Ensam hemma

Feeliciaa

Trådstartare
Hej,

Vi har en tre årig pudel som är ensam tränad men som sällan behöver vara det, vi har även två extremt sociala Devon rex.

Jag ska börja arbeta tre skift vilket gör att vi arbetar om varandra. 1-2 gånger i veckan (inte varje vecka) så kommer Flingan och katterna vara själv i 7 timmar. Vi letar efter hundvakt och hon står i kö till hunddagis.

Vet att riktlinjerna säger 6 timmar men är det farligt för henne att vara hemma 7 timmar någon enstaka gång?

Är som sagt inte varje vecka och alla andra dagar så är hon ej utan någon av oss.
 
Hej,

Vi har en tre årig pudel som är ensam tränad men som sällan behöver vara det, vi har även två extremt sociala Devon rex.

Jag ska börja arbeta tre skift vilket gör att vi arbetar om varandra. 1-2 gånger i veckan (inte varje vecka) så kommer Flingan och katterna vara själv i 7 timmar. Vi letar efter hundvakt och hon står i kö till hunddagis.

Vet att riktlinjerna säger 6 timmar men är det farligt för henne att vara hemma 7 timmar någon enstaka gång?

Är som sagt inte varje vecka och alla andra dagar så är hon ej utan någon av oss.
Om hunden är lugn och avslappnad hemma, är frisk och inte har några problem att hålla sig så är det såklart inte farligt med 7 timmar ensam hemma. Det brukar mest vara att hunden inte kan komma ut och bli rastad som blir problematiskt.

Nu vet jag inget om hur ni gör i dagsläget, men om det är så att hon inte är hemma ensam speciellt ofta så skulle jag börja lämna henne lite oftare redan nu, så att det inte går från "ingenting" till 7 timmar. Även om hon är ensamhetstränad så blir det ofta en stor omställning för dem när man plötsligt börjar jobba mycket.

Med allt det sagt: jättebra att ni letar efter alternativ så att det inte behöver vara en långvarig lösning med mycket ensamtid :)
 
Nej det är väl inte farlig! Men det kommer nog kännas mer ovanligt att vara själv så länge när hon aldrig brukar vara själv annars....speciellt i början då..
Sen beror det på från individ till individ, men så farligt är det nog inte så sällan :grin:
 
Jag lämnar mina 7 timmar då och då vid behov men dom är inga ”kissnödiga” hundar och sover och vilar bara och är såklart motionerade innan.

(Mina är ensamma sällan och inte vana vid det till vardags men det är aldrig några problem när dom väl behöver lämnas)
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 291
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Hej! Jag behöver er kloka hjälp i frågan om vår lilla franska bulldogg ska omplaceras eller i värsta fall avlivas. Hon är bara 2 år...
2
Svar
37
· Visningar
3 854
Senast: Hermelin
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 952
Senast: tuaphua
·
Övr. Barn Min son är bjuden på Halloweenfest nästa vecka hos en av sina bästa vänner, som är en klasskompis. Det är ett litet gäng barn som är...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 739

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp