Det där med ensamhet….

Som andra skriver, avgränsa och rejält med träning innan som gör att de är trötta i både huvud och kropp. Sen skadar det inte att lämna nåt extra gottit att tugga på.
Samma rutin varje gång också när man går, i mitt fall sätta på lite ljud, stänga in samtliga hundar på respektive plats (köket för honom) och nåt snacks till varje hund. Helt själv har ett åringen knappt varit men vid de tillfällena samma rutin förutom att jag tar med nån annan hund när jag går. Han är också instängd på sin plats vid måltiderna, på natten och eller när man behöver fixa nåt eller när de får extra goda ben och går ofta och lägger sig och vilar där själv under dagen när det är öppet.
 
Tack för alla tips! Jag har nu funderat, observerat hunden och tränat litegrann sedan jag skapade tråden. Det jag inser är det som i första hand är stressande för vår hund är momentet "någon lämnar huset". Ett än värre stressmoment är "någon lämnar gården i bil". Och efter lite kontakt med andra ägare av samma ras har jag kunnat konstatera att vi inte är ensamma om detta, om man säger så....

Det jag tränat på, och faktiskt tränat på längre än sedan jag skapade tråden, är att hunden ska hålla sig lugn inne med mig när någon annan lämnar huset. I början stängde jag in honom och mig i mitt sovrum (där man inte ser varken ytterdörren eller några fönster ut mot gården) och bara höll mig passiv där, vilket hade bra effekt, dvs han var inte stressad och skällde inte. Numera kan jag be honom sitta hos mig utom synhåll för ytterdörr och fönster utan att stänga in oss, och det funkar om jag kallar honom till mig innan någon gör sig klar att gå. Men han håller sig lugn och far inte runt och skäller, vilket han tidigare gjort när någon lämnat huset, så vi HAR ju faktiskt gjort framsteg.

En annan sak som vi tränat det senaste är att jag, när jag har ett ärende "på andra sidan grinden" (vi har en barngrind inne som delar av huset), stannar där lite extra länge och vi är nu uppe i några minuter utan gnäll eller skäll. Babysteps, kanske, men det är nog så vi måste fortsätta. Målet med detta är att jag ska kunna lämna huset genom den dörren som finns "på andra sidan grinden" utan protester från hunden.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 303
Senast: Snurrfian
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 468
Senast: Ajda
·
Hundträning Hej! Här kommer ännu en tråd om ensamhetsträning :angel: Har en snart 6 månader gammal valp av vallhundsras som jag ensamhetstränar för...
Svar
14
· Visningar
3 128
Övr. Hund Hej! Jag köpte för ca 2 månader sedan en Cavalier King Charles Spaniel* som var då 10 mån, han är nu precis fyllda 1 år. Han är inte...
Svar
9
· Visningar
3 779
Senast: Gumman123
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Annonsera mera VII
  • Världscupsfinalerna
  • Dressyrsnack 16

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp