Ensamstående och ekonomi (utbruten från Elpriserna)

Nyss dög det inte att ha ett jobb, blev elräkningen för hög skulle man fixa ett bättre jobb.

Ja, det är ett fåtal, men betydligt fler än de som inte försöker på riktigt alls.
Ja ökar utgifterna måste inkomsterna ökas det säger väl sig självt? Det gäller ju alla.

Om man absolut inte kan klara studier, inte skaffa jobb, inte försörja sig etc. Ska man verkligen skaffa flera barn då? Känns fruktansvärt ego och inte alls genomtänkt.
 
Jag har jobbat i ett kvinnodominerat låglöneyrke och jag förstår att ensamstående kvinnor kan ha det knapert - men i stort sett alla kollegor som hade det knapert och var ensamstående valde att röka, gärna i kombination med läsk-/energidrycksberoende. Och istället för att spara till en buffert, spara till en insats till eget boende eller dylikt så blåste de pengarna på trams. En kollega hade t.ex en skuld på 4000:-. Betalade hon av den? Nej, köpte en hundvalp istället. Det var liksom konstant dåliga ekonomiska val hela tiden hos väldigt många av mina kollegor. Jag är själv ekonomiskt lagd och försökte prata med dem när de själv var öppna för det och tog upp ämnet, men det var aldrig värt besväret i slutändan.
 
Senast ändrad:
Det blir ett sätt att tappa bort andra. Varför inte bara skriva "de som har det svårt", oavsett om det är folk som har barn eller inte, är högutbildade eller inte, är ensamstående eller inte.
Sen tycker jag rent generellt att det är bra att lyfta näsan och förändra sin egen situation istället för att få tycka-synd-om.

Någonstans är det ju märkligt att vissa ständigt har ont om pengar, trots att de är fullt friska, medan andra aldrig har ont om pengar.
Jag hade önskat att journalister med tycka-synd-om-glasögonen ställde lite mer djuplodande frågor. Till exempel vad personen själv gör för att åtgärda sin situation i form av att höja sin inkomst eller prioritera annorlunda.
Häromdagen såg jag en sån s.k. snyftis med en mamma som sa sig inte ha råd med mat till sina fyra eller fem barn.
Det hade varit fint med en fråga om barnbidrag och flerbarnstillägg (6 740 eller 9 240 kronor), underhåll från pappan eller FK (okänd summa men en inte omöjlig gissning är runt 8,5') och eventuellt bostadsbidrag. Eller en fråga om varför mamman ifråga inte jobbar.
Det kan mycket väl finnas anledningar till det ena och det andra men ett inte försumbart antal gånger är det just snyftisar.

Du kan ju också ändra situationen att slippa klumpas ihop med ensamstående mammor. Skaffa dig en parter. Problem löst! Lika enkelt som det är för de som har det svårt att förändra sin situation!:idea:
 
Med andra ord borde de varit förutseende nog att inte satt sig i denna situationen att ha skaffat barn. Med lågavlönat jobb, höga matpriser, höga boendekostnader, höga drivmedelskostnader och höga elpriser.

De höga kostnaderna kan givetvis vara svåra att göra så mycket åt. Då är det på inkomstsidan man måste lägga insatserna.
 
Du kan ju också ändra situationen att slippa klumpas ihop med ensamstående mammor. Skaffa dig en parter. Problem löst! Lika enkelt som det är för de som har det svårt att förändra sin situation!:idea:

Så du tycker att det är rimligt att fortsätta sätta offerkofta på folk? Det måste sägas att det troligen är betydligt lättare att hitta ett jobb än att skaffa en partner som sedan ska vilja flytta in och försörja någon annans barn?
 
De höga kostnaderna kan givetvis vara svåra att göra så mycket åt. Då är det på inkomstsidan man måste lägga insatserna.
Vilket kan vara rätt svårt beroende på hur situationen ser ut. Arbetslösheten är högst i Sörmland, Skåne kommer dock på andra eller tredje plats. Så... att byta jobb är ju inte så "bara" som det låter beroende på var man bor. Att utbilda sig är kanske inte riktigt för alla människor? Jag har själv använt allt mitt CSN och får inget mer så jag kan inte utbilda mig mer.... är nog inte enda personen som det gäller för. Vissa människor fixar inte högre studier, speciellt inte ihop med små barn och bagage av olika slag.

Vad jag menar är, allt är inte så enkelt som det låter, allt är inte svart och vitt rakt av.
 
Det handlar inte om offerkofta, utan om att ha förståelse för någon annan människans situation. Inte tycka synd om.

Det handlar i alldeles för hög utsträckning om att tycka synd om. Varför ställer inte journalister frågor om varför inte pengarna räcker? Om man har fyra barn så får man, lite beroende på barnens respektive ålder, ca 13' i barnbidrag, flerbarnstillägg och underhåll. Dessutom har man sin egen inkomst, vad den nu består av, och möjligen också bostadsbidrag.
Det bör rimligen räcka till mat åt barnen och gör det inte det så får man anpassa sin inkomst.
 
Vilket kan vara rätt svårt beroende på hur situationen ser ut. Arbetslösheten är högst i Sörmland, Skåne kommer dock på andra eller tredje plats. Så... att byta jobb är ju inte så "bara" som det låter beroende på var man bor. Att utbilda sig är kanske inte riktigt för alla människor? Jag har själv använt allt mitt CSN och får inget mer så jag kan inte utbilda mig mer.... är nog inte enda personen som det gäller för. Vissa människor fixar inte högre studier, speciellt inte ihop med små barn och bagage av olika slag.

Vad jag menar är, allt är inte så enkelt som det låter, allt är inte svart och vitt rakt av.

Det finns tämligen många jobb som inte kräver utbildning. Jag har haft flera sådana.
Har man använt allt sitt CSN så är man ju knappast outbildad.
 
Det finns tämligen många jobb som inte kräver utbildning. Jag har haft flera sådana.
Har man använt allt sitt CSN så är man ju knappast outbildad.
Ju lägre utbildningskrav desto större konkurrens om jobbet. Jag som jobbat som lokalvårdare i 7-8 år har inte ens fått komma på intervjuer den här våren och sommaren trots jag sökt säkert 10-15 olika lokalvårdsjobb.
Det känns ganska naivt att tro att det bara är att rycka upp sig och skaffa ett jobb/bättre betalt jobb. Speciellt om man kanske vart utanför arbetsmarknaden ett antal år pga föräldraledighet osv.
 
Det finns tämligen många jobb som inte kräver utbildning. Jag har haft flera sådana.
Har man använt allt sitt CSN så är man ju knappast outbildad.

Man får inte uttala sig kategoriskt om ensamstående mammor, men man kan göra det om studenter?

Det finns många som har CSN lån utan att ha kunnat fullfölja ett program. Till det finns många anledningar, allt från att man inte orkade med helt enkelt, det blev för långt att pendla, för svårt, till psykiskt och fysisk ohälsa som har gjort att man inte har tagit tillräckligt med poäng och därmed har diskvalificerat sig från fortsatt CSN stöd.
Man kan tro att det är ju busenkelt att få dispans eller få lån avskrivna på grund av sjukdom, men så enkelt är det inte, ibland är just att man har misslyckats med studierna bara ett tecken på den ohälsa som följer, och man blir sjukskriven först efter CSN har portat en.

Ju sämre man har det ekonomiskt till att börja med, desto svårare är det att ta sig ur det, det finns det rätt många studier på.
 
Det finns tämligen många jobb som inte kräver utbildning. Jag har haft flera sådana.
Har man använt allt sitt CSN så är man ju knappast outbildad.
Oj så självsäker du är!

De här jobben du talar om är inte alls så många som du låter påskina! Man påminner gymnasieeleverna om vikten av utbildning för det är inte alls som förr att det finns en massa jobb om man inte orkar utbilda sig, tvärtom, utan utbildning blir det svårt att klara sig ekonomiskt. Många som söker jobb som städerska i dag tex blir varse att även där kräver man utbildning av något slag... som för att ta ett exempel.

Och jag har använt mitt CSN, men är utbildad medicinsk sekreterare och har kommunens utbildning till städerska. Resten använde jag som ung på olika kurser och läsa upp betyg. Så här i backspegeln kan det tyckas ha varit rätt korkat för det gav ingen riktig utbildning att tala om (ingen av utbildningarna hade jag CSN för...), men det förändrar inte att det här med att utbilda sig inte är "bara" för alla människor.
 
Det handlar i alldeles för hög utsträckning om att tycka synd om. Varför ställer inte journalister frågor om varför inte pengarna räcker? Om man har fyra barn så får man, lite beroende på barnens respektive ålder, ca 13' i barnbidrag, flerbarnstillägg och underhåll. Dessutom har man sin egen inkomst, vad den nu består av, och möjligen också bostadsbidrag.
Det bör rimligen räcka till mat åt barnen och gör det inte det så får man anpassa sin inkomst.
Japp barnfamiljer har gott om pengar och föräldrarna använder pengarna till annat än barnen. Tydligen.

Själv märker jag av att matkostnader, elkostnader, boende, (drivmedel), kollektivtrafikkostnader, klädkostnader osv har ökat, men inkomsten har inte höjts på samma spikraka väg uppåt.
 
Ju lägre utbildningskrav desto större konkurrens om jobbet. Jag som jobbat som lokalvårdare i 7-8 år har inte ens fått komma på intervjuer den här våren och sommaren trots jag sökt säkert 10-15 olika lokalvårdsjobb.
Det känns ganska naivt att tro att det bara är att rycka upp sig och skaffa ett jobb/bättre betalt jobb. Speciellt om man kanske vart utanför arbetsmarknaden ett antal år pga föräldraledighet osv.

Återigen, det är de frågor jag vill ha till den som tycker att de inte kan ge barnen mat. Hur många jobb har den sökt? Vad har den för utbildning? Vad har den i övrigt gjort för att höja inkomsten och sänka utgifterna?
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 025
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 053
Senast: jemeni
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 224
Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 660
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp