Säger nån, på riktigt, husse och matte längre?!
Jag gör![]()
Jag gör det. Och känner många som gör det. På riktigt. Jag tycker inte det är ett dugg konstigt.Exakt. Säger nån, på riktigt, husse och matte längre?!
Misstänkte det men jag tycker det låter lite fjantigt.
Tack!
Ja. Vad säger du i stället?Exakt. Säger nån, på riktigt, husse och matte längre?!
Jag med.Jag gör![]()
Jag med.Jag med.
Kanske är ett helt svenskt påfund..Jag med.
Min danska pojkvän däremot säger mamma och pappa, tror inte de har matte och husse i danska språket heller.
Kanske är ett helt svenskt påfund..
Nu kommer jag osökt att undra hur man säger i Norge...
Och om Tyskland till exempel har ord för husse och matte eller också använder "föräldraord" istället
Just det, det har du ju rätt iDe kommer ju ursprungligen från orden husbonde och matmor.