Ensam på natten

Z

Zora

Jag måste höra med er om det är jag som är fruktansvärt blödig.
Min hund får inte vara ensam mer än maximalt fem timmar under en dag, brukar hålla det till fyra för det mesta. Detta fungerar tack vare snälla föräldrar som hjälper mig med hunden. Men jag fick mig en funderare när jag var ute en kväll med några vänner. Om jag inte får hundvakt så ser jag till att bara vara borta i fem timmar en kväll. Men här handlade det om liter dryga sju timmar och hunden är rätt ung. Han sover ju bara ändå var argumentet. Jag vet flera som ofta lämnar hunden ensam i många timmar när de går ut på helgen.

Själv har jag märkt lite skillnad i beteende på min hund om han varit ensam en timme eller fem timmar. Han har aldrig varit problematisk, men jag har märkt att tiden påverkar honom. Därför skulle jag aldrig ha hjärta att lämna honom ensam fler timmar.

Så vad tycker ni, är jag för blödig med min hund? :)
Är det så att "det är ju bara en hund"?
 
lämnar du hunden 5 timmar i sträck?
det tycker jag är föör mycket! så för blödig är du verkligen inte!! kan du inte ha hunden hos dina föräldrar om du nu ska ut?
 
Jag skrev maximalt fem timmar, det är alltså som längst. För det mesta är det fyra timmar. Men faktiskt så är han väldigt sällan ensam överhuvudtaget eftersom mina föräldrar har åldern inne så att säga. :) Det handlar om några gånger varje månad och då mellan 2-4 timmar.
Det låter som om du tror att jag är en festande tonåring, men så är inte fallet, tvärtom är jag för gammal för att orka med sådant nu för tiden. De få gånger jag går ut och äter/tar en öl med mina väninnor är min hund alltid hos mina föräldrar. Jag tillhör mer generationen som äter middagar hemma hos varandra och inte orkar vara uppe så länge. Och då är djuren alltid involverade i gemenskapen. Det är någon gång som han varit själv i fem timmar, men då har hela dagen runt omkring ägnats åt hunden och utomhusliga äventyr.

Tycker du fem timmar är alldeles för mycket tillhör du det fåtalet människor jag träffat som resonerar så.
De flesta jag pratat med på mina hundpromenader låter hunden vara ensam en hel arbetsdag med en kort rastning på lunchen. Det kan betyda ungefär nio, tio timmar på en dag. Många kan gladeligen lägga på uteliv (bio, restaurang osv) kvällstid på det och det blir lätt 4-5 timmar till.
 
Jag är petig med att inte lämna mina mer än fem timmar åt gången dagtid, men på natten kan de vara ensamma längre. De sover och vilar på natten och störs mindre av ensamhet nattetid. Maxtid på kvällen och natten är dock åtta timmar och jag har vuxna hundar.

Så du är inte blödig, utan jag förstår dig. Jag försöker också att vara borta mindre än fme timmar även då det gäller krogrundor.
 
Skulle tro att du är en ganska normal hundägare! :) Jag tänker ungefär som du, men märker dock ingen skillnad på min vovve om jag lämnar henne längre eller kortare tid. Hon verkar finna sig väldigt väl tillrätta när hon är ensam... sen har hon sällskap nästan dygnet runt för det mesta eftersom jag är sjukskriven och hemma hela dagarna, så det känns skönt att inte behöva lämna henne, men när vi väl gör det så har vi också ca 5 timmarsgränsen. Möjligtvis längre om det är sent på kvällen och hon är "nattrastad".
 
Läser vad jag har själv har skrivit och ditt svar så tänkte jag efter att jag nog inte ska använda min egen hund som mall eftersom jag har en syster som är här stort sätt hela dagarna när tex. min pappa inte är hemma :o så han är själv max 2 timmar på dagen när min syster är i stallet...

Så jag ber om ursäkt om du tog illa upp! :o :)

Och nu när jag läst svaret tycker jag att om hunden inte mår dåligt av det så är det jue ingen fara :)
 
Måste bara skriva, att jag är nog världens blödigaste isåfall. Min hund är helt enkelt aldrig ensam. Jo - i bilen - max 30 minuter. Aldrig hemma. Han älskar att åka bil och ligga i bilen, det är jag tacksam för. Han är ALLTID med! Förut, när jag jobbade, var han med på jobbet!
Det längsta jag lämnar honom hemma är fem minuter då jag är nere i tvättstugan - fast oftast tar jag med honom!
Eftersom vovvar är flockdjur mår de ju självklart inte bra av att vara ensamma, även om alla hundar inte gnäller och gnyr. Det värsta de vet är ju att lämnas ensamma. Säger man annat är ju för att man har dåligt samvete för att man lämnar vovven. Därför har jag inte samvete att lämna plutten ensam hemma, även om han bara ligger och sover.
Hundar kan ju hålla sig många timmar, det är bara inte snällt att lämna ett flockdjur ensamt, tycker jag. Men jag är extrem, jag vet. Ska vi bort, lämnar vi plutten hos någon av våra föräldrar. Får jag ett jobb där han inte kan vara med, tar min sambos förtidspensionerade pappa hand om honom på dagarna. Jag skulle aldrig kunna skaffa hund utan att ha dagmatte/husse till honom om jag var tvungen att jobba! Men det är ju jag - världens tramsigaste! :love:

Jag vet riktiga skräckexempel som lämnar sina hundar hemma hela dagarna när de jobbar. JAG Skulle aldrig kunna leva med mig själv, men som sagt, nu talar jag för mig själv!
 
Nejdå, jag tog inte illa upp. :)

Jag förstår dilemmat för vissa hundägare, alla kan inte ta med sig hunden på jobbet. Själv skulle jag aldrig skaffat hund om jag inte haft mina föräldrar som kunde ha honom hela dagarna när jag är på jobbet.
Jag tror att jag blir mest förvånad när jag träffar hundägare som säger att de aldrig skulle lämna hunden ensam, att de kommer aldrig jobba någonstans där de inte får ha med hunden. Sedan när det kommer till kritan så är hunden mer ensam än vad som sig bör i mina ögon.

Jag visste inte vad jag skulle säga den kvällen vi var ute. Det är ju ingen idé att skriva folk på näsan, då blir de bara sura. Jag sa bara att jag aldrig skulle lämna en unghund ensam så länge, men att det var ju jag det.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 168
Senast: Snurrfian
·
L
  • Artikel
Dagbok Denhär berättelsen börjar i december året 2006. Det var en mamma en pappa och deras lilla bebis som var i himlen. Dom skulle få en till...
2
Svar
37
· Visningar
2 226
Senast: manda
·
Hundhälsa Velade lite innan, om jag skulle skapa ny tråd eller skriva i valp-22 men ja, nu är vi här :D Wilson, hanhund, snart 9 månader, jack...
Svar
9
· Visningar
936
Senast: Bulldoozer
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 298

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp