Ensam kanin - Borde jag skaffa sällskap?

Zanuzzi

Trådstartare
Vänder mig till kloka buke för att få lite råd.

Sommaren -01 skaffade vi ett kaninsyskonpar som levde tillsammans hela livet. I april -10 dog vår fina, älskade hane. Det visade sig nästan direkt att honan som blev kvar mådde väldigt dåligt av att vara ensam, så vi skaffade en sällskapsherre till henne som är född hösten -07. De var tillsammans fram till honans död (:cry:) i slutet av december.

Så nu är det istället sällskapet, Alvin, till vår döda hona som är ensamt. Eftersom han bara är lite drygt tre år kommer han förhoppningsvis leva många år till. Det jag funderar på egentligen är om det är snällt att låta honom leva ensam resen av livet?
Det är enormt svårt att veta om han lider av ensamheten. Han älskade honan och de blev verkligen bra vänner, men kanske mår han lika bra om han är själv?

Det enda som hindrar mig från att skaffa ett sällskap till honom är det faktum att jag personligen troligen inte kommer kunna ta hand om kaninerna resten av deras liv. Jag är 20 år och bor fortfarande hemma hos mina föräldrar. Men någon gång vill jag flytta, och då vet jag inte om jag kommer ha möjlighet att ta dem med mig. Jag vill också resa och vara borta länge.

Så, om jag skaffar ett sällskap, kommer det bli mina föräldrar som i perioder kommer få ta hand om både Alvin och den nya. Om jag hänvisar till Alvins bästa kommer de inte vägra ta emot en till. Men ändå... är det, hur ska jag säga, moraliskt riktigt av mig att skaffa ytterligare en kanin som någon annan måste ta hand om när jag själv inte kan göra det?

Tacksam för alla råd och synpunkter :)
 
Sv: Ensam kanin - Borde jag skaffa sällskap?

Det är väl inte så mycket jobbigare att ha två kaniner istället för en om man har dem i samma bur? :)

Annars kan du försöka hitta någon som behöver en hane till befintlig hona :) (dvs sälja/skänka iväg honom)

Jag har liknande fungeringar själv. Syster har en kaninhona som bor själv, och frågan är om det hade varit bättre med en vän till henne också. Hon gick bra ihop med min hane, men han bor redan ihop med lilla satkärringen :love: :devil: så han är upptagen.
Hon är VÄLDIGT försynt och kanske lite tillbakadragen så det behövs en snäll och lugn hane . . nej jag vet inte hur jag ska göra, syster lyssnar på mina råd men jag vet inte vad som är bäst.
 
Sv: Ensam kanin - Borde jag skaffa sällskap?

Om han inte verkar må dåligt av att bo ensam (vissa blir som sagt väldigt deppiga av att förlora burkompisen) så kan man fortsätta ha honom ensam. Speciellt om han bor inne och får mycket uppmärksamhet.

Har han gått bra ihop med annan kanin tidigare kan man ju anta att han trivs med sällskap och går bra ihop även med en ny hona. Men säker kan man aldrig vara, det kan ju hända att de börjar bråka och man blir tvungen att sära på dem.
 
Sv: Ensam kanin - Borde jag skaffa sällskap?

Tack för svar hörni :bow:

Jag har, efter mycket tvekan hit och dit, bestämt mig för att vänta ett tag med det eventuella sällskapet. Alvin verkar inte särskilt plågad, så jag tror inte att det skadar att vänta lite. Hellre det än att göra något förhastat.
 
Sv: Ensam kanin - Borde jag skaffa sällskap?

Om han inte verkar deppig som du säger skulle mitt råd vara att inte skaffa någon burkompis.
Kaniner är inte flockdjur och har egentligen inte det sociala behovet. Risk finns ju som sagt att dom börjar bråka.
Och om du någon gång ska skaffa en kompis åt honom så ber jag dig att inte skaffa kaninunge eftersom vissa vuxna kaniner har en tendens till att bita ihjäl ungen, men samtidigt kan det vara svårt nog att sätta ihop två vuxna kaniner då det blir lättare bråk mellan dessa.

Är ingen expert, detta är min egen erfarenhet. :D
/Klaralove :)
 

Liknande trådar

Däggdjur Barnen har ett tag önskat sig kanin/kaniner. Jag är fullt medveten om hur sånt här brukar bli i längden (barnen tröttnar och föräldrarna...
Svar
6
· Visningar
1 555
Senast: KesoNeso
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 458
Senast: Nixehen
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 108
Senast: Mabuse
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 210
Senast: Whoever
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp