Ensam häst?

B

**BORTTAGEN**

Jag undrar, om man har en shettis...kan den då gå själv i hagen eller måste den ha minst ett sälskap? :confused:

Vill ha svar så fort som möjligt!!

Hare bra :banana:
 
Jag tycker att alla hästar SKA ha sällskap av andra hästar.. :smirk: Tror inte att dom mår bra av att vara ensamma.
Så försök att ordna sällskap!
Shettisar är ju oxå hästar. ;)
 
Håller med föregående!
Ingen häst trivs med att gå ensam, hästar är flockdjur. Shettisar är inget undantag!
Tråkigt är att många verkar tro det, det är bara att skaffa en shettis och ha den gående hemma, man tänker varken på att de behöver sällskap eller motion precis som vilken häst som helst...
 
:banana: Är det en hingst - går det av naturliga skäl bra att ha den för sig själv. Det ingår i hingstens natur att den är en solo individ..eftersom långt ifrån alla hingstar lyckas skaffa sig en egen flock i det fria. Unghingstar söker sig gärna tillsammans men efter könsmognad är det sällsynt att de går ihop. Är det ett sto är det självklart så att du måste skaffa en kompis. Och det behöver inte vara en annan häst - djur är så finurligt funtade att det duger bra med ett får etc - " i brist på bröd äter man bark" ungefär. I närheten av där jag bor går det en arab som sällskapar med en ko. Förr var det vanligt - man släppte Brunte med korna. Idag lyfter man lite på ögonbrynet, men araben och lilla kossan verkar ha det jättemysigt ihop. Ibland undrar jag om inte lilla kossan tror att hon är en arab för minsann har jag inte sett henne lyfta på sin svans och galoppera sida vid sida med araben...!!!!!!
 
OK, bra att det funkar för dem, men hos oss kan jag säga att korna INTE skulle fungera som substitut för en hästkompis! Jag tycker absolut att alla hästar ska ha HÄSTsällskap, om det inte går att ha dem i samma hage av någon anledning är det väl en sak, men i hagar intill varann i så fall!
 
jag hade min häst med ett får, dels för att hon inte fattade om en häst blev sur på henne och dels för att hon ständigt vart brunstig och inte gick att rida om hon stod med en häst.
hon och fåret hade blivit världsbästisar och fåret följde alltid med när vi var ute och red. edan fick ´connie en skada så att hon var tvungen att avlivas efter fyra månader. vi tog ut henne på stallplanen och fastän hon knappt kunde stå vart hon alldeles galen när fåret inte var med(hade tänkt att fåret skulle slippa se det.) men till slut efter att båda stått och skrikit efter varann så tog vi ut fåret och ställde henne mmed ryggen mot connie. direkt connie hade fallit till marken så tittade fåret på henne med snelutat huvud och sedan gick hon i i stallet och lade sig.
jag är säker på att får inte är så dumma som man tror.
de duger gott som sällskap till de flesta hästar. numer kan mitt får gåp upp på bakbenen när jag säjer till, sitta, spansk skritt:D
och göra små bocksprång vid tecken från mig. det är betydligt lättare att ha ett får också
dom kan stå i samma box och äta tillsammans mkt bättre för min häst än en hästkompis!
 
de beror väl på...

Min ponny gick ensam,han ville inte ha nån annan i hagen...
den jaghar nu går ensam men pga skaderisken..går inte ihopa med den ena (av två) hästarna...men har ju sällskap ändå,de e bara de att de på andra sidan staketet.

men han ser lika glad ut för de :)
 
Det bästa är ju om den har sällskap i hagen men trivs den själv så ok om den i alla fall har hästkompisar i hagen brevid.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 009
Hästhantering Hej! Då jag försökt att läsa mig till att hitta till mitt ”problem” men hittade inget som riktigt stämde in på mitt dilemma. Här är lite...
Svar
9
· Visningar
1 732
Senast: Joro253
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 782
Senast: Sel
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 535

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29
  • Bra familjehund? Rasvak😇

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp