Ensamhetsträning

Carolininen

Trådstartare
Vi har snart haft vår Nuffe, omplacering 2,5 år, i ett halvår och allt går över förväntan på alla plan utom ett. Ensamhetsträningen.

Vi har anpassat våra arbetstider så att han aldrig behöver vara ensam för den delens skull men man vill ju ändå ha en hund som kan vara ensam när detta behövs.
Vi har ensamtränat honom från start med att lämna lägenheten korta stunder som sedan blir längre och längre och hittills har det gått bra men häromdagen fick vi ett bakslag.
Efter att ha varit ensam två timmar börjar han skälla och blir av någon anledning väldigt uppstressad. (Vi har avtalat med grannen så att hon går ner och hämtar honom ifall hon hör honom, som en backup)
Det har hänt tidigare att han har börjat skälla efter ett tag men det var länge sedan sist och vi trodde att vi kommit över det.

När vi lämnar honom är han välrastad och välaktiverad. Torrfoder sprids i lägenheten så att han är upptagen med annat när vi går. Vi har inte begränsat hans utrymme än så länge, funderar på det men är tveksam till om det är det som är haken.

Jag kan inte förstå vad det är som gör honom så stressad efter två timmar? Ibland misstänker jag att nån springer förbi i trappen och knackar/ringer på dörren, men det är ju långsökt:o.

Imorgon har jag en läkartid och vågar inte lämna honom själv, han får vara i bilen, men detta kommer ju aldrig att fungera i längden.

Annars är han en mycket trygg hund som i övrigt inte har några stresstendenser.

Någon sam har tips och erfarenheter från fungerande strategier??
Tänker jag helt fel?
Bur vill jag inte använda. Dels för att den skulle behöva vara gigantisk och dels för att han aldrig har suttit i bur.

Mvh C
 
Sv: Ensamhetsträning

Bur är ju olagligt o ff a inte snällt mot en hund som inte är burvan, dvs trygg i sin bur.
Tänker så här, backa lite i ensamhetsträningen o tills vidare kan du ta med honom i bilen, om han gillar att sitta där medans du gör ärenden, det får naturligtvis inte vara för lång stund, beroende på yttertemperaturen såhär års, men han har väl bra med päls?
Själv har jag nästan alltid med mig hundarna, har långt till allting o passar på att gå långisar på nya/andra ställen med hundarna varje gång.
Sommartid bblir jag ju begränsad till ställen med underjordiska garage, men vad gör man inte?

Fö är det inte långsökt att han kan ha reagerat på ljud utifrån.

mvh
 
Sv: Ensamhetsträning

Ett bakslag i träning händer ju alla i emellanåt, gräv inte ner dig i det bara.

Fortsätt att jobba på enligt er plan, och som vallhund skriver, backa ett steg eller två vid bakslag.
En tanke kan vara att man i all sin välvilja gör fel, kan det vara så att när ni förbereder för ensamhet, t ex sprider ut hundmat i lägenheten eller om ni utför någon annan typisk "ensamhets-ritual" att hunden fattar; "Nu blir jag lämnad ensam."

Jag skulle inte göra någon affär av det hela utan bara gå ut.
 
Sv: Ensamhetsträning

Nä, som sagt, jag vill inte använda bur.

Kylan är inget problem men jag vill ju inte ha honom i bilen fram på vårkanten. Han är väldigt välpälsad.
Han kan ju följa med på de flesta ställen men jag gillar inte att ha honom obevakad i bilen. Han mår inte dåligt av att ligga i bilen men man vet ju aldrig vad folk får för sig. Sno honom, knacka på rutorna osv. Får ta tag i att tona rutorna.

Jag får väl lugna mig lite och fortsätta träningen helt enkelt.
 
Sv: Ensamhetsträning

Så du tycker att jag ska skippa rutiner?
Vissa menar ju att det är bra att hunden blir förberedd enligt samma rutin.
Sen tänker jag att om han får något gott att pyssla med när jag går så blir det kanske lite positivt att jag är på väg ut.
 
Sv: Ensamhetsträning

Så du tycker att jag ska skippa rutiner?
Vissa menar ju att det är bra att hunden blir förberedd enligt samma rutin.
Sen tänker jag att om han får något gott att pyssla med när jag går så blir det kanske lite positivt att jag är på väg ut.

Jo men så gör jag med. Sprider ut godis i hallen o köket. Har samma tänk som du. Men jag tror inte det blir förknippat att nu blir han ensam.. ja tänker mer att han får det roligt att få vara ensam. MAT är det BÄSTA han vet o att LETA efter saker är det BÄSTA han vet.

Jag har också svårt att lämna min hund, han skäller o skäller.. för bara någon minuts ensamhet. Skitjobbigt. Jag har tränat mycket genom att lämna honom korta stunder, berömma honom o komma in då han är tyst. Inget av detta har hjälpt, han skäller när han blir ensam i bilen också. Så jag lämnar honom bara, låter han skälla o hoppas han ger sig en vacker dag. Han slutar ju o skälla efter ett tag.. men ändå!
 
Sv: Ensamhetsträning

Min hund ar inte osaker eller angslig nar hon ar ensam, men hon ar valdigt ivrig att folja med nar jag tar pa mig "stan" skor och klader... Jag har det samsta minnet i varlden... och maste alltid ga tillbaka in flera ganger efter att jag gatt ut. Ibland har jag akt ivag ocksa och maste aka hem igen for att hamta vad jag glomt. Det synns tydligt att ju fler ganger jag kommer tillbaka desto mindre uppspelt blir hon... efter flera ganger ligger hon lungt kvar vid fonstret och tittar nar jag kommer och gar.

Kanske det kan vara en bra idea att bara ga ut och in manga, manga ganger och ignorera hunden tills han inte bryr sig langre?
 
Sv: Ensamhetsträning

Så du tycker att jag ska skippa rutiner?
Vissa menar ju att det är bra att hunden blir förberedd enligt samma rutin.
Sen tänker jag att om han får något gott att pyssla med när jag går så blir det kanske lite positivt att jag är på väg ut.

Det där får du se på hunden, att betinga kan bli fel, likaväl som rätt. Jag rekommenderade tex en familj att betinga om klotången med kattmat, som var det bästa hunden visste.

Tanken var: "Klotång- ah, nu kommer kattmat, det bästa jag vet!" Det är viktigt att man gör det i rätt ordning, i deras fall blev det fel. Så det blev tvärtom "Oh nej, kattmat, snart kommer klotång"
 
Sv: Ensamhetsträning

Skaffa en webcam för nån hundralapp så kan du spela in vad som sker. Det har varit ett jättebra hjälpmedel. Det enda jag önskar är att jag kommit på det ett par månader tidigare själv.
 
Sv: Ensamhetsträning

Det där får du se på hunden, att betinga kan bli fel, likaväl som rätt. Jag rekommenderade tex en familj att betinga om klotången med kattmat, som var det bästa hunden visste.

Tanken var: "Klotång- ah, nu kommer kattmat, det bästa jag vet!" Det är viktigt att man gör det i rätt ordning, i deras fall blev det fel. Så det blev tvärtom "Oh nej, kattmat, snart kommer klotång"

Ah det där har jag också funderat på!
Men än så länge så verkar han inte reagera på något av det..
 
Sv: Ensamhetsträning

Har han inte reagerat så är det lugnt, man måste ta sig tid att läsa sin hund.

Något jag tycker överlag att folk är dåliga på.
Ungefär som "Han är bara glad när det kommer folk!" Sen får man träffa en hund som har stressfaktor 12 av 10 möjliga.
 

Liknande trådar

Hundträning Slyngeln, som nu är 20 månader, har blivit en riktigt trevlig hund. Världens goaste och mest älskvärda som älskar allt och alla, med på...
2
Svar
21
· Visningar
2 040
Senast: Roheryn
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
2 907
Senast: tanten
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 139
Senast: Migo
·
Hundträning Hej! Jag och min sambo har stora problem med att lämna våran 17 månaders hund ensam. Vi har sedan länge tillbaka tränat enligt konstens...
Svar
3
· Visningar
824

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp