Bukefalos 28 år!

Ensamhetsträning, igen

Sv: Ensamhetsträning, igen

I min grupp på valpkursen var det en annan tjej som hade liknande problem med sin boxervalp. Det kursledaren hade som tips var att gå ut och in genom ytterdörren hela tiden. Typ gå ut, vänta två sekunder, gå in, gå en vända i huset, gå ut igen, vänta två sekunder, gå in osv. Målet var att hunden tillslut skulle tappa intresset för vad du gör och börja slappna av. Detta kan man ju få hålla på med ganska länge så se till att ha gott om tid om du provar detta! Det underlättar ju givetvis om valpen redan är trött när detta utförs.

Tyvärr vet jag inte hur det gick för valpen på kursen så jag kan inte svara på om det fungerade eller inte ... Lycka till!
 
Sv: Ensamhetsträning, igen

Han är trygg i hemmet. Han lämnar gärna mig och springer in/ut och leker själv men han vägrar låta mig lämna honom. Lämnar han mig själv är allt okej men såfort jag lämnar honom så gnälle roch och springe roch letar.
Jag tror inte han förstår att jag gått. Om han gjorde det skulle han väll inte springa runt i hela huset och leta när han sett att jag gått ut genom dörren? :crazy:

Uppenbarligen är han ju inte trygg i hemmet, och det är inte heller så konstigt om han bara bott där i tre veckor. Det är bara en liten valp och vissa behöver mer tid än andra på att bo in sig och bli trygga.

Jag är stressad, vill ju ha kvar honom men det går ju inte om han inte klarar av att vara själv.

Det här är något du faktiskt borde tänkt på innan du skaffade hund... Omplacera en 14veckors valp efter tre veckor för att han inte kan vara själv...? Men kära nån.

I alla fall, kan inte valpen vara ensam så blir du tvungen att hitta en annan lösning tills vappisen klarar det. Du har inget val.

Funderade på dagmatte men det är för dyrt, jag har inte råd.

Kolla runt i området om någon kan ställa upp som dagmatte dessa två timmar då du måste ut, vissa gillar valpar så pass mycket att de inte kommer att kräva få betalt för det heller, allra minst då det förmodligen handlar om en begränsad tidsperiod.
Och har du inte råd att betala någon en 50-lapp eller liknande för att passa din hund så får du väl leva på makaroner ett tag eller utbyta tjänster och börja passa barn eller ngt.

När han ska bli lämnad 2 timmar om dagen 3 dagar i veckan så är han 4 ½, nästan fem månader. Då tycker jag inte att 2 timmar är för länge om ensamhetsträningen fungerar bra.

Och om ensamhetsträningen INTE fungerar bra? Vad gör du då?

Jag köpte en 4 månadersvalp och började ensamhetsträna efter en månad ungefär när hon verkade redo och trygg nog för att klara det. Efter ytterligare 6-8 veckor kunde hon vara ensam hemma i upp till 3 timmar.
Då började hon leva om hemma när hon var själv och det blev att börja om. Efter ytterligare en månad ungefär så var vi tillbaka vid max 3 timmar ensam-tid. Det utökades sedan med ungefär en timme per månad.
Idag är hon ensam 6h i taget när jag arbetar (inte som det var tänkt från början, letar dagmatte) och sover hela tiden. Verkar hantera det mkt bra. Hon är 20 mån.

Det tar tid och det måste få göra det. Hitta en tillfällig lösning med hundpassning så du kan slappna av, stressa ner och låta ensamhetsträningen gå i den takt som behövs. Bättre att göra det långsamt och ordentligt från början, det blir minst strul då.
Good luck! :)
 
Sv: Ensamhetsträning, igen

Nej det är verkligen inte normalt, tycker du själv att det låter som en hund som är ensamhetstränad på rätt sätt och tycker det är ok att vara ensam hemma?

Normalt är att hunden sover när den är själv. Möjligtvis vankar den runt lite i början och kanske gnäller en stund.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
827
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
29 284
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 254
Senast: lilstar
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
8 105
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp