Enkel snålfika till många

Nu vet jag ju inte hur det ser ut i din familj/vänkrets men det finns inte någon liten farmor eller så som skulle bli överlycklig om ni frågade om hon kunde göra den där supergoda något-efterrätten till kalaset? Då slipper ni både arbetet, pengarna (förmodligen) och gör någon glad över att han/hon får hjälpa till ;).

Vi körde definitivt budgetvarianten på våra barns dop. Vi gjorde pastasallad (billigt även om man kör lyxvariant!) i stora skålar som var lätta att transportera till lokalen, köpte gott bröd till och till efterrätt hade just farmor (superglad över att ha fått ett eget uppdrag till en dag som hon nog tyckte var viktigare än vi :p) gjort någon maränggrejtårta i långpanna.

Något baktips får du däremot inte av mig. Jag är rutten på att baka och blir typ arg de få gånger jag får för mig att göra det..
Vi har dåligt med bagare i familjen. Den (förutom jag själv) som tycker om att göra sådant är tyvärr inte kry nog att fixa det just nu. Har lejt en annan att göra smörgåstårtan istället:)
 
Det blev citronkladdkaka med vispgrädde. Kanonbra och lagom efter den lite mäktigare smörgåstårtan. Om någon vill göra själv använde jag följande recept:
175 g smör
3 dl socker
2 ägg
2 dl vetemjöl
Smält smöret och låt svalna lite. Blanda i resten, vetemjölet sist. Häll i en smord och bröad springform. Baka mitt i ugnen på 180 grader i 30-35 min. När den svalnat kan man dekorera med smält choklad eller sikta över florsocker.
 
Toscatårta är vansinnigt gott och det enda som kostar mer än en 'vanlig' sockerkaka är mandeln. Lätt att göra (särskilt om man köper hackad mandel) och göra i god tid innan.
toscakaka-716486.jpg


Jag älskar en variant med äpplen i. Yumm! :d

Man kan göra på fusktosca med havregryn också. Funkar finfint :)
 
Det blev citronkladdkaka med vispgrädde. Kanonbra och lagom efter den lite mäktigare smörgåstårtan. Om någon vill göra själv använde jag följande recept:
175 g smör
3 dl socker
2 ägg
2 dl vetemjöl
Smält smöret och låt svalna lite. Blanda i resten, vetemjölet sist. Häll i en smord och bröad springform. Baka mitt i ugnen på 180 grader i 30-35 min. När den svalnat kan man dekorera med smält choklad eller sikta över florsocker.
Glömde ju en ingrediens, men har inte haft tid att ändra förrän nu. Det ska såklart vara saft och skal från 1 ekologisk citron också. Annars blir det ju ingen citronkladdkaka :D
 

Liknande trådar

Mat Jag firar ju egentligen aldrig jul, tycker julen tappade sin mening för mig redan innan jag var 12 år, men nu blir det kanske min sista...
Svar
19
· Visningar
1 118
Senast: Acto
·
  • Låst
Relationer Jag måste få höra era åsikter om det här. En god vän och hennes två barn blev medbjudna till mitt och min mans sommarställe för några...
22 23 24
Svar
463
· Visningar
30 046
Senast: LenaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp