Ensam ute på natten?

aramis

Trådstartare
Fick reda på nu i helgen att de två andra hästarna i stallet inte ska gå på bete dygnet runt. Så nu står jag där ensam och vill ha min häst ute dygnet runt. :(

Han är rätt så lugn av sig i vanliga fall men det klart att han kommer "springa" lite när dom tar in dom andra.

Jag har ingen som helst lust att ta in honom och mocka varje dag hela sommaren plus att det är kollektiv och då måste jag även ta morgon och kvällpass hela sommaren också.
Plus att han verkligen mår bäst av att gå ute dygnet runt och kunna röra på sig lite med. Han är ju lite gammal och stel (vilket märks mer då han står inne i boxen).

Hur skulle nu göra? Låta honom vara ute ensam om natten, såvida han lugnar sig efter några minuter?

Försöka hitta ett annat bete med sällskap men då också betala dubbel hyra då jag har tre månader uppsägningstid?

Eller skulle ni ta in honom också om natten?

Eller har ni fler alternativ på lager kanske? :idea:

Om han klarar fint att stå ute själv,låt honom göra det, minhäst går ute själv och de fungerar jätte bra!
Så pröva å se hur han beter sig!

Lycka till!

Mvh anna

Har du andra hästar som går med den på dagen eller går den själv hela tiden?
Jag hamnade i ett sånt läge för ett par år sedan att han fick gå själv hela tiden och det gick bra (riktigt urtråkigt var det, men lugnt och stilla). Tror det är "värre" nu om han blir lämnad i hagen så att säga.

Varför ska de ta in hästarna på natten under sommaren?! Jag förstår att du vill ha din häst ute dygnet runt, att man kan ta in dem om det är värsta regnvädret eller om de behöver få komma in och "vila" någon gång är ju en annan sak. Synd om din häst ska behöva gå ensam ute... men du, kolla runt lite och se om du hittar någon som vill låna ut en shettis eller om det finns någon annan hästägare i närheten som kan tänka sig att flytta sin häst/ponny till er under sommaren så din får sällskap ute. Eller gör som jag ;) skicka iväg din häst på bete (inte långt från stallet) så kan dina stallkompisar mocka bäst de vill under sommaren :D
hoppas det löser sig för dig!
Kram

Jag har ingen som helst lust att ta in honom och mocka varje dag hela sommaren plus att det är kollektiv och då måste jag även ta morgon och kvällpass hela sommaren också.
Trodde det var för hans skull du ville att han går ute :devil:

Har du ingen annan som vill ha sin häst ute & på bete från något annat ställe???
Kolla om du inte kan få bete för en billig penning i din omnejd?

Lycka till!

Varför ska de ta in hästarna på natten under sommaren?!
* den ena hästen skulle bli för tjock enligt ägaren, den andra hästen skulle visst röra sig mindre pga hälta som inte går över (som om den skulle gå över bättre i boxen :smirk:) Men det är ju inte jag som bestämmer det tyvärr!
Jag förstår att du vill ha din häst ute dygnet runt, att man kan ta in dem om det är värsta regnvädret eller om de behöver få komma in och "vila" någon gång är ju en annan sak. Synd om din häst ska behöva gå ensam ute... men du, kolla runt lite och se om du hittar någon som vill låna ut en shettis
* Bara det att då får jag ju betala för den hästen också!

eller om det finns någon annan hästägare i närheten som kan tänka sig att flytta sin häst/ponny till er under sommaren så din får sällskap ute.
* ja, det vore ju bra, men jag känner ingen som behöver bete nu.
Eller gör som jag skicka iväg din häst på bete (inte långt från stallet) så kan dina stallkompisar mocka bäst de vill under sommaren
* Ja jag har hört efter i "granngården" om det finns plats där åt oss. Lite trist att betala dubbetl bara.

hoppas det löser sig för dig!
*Tack det hoppas jag också :)

Ja, för hans och MIN skull :).

Tycker inte det är fel att få göra någonting annat än att mocka året runt heller. Det är inte vad JAG sett fram emot :cool:

jag hamnade där för några år sedan också. tråkigt :(
Calle gick så bra ensam ute så han fick göra det och det fungerade super :) (han hade iofs några får som brukade hälsa på honom ibland när de tog brottsligt nattliga turer för det goda gräsets skull :D)

så kolla du hur din häst reagerar på att stå där ensam, trivs han inte får du väl hellre ta in honom.

Fick en lite ide åt dig efter att ajg läste CallMeAce:s inlägg, kanske du kan skaffa ett får som får vara sällskap undersommaren?Visserligen kankse det kryper ur hagen men de brukar ju komma tillbaka!
Hoppas det går bra för dig! :bump:

Jag hade min häst ensam ute nattetid för ett par år sedan, visst hade jag hellre haft kompisar åt henne men jag tror att hon mådde bättre ute än inne i stallet i alla fall.
Dock får man tänka på att de vilar sämre, så har de hagkompisar som vill busa mycket på dagarna (även om det naturliga ju är att vila på dagen så blir det rubbat när man har dem inne) så får man kanske ta in hästen några timmar ibland så den får vila lite.

det var det som calles fårkompisar gjorde, kröp under stängslet när magen började knorra :D
en flock på 10 gutefår, inget kunde stoppa dem så till slut gav stallägaren upp o lät fåren gå som de ville... :)

Liknande trådar

Träning 3 åringen är hemma efter 2.5 år på lösdrift. Han är gänglig och jag tycker han ser mer ut som en 2åring än en 3åring. Upplever att han... 2 3
Svar
50
· Visningar
2 961
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och... 2
Svar
35
· Visningar
3 093
Skola & Jobb Gammal användare, nytt nick pga ämnet. Jag har ett myndigt barn som haft det bitvis kämpigt hela tonåren. Många händelser av olika... 2
Svar
38
· Visningar
1 565
Senast: Rosett
·
Katthälsa Min lilla gosse har fått en rispa på hornhinnan på ena ögat och är nu ordinerad ögondroppar och smärtstillande i 8 dagar. Han är en...
Svar
1
· Visningar
478
Senast: KesoNeso
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka