Bukefalos 28 år!

Enkla lydnadsövningar?

_Charlotte_

Trådstartare
Min ungponny har precis fått börja hoppa och tycker det är jättekul. Det vi behöver träna på är att hon inte ska dra iväg efter hindren, hon laddar så mycket att hon bara far iväg efteråt som ett skott och blir svårstyrd och svårstannad... Vad finns det för bra, grundläggande övningar som man kan göra på egen hand för att träna detta? Att bryta av/göra halt inom ett visst avstånd efter hindret är en bra och enkel övning som vi gör, men jag vill gärna ha fler tips.
 
Hej
Du skulle kunna lägga 1-2 galoppp bommar efter hindert.
Du kan också sätta ut cavalletti så att du får gå in på en volt efter hindret och rida cavalettin på en volt
 
Bygg serier så hon tvingas bromsa sig själv. Avstånden kan jag dock inte hjälpa dig med eftersom jag inte vet storleken på din ponny.
 
  • Gilla
Reactions: WS6
Precis som @fejko skriver så är serier otroligt bra! En massa bommar och mindre hinder i följd så bromsar hästen sig själv! :)
 
Jag ska bygga upp lite serier och se hur hon beter sig, antingen fungerar det klockrent eller så plöjer hon på i 190 och bommarna flyger åt alla håll ;)

Eftersom hon p.g.a. en gammal skada inte får hoppa "högt" så passar ju små serier alldeles utmärkt, där är det ju väldigt lämpligt med små hinder bara.
 
Antagligen försöker hon dra järnet första gången/erna, men de brukar fatta ganska snabbt! :)
Hade ett fbl som drog järnet både innan och efter hinder när jag fick honom, sådana serier får hästen att bromsa sig både innan och efter och bygger bra muskler! :)
Studs att variera med är också bra!
 
Vi gjorde en övning idag som säkert skulle funka på din. Lågt hinder, 5.80 m, markbom, 5.80 m, lågt hinder, 5.80 m, markbom, 5.80 m, lågt hinder. För en D-ponny gissar jag att du kortar 10-20 cm? Du kan ju börja med bara ett hinder och två markbommar och hitta ett bra avstånd.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har lite problem när jag ska sova, med värk kring höften typ. Jag ligger på ena sidan och då gör det inte ont, kan kännas lite när...
2
Svar
33
· Visningar
2 052
Senast: Badger
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 487
Senast: Mabuse
·
Träning Hej! Har en häst som blir väldigt het vid hoppning. Han brukar vara lugn i början av hopp-passen, men i något skede blir han alltid...
Svar
8
· Visningar
1 324
Senast: MimmiNO
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 191
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp