Enklast skydda oöppnad bal i hage?

Bukefalos 30 år!

Shixle

Trådstartare
Ska för första gången använda mig av balring i år, istf platsbyggd ballåda.
Så då kom ju en vision om att kunna sätta ut typ 4 balar i hagen (stor vinterhage) och därmed slippa ta hem traktorn varannan vecka för att byta bal.

Men, ena hästen gillar enligt säljarn att öppna balar själv om han kommer åt 🙄

Västerbottenskusten, så kommer ju bli mängda snö som vanligt, så att stängsla från känns inte riktigt optimalt, kommer va svårt få bort stolpen när det är dags för balen.

Min nuvarande idé är att ställa balarna på sin pall och sätta pressening över. Kommer sätta ringar på pallen att fästa nätet i sen.
Borde ju skydda balen lite iaf. Sen så får man väl vara lite proaktiv å sprätta nästa innan de är helt slut så får dom städa i lugn å ro, då borde han inte kunna skylla på hunger 🤔🙄

Nån annan som haft samma problem och provat detta eller hittat på nån annan lösning?

Velar lite mellan att köpa så stora (och därmed dyra) presseningar att man kan lägga över och täcke hela vägen ner, eller snåla å ta en som man lägger liggande runt balen och sen får tråckla ihop upptill så de inte regnar in massa å fryser ihop 🫠 balarna är 130 i diameter..så 4m runt. De flesta presseningar är typ 3,5 -3,8 bred 🙃😒

Du hade inte kunnat ha stolp i gjutna block/hinkar med sand eller grus? Så kan du stolpa runt utan att vara beroende av hur hård marken är.

Du hade inte kunnat ha stolp i gjutna block/hinkar med sand eller grus? Så kan du stolpa runt utan att vara beroende av hur hård marken är.
Nått sånt hade ju inte varit helt fel, även att ha som backup om man måste stängla av för annat 🤔 som alltid risk att kommer bli nästan metern snö i hagen som vanligt, så måste försöka hålla undan runt balarna 😅 lite de jag vill åt med att kunna ha balarna på olika ställen; hästarna får trampa upp mer 😗

Kom även på att jag kan ju köpa en större pressening (billigare per m²) och dela i två 😁 så borde den inte frysa fast i balen 🙈

Min erfarenhet av hästar som biter sönder balar är att det inte handlar om mat utan lek. Ett exempel är i det förra stallet jag stod där de ställde ett antal balar precis utanför en hage. Hästarna bet hål i alla balar de nådde trots fri tillgång. Samma sak syns när man håller på med oskicket att ställa in en bal i hagen och bara skära upp hål i plasten. De kommer ofelbart att börja bita jål på andra ställen.
Enligt mig rör det sig alltså inte om mat, om de inte får mycket begränsad ranson, utan om riva slita förstöra som lek.
En presenning lär inte hjälpa som skydd utan det är stängsel en bit från balen som gäller.

Jag hade absolut stängslat bort! Senast igår såg jag en lösning hos @Habina ena häst. Har bara läst lite om det förr (använder ju själv inte stora balar) men att sätta ut dem i hagen/i kanten av hagen så att man har plats att bara öppna till en bal vid byte. Så att hagytan utökas liksom. Man kan ju också ha x antal sådana platser beroende på hur man ger nya balar och bara stänga till en när ny bal är satt på plats men inte ska börja fodras med

Nått sånt hade ju inte varit helt fel, även att ha som backup om man måste stängla av för annat 🤔 som alltid risk att kommer bli nästan metern snö i hagen som vanligt, så måste försöka hålla undan runt balarna 😅 lite de jag vill åt med att kunna ha balarna på olika ställen; hästarna får trampa upp mer 😗

Kom även på att jag kan ju köpa en större pressening (billigare per m²) och dela i två 😁 så borde den inte frysa fast i balen 🙈
Föreslår isf att gjuta fast en trästolpe i ett gammalt däck, dem blir smått otympliga att flytta för hand men dem står stadigt! 😊

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka