Bukefalos 28 år!

Ensam barn eller skaffa syskon?

Sv: Ensam barn eller skaffa syskon?

Precis vad jag skulle skriva.
Skaffa inte barn BARA för att det ska bli ett syskon, det verkar liksom inte så bra ... i övrigt vet bara du, TS !

:bow:

Tror dessutom att det finns många fördelar med att vara ensambarn också, även om många säger att det är så synd om dem precis som det sägs att det är så otroligt synd om Decemberbarn...

mvh Zaria både ensam och decemberbarn
 
Sv: Ensam barn eller skaffa syskon?

om man ska bli vänner är upp till barnen själva (men som någon skrev kan säkert föräldrarna påverka utfallet något).

Nej, det är inte upp till barnen själva om de blir vänner eller inte. Och föräldrarna påverkar utfallet väldigt mycket. Jag vet av egen erfarenhet, eftersom min mamma jobbade väldigt hårt för att jag skulle hållas utanför och mina tre yngre bröder skulle svetsas samman väldigt hårt. Och hon lyckades väldigt bra. :grin:
 
Sv: Ensam barn eller skaffa syskon?

Jag är helt övertygad om att man kan ha en underbar uppväxt både som ensambarn (är det själv) samt med syskon (fick själv tvillingar).

Det skulle aldrig falla mig in att "skaffa syskon" för barnets skull utan endast för att vi föräldrar skulle känna längtan efter fler barn.

Att ensambarn automatisk skulle bli egoistiska och kompromisslösa är enligt mig bara nys. Enligt min erfarenhet är det de som tvingats fajtas om grejerna (d.v.s. har syskon) som är de främsta egoisterna.
Däremot mår nog de flesta barn utan syskon bra av att integreras i barngrupper så att de får ännu mer träning i barns sociala spel.

Så känner ni er nöjda med antalet barn ser jag ingen anledning att skaffa syskon. Känner ni dock en längtan efter mer barn är det bara att sätta igång!
 
Sv: Ensam barn eller skaffa syskon?

Hos vettiga föräldrar är det upp till barnen att bestämma (med föräldrar som banar vägen såklart). Du hade uppenbarligen ingen vettig mamma... :crazy:;)
 
Sv: Ensam barn eller skaffa syskon?

Det finns säkert syskon som inte känner någon större samhörighet, trots att föräldrarna gjort allt de kunnat för att främja. Syskon kan ju vara väldigt olika som individer. Det är ju olika människor.

Och nej, min mamma är allt annat än vettig. :grin:
 
Sv: Ensam barn eller skaffa syskon?

själv skulle jag ju aldrig vilja vara utan mina sysskon. Vi är ju världens kompisar i dag alla fyra (även om vi slog ihjäl varandra som barn) och det är tryggt att ha en stor familj som ställer upp i vått och torrt. Men det är ju vi och våran relation med varandra. Jag känner ju väldigt många som inte gör annat än att bråka och rivalisera med sina sysskon (nu i vuxen ålder) och de skulle nog gärna varit ensam barn.

Det finns både för och nackdelar med att ha sysskon naturligt vis och det är som sagt upp till er om ni känner längtan efter ännu ett barn. Det är ju det som ska styra om ni väljer att skaffa ett till inte om ert förta barn skulle ha roligt med ett sysskon (en hundvalp kan man ju med ha mycket kul med;))
Det är aldrig kul att känna sig som numer två i en familj.

lycka till vad än ni väljer!
 
Sv: Ensam barn eller skaffa syskon?

De jag känner som är ensambarn önskar alla att de hade haft syskon.

Jag tror inte att det är så svårt eller hemskt att vara ensambarn när ens föräldrar är yngre, friska och pigga, men förr eller senare blir de gamla och ensambarnet är den enda som har ansvar för sina föräldrar.
Det är, säger mina bekanta, ett helvete att vara den enda som ska tjafsa med åldringsvården, som ska vara den som ska besöka sina föräldrar för att de inte ska vara ensamma och bortglömda, den enda att oroa sig för sina gamla föräldrar och inget syskon att dela bördan med.
När föräldrarna väl dött så har också sista förbindelsen med de som har samma familjeminnen som en själv, försvunnit.
Semestrar, födelsedagar, julaftnar och annat som man firat med familjen, alla dessa minnen är man ensam om utan någon annan som delar dem.

Självklart skaffar man inte fler bara BARA för att första barnet ska ha sällskap, men jag tror att syskon förgyller livet även om man under vissa perioder inte har ett skvatt gemensamt med dem.
 
Sv: Ensam barn eller skaffa syskon?

Ok, om jag skriver så här då:
Syskon blir man oavsett vad, om man ska bli vänner är upp till barnen själva (men som någon skrev kan säkert föräldrarna påverka utfallet något).
Du hänger fortfarande inte med på vad jag menar.
 
Sv: Ensam barn eller skaffa syskon?

Tror knappast att folk skaffar barn BARA för att de vill att deras äldre ska ha ett syskon
Jag hoppas att det inte är så, men jag börjar såklart undra, när ett av de vanligaste (min uppfattning) argumenten inför anskaffandet av barn nummer två är att "vårt barn ska ha ett syskon".
 
Sv: Ensam barn eller skaffa syskon?

De jag känner som är ensambarn önskar alla att de hade haft syskon.

Konstigt, jag är själv ensambarn och har ALDRIG önskat mig syskon. Jag känner dessutom en hel drös med andra ensambarn som inte heller vare sig önskat eller saknat syskon (svårt överhuvudtaget att sakna något man inte haft tillgång till från början).
Däremot har jag vänner som formligen älskar sina syskon samt de som önskar att de var ensambarn.

Jag tror inte att det är så svårt eller hemskt att vara ensambarn när ens föräldrar är yngre, friska och pigga, men förr eller senare blir de gamla och ensambarnet är den enda som har ansvar för sina föräldrar.
Det är, säger mina bekanta, ett helvete att vara den enda som ska tjafsa med åldringsvården, som ska vara den som ska besöka sina föräldrar för att de inte ska vara ensamma och bortglömda, den enda att oroa sig för sina gamla föräldrar och inget syskon att dela bördan med.

Tyvärr brukar det även utkristallisera sig en som är den som tar ansvar (ofta storasyster...) över föräldrarnas väl och ve även i större barnaskaror. Man kan bli rätt ensam av vården med föräldrarna även med syskon. Har man däremot syskon som tar ansvar är det dock toppen att kunna få avlastning.


När föräldrarna väl dött så har också sista förbindelsen med de som har samma familjeminnen som en själv, försvunnit.
Semestrar, födelsedagar, julaftnar och annat som man firat med familjen, alla dessa minnen är man ensam om utan någon annan som delar dem.

Det verkar som att du förutsätter att man endast firar dessa i den innersta familjekretsen. Verkligheten är snarare att ensambarn har ett både brett och stort kontaktnät med släkt och vänner (många gånger starkare band till kusiner och dyl.) så man är knappast ensam om alla minnen. Då man inte har någon "gratis" kompis ifråga om syskon vid regnigt väder så gäller det nämligen att vara en god vän vilket gör att många ensambarn har starka vänskapsband.

Självklart skaffar man inte fler bara BARA för att första barnet ska ha sällskap, men jag tror att syskon förgyller livet även om man under vissa perioder inte har ett skvatt gemensamt med dem.

I vissa fall ja, i vissa fall nej. Det är varken bättre eller sämre att vara ensambarn än att ha syskon men personligen kan jag (trots att mina tjejer verkligen har urkul med varandra) tycka att ensambarn är liiiiite bättre just för att man faktiskt får förmånen att vara den allra mest älskade vilket är en underbar gåva att få.
 
Sv: Ensam barn eller skaffa syskon?

Det här med att barnet skall bli ensam jul nyår födelsedagar när föräldrana har dött bara för att det inte har syskon? visst dör jag innan hon har blivit vuxen bildat familj och egna barn skulle ju inte vara trevligt men nu har man ju inte planerat in ett tidigt dödsfall:crazy: skall man tänka på det när man har fått sitt första barn? fick mitt när jag hade fyllt 21 hade inga planer på att skaffa ett till då jag och hennes far gick skilda vägar när jag var i 3 månaden skaffade ingen ny kille förns hon var 6år då tyckte jag att det var för sent,hon klarade så mycket själv ville inte börja om från början,min dotter är 17 i dag harmonisk och har väldigt mycket kompisar runt sig:)
 
Sv: Ensam barn eller skaffa syskon?

Vi stod länge i valet och kvalet att skaffa en tvåa.

Jag hade en hemsk förlossning och 4 månader med kolik. Och när grabben började bli stor kände jag inte riktigt för att börja om igen med blöjor, amning , sömnlösa nätter och trötthet.

Men tillslut blev min längtan ändå för stor och det kändes lite som nu eller aldrig (passade så bra in i våra liv) men en graviditid och bebis just då. Det tog sig direkt!

Jag hade en jättebekväm graviditet, en underbar förlossning och lillen sov(er) hela nätterna och är lätt på alla sätt.

Min son var 5 år när lillebror kom och han har växt i sin roll som storebror!

(åh vad jag älskar min familj:love: )

Nu berättar jag bara hur det varit för mig och råder dig inte rill det ena eller andra, det är bara du själv som kan veta vad du/ni verkligen vill!

Tillägger: Mina systrar är underbara och vi är alla vänner i vuxen ålder, även om vu kivades en del som barn!
 
Sv: Ensam barn eller skaffa syskon?

*knapplån*

Väldans vad synd det verkar vara om mej.... utan att jag haft en aning om det:confused:
Jag har inga syskon, min man har inte syskon, vi har bara ett biologiskt barn.
(Men så fick vi en underbar "bonusdotter" så jag anser att vi har två barn....)

Men anledningen till att vi bara har ett biologiskt är nog att vi inte "kan identifiera" oss med syskonskapet.
Vad vet vi om syskonbråk, avundsjuka, räknande av julklappar? ja, åtminstone jag har bara sett avigsidorna av syskon.

* Jenny *
 
Sv: Ensam barn eller skaffa syskon?

Jag är inte själv ensambarn så jag kan inte säga hur det känns. Men jag var på en kurs där vi höll på att prata om roller inom familjen och kursdeltagarna fick dela in sig i förstabarnet, mellanbarn, yngsta, sladdbarn och ensambarn.
Precis alla ensambarn sa något av det jag listade upp här ovan. Nu är vi alla medelålders eller äldre så jag antar att de, precis som jag skrev förut, inte upplevde sig så ensamma som ensambarn innan deras föräldrar blev så gamla att allt ansvar hamnade på ensambarnet.
 
Senast ändrad:
Sv: Ensam barn eller skaffa syskon?

Jo, det kan säkert vara en avigsida men det jag vill få fram är att den inte bara drabbar ensambarn. Du kan vara helt ensam om att sköta dina föräldrar även i en syskonskara om 7 personer. För att inte tala om när du har ett syskon som bor 120 mil från staden där du och dina åldriga föräldrar bor.

Så ska man fokusera vid risken att bli själv om att ta hand om dina föräldrar frågar jag mig hur många syskon man egentligen ska behöva ha för att vara helt säker på att inte behöva ta hela ansvaret?!

Personligen hoppas jag kunna dela den delen med min man och mina barn,d.v.s. jag blir inte själv och skulle jag (gud förbjude) mista dem får jag väl förlita mig på hemtjänsten?!
 
Sv: Ensam barn eller skaffa syskon?

Jo, det kan säkert vara en avigsida men det jag vill få fram är att den inte bara drabbar ensambarn. Du kan vara helt ensam om att sköta dina föräldrar även i en syskonskara om 7 personer. För att inte tala om när du har ett syskon som bor 120 mil från staden där du och dina åldriga föräldrar bor.

Så ska man fokusera vid risken att bli själv om att ta hand om dina föräldrar frågar jag mig hur många syskon man egentligen ska behöva ha för att vara helt säker på att inte behöva ta hela ansvaret?!
!

Det märks om inte annat när man försöker få tag på nån anhörig när man jobbar på hemtjänsten...
 

Liknande trådar

Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 260
Senast: mars
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 560
Senast: jemeni
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
21 095
Senast: Gunnar
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 901
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp