Bukefalos 28 år!

Ensamstående och ekonomi (utbruten från Elpriserna)

Jag skulle nog vilja säga att ingen kommer genom en utbildning på högre nivå utan att kämpa, det är liksom ingen räkmacka man kan glida på.
Men man har förutsättningarna med sig ändå, även om man inte känner sig särskilt priviligerad.

Tänk dock om man inte har lärt sig någon som helst studieteknik, vare sig från sina föräldrar eller lärare, för föräldrarna jobbade jämt eller var upptagna med småsyskon och kunde inget om skola och lärarna hade fullt upp med att lektionerna inte skulle urata helt.
Sen följer inte alltför bra betyg från gymnasiet. Även om man klarar intagningen, så kommer alla andra brister ikapp en fort.

Därmed inte sagt att andra inte får kämpa. Det är som att ta trappen upp till högsta våningen, det finns ingen hiss för någon. Men en del får börja från källaren istället. Det kan bli väldigt långt att gå. Då kan man ge upp och stanna på bottenplan istället.
Eftersom jag har växt upp i, vad många anser vara en privilegierad miljö, kan jag uttala mig om hur det är. Varken jag, eller flera av mina vänner och klasskamrater, fick hjälp av våra föräldrar med läxor eller studieteknik. I princip alla hade föräldrar som jobbade heltid, och även ibland mer än heltid, och som i perioder knappt var hemma. Nästan alla hade en enorm press på sig att prestera i skolan och få höga betyg - men utan hjälp från föräldrarna. Jag, inklusive flera andra i min klass, fick konsekvenser av att ”bara” bli godkända eller få VG/C på prov. Exempel på konsekvenser var att få sitta i långa samtal med föräldrar eller få betala böter till sina föräldrar. Vi blev pressade till att prestera, men hur vi skulle nå höga betyg fick vi själva klura ut. Detta gäller både för grundskola och gymnasieskola och innefattar ca 150 personer som har liknande erfarenheter.

Vi hade bra lärare som var pedagogiska, men samtidigt hade vi inte oceaner av tid att få hjälp. Under en lektion hade vi oftast ca 15-20 minuter att få hjälp av vår lärare. Vi hade heller inte någon form av läxhjälp som vi kunde gå till.

Jag vet att många tror att när man är privilegierad har man föräldrar som ständigt är närvarande och som hjälper en med skolarbetet, men det är oftast inte sant. Både i gymnasiet och grundskolan fanns det de som hade grova läs- och skrivsvårigheter, dyskalkyli och liknande, och som fick kämpa mer än alla andra, men som ändå lyckades att få höga betyg.

Bra och stabil uppväxt ger en helt klart en bättre grund att stå på. Men någonstans gör man själv ett aktivt val. Att lära sig saker är en jobbig process och någonting som man måste lägga mycket tid på för att få bra resultat.

För övrigt tog jag mig igenom gymnasiet med höga betyg, trots en våldsam pojkvän med ett tillhörande stökigt och stormigt förhållande/privatliv.
 
Återigen, det är de frågor jag vill ha till den som tycker att de inte kan ge barnen mat. Hur många jobb har den sökt? Vad har den för utbildning? Vad har den i övrigt gjort för att höja inkomsten och sänka utgifterna?
Varför tycker du att dom som har pratat med journalisten ska behöva lägga fram hela sitt privatliv så att "alla" minsann ska se att dom har lämpat tillräckligt mycket? Får man inte ha det tufft om man inte har kämpat tillräckligt?
Det är ju inte så att gruppen ensamstående mammor är den enda som får det tufft. Det är ganska många olika grupper som har och kommer få det tuffare pga att 2022 blev ett jävla skitår, men dom kanske skulle ha vart förutseende nog att inte köpt det där huset för 10 är sedan, inte skaffat barn för 8 år sedan och inte ha ett lågavlönat jobb som var det enda dom kunde få för 5 år sedan?
 
Det låter så i den här tråden, att man får skylla sig själv att man gjorde vissa val I livet för flera år sedan som inte innebär att man har så pass gott om pengar att man kan lägga nästan en månadslön på hästar eller absolut inte märker av höjda kostnader för el, mat, räntor, bensin...

Och dessutom, om nu alla som får det knapert nu ska byta jobb, till vilka jobb då? Det är ju inte så att det på något märkligt sätt kommer fler högavlönade jobb ut på marknaden under den här perioden, eftersom den ökade kostnaden i samhället också känns av för företagen och de kanske blir restriktiva med att anställa.
 
Äh, jag har i mer än tio år jobbat måndag till söndag. Det är ju konstigt att det har funkat. Det tycks också fungera för mina kollegor som har barn.
(Hint: barnvakt, byta barnpassning med grannar/barnens skolkamrater osv.)
I en del kommuner finns nattis men inte i min. Ännu ett sätt för en del att lösa det.
Återigen, man måste se möjligheter istället för att konstant säga att det inte går.

Är det inte du som sover lite och typ aldrig är sjuk, och har ett barn som typ aldrig är sjukt heller?
 
Den här tråden gör mig ledsen. Vilken nedvärderande syn på människor många av er har!

Och för att återgå till ursprungsfrågan tror jag att många kommer få en chock över elräkningarna i vinter, inte bara ensamstående mammor. Det är ganska svårt att snabbt skaffa sig ett nytt jobb som ska täcka räkningar på 15.000 som tidigare kostade 2000. Särskilt i en begynnande lågkonjunktur.
 
Jag är helt paff av denna tråd. Vad finns förståelsen för att folk har olika förutsättningar, och att samhället haft en pandemi där folk blivit uppsagda från sina jobb? Det är inte bara att byta jobb, det är inte bara att plugga. Det är hård konkurrens på allt just nu.
 
Påminner om Dunnig Kruger-effekten.

Vet man inte själv alla detaljer om någons situation verkar den så klart enklare att lösa.

Jag trodde hela systemet baseras på vissa orättvisor? Det behövs en viss procent arbetslöshet. Det behövs lågavlönade och högavlönade. Annars går ekonomin under. Så alla kan ju inte skaffa sig högavlönade jobb, systemet är inte konstruerat för det.

Dessutom är det ett välkänt faktum att många som är sjuka inte blir sjukskrivna utan får gå ner i tid eller kämpa på istället. Kan ju vara en orsak till att man inte löser ett välbetalt jobb som ensamstående lågutbildad flerbarnsmamma även om det nu finns massor av arbetsgivare som bara väntar på att få ge dem en fet lön.

Jag ogillar visserligen snyftartiklar. Men att påstå att det vore enkelt för någon annan att leva ett helt annat liv än de gör är än mer problematiskt.
 
Den här tråden gör mig ledsen. Vilken nedvärderande syn på människor många av er har!

Och för att återgå till ursprungsfrågan tror jag att många kommer få en chock över elräkningarna i vinter, inte bara ensamstående mammor. Det är ganska svårt att snabbt skaffa sig ett nytt jobb som ska täcka räkningar på 15.000 som tidigare kostade 2000. Särskilt i en begynnande lågkonjunktur.
Då får man ju binda elpriset. Vi band på typ 2 kr, för att det ska bli 15000 för en månad måste vi ju förbruka typ 6000 kWh. Det gör man ju inte.
 
Då får man ju binda elpriset. Vi band på typ 2 kr, för att det ska bli 15000 för en månad måste vi ju förbruka typ 6000 kWh. Det gör man ju inte.

Vi band elen på 68 öre, mycket bra tyckte vi.
Tills elbolaget skickade ut att de kommer ha högavlastavgift på vardagar mellan 7-19 under vintern. Med orden att vintern blir dyrare men det kommer jämna ut sig över hela året. Japp, vintern som är dyr i vanliga fall blir ännu dyrare fast vi fick ett riktigt bra pris från början.
 
Vi band elen på 68 öre, mycket bra tyckte vi.
Tills elbolaget skickade ut att de kommer ha högavlastavgift på vardagar mellan 7-19 under vintern. Med orden att vintern blir dyrare men det kommer jämna ut sig över hela året. Japp, vintern som är dyr i vanliga fall blir ännu dyrare fast vi fick ett riktigt bra pris från början.
Grisigt :/ visste faktiskt inte att de kunde göra så. Dock är man ju oftast inte hemma mellan typ 7-17/18 så då är det ju ”bara” det nödvändigaste som går typ kyl/frys och värme. Man får antagligen dra ner några grader också.
 
Lite ot men en kommentar:

En kompis drabbades av ett allvarligt hjärtfel. När han ringde sin mamma och berättade svarade hon att hennes eget hjärta fungerade utmärkt.

Jättemärkligt svar men typiskt för hennes personlighet.

Såna här diskussioner får mig alltid att tänka på henne.
 
Då får man ju binda elpriset. Vi band på typ 2 kr, för att det ska bli 15000 för en månad måste vi ju förbruka typ 6000 kWh. Det gör man ju inte.
Det finns en hel del med bundna avtal vars avtal löper ut nu.
Priserna som erbjuds nu ger kanske stabil elräkning i vinter, men en mycket hög elräkning från nu och fram till december jämfört med rörligt.

Att binda är inte samma sak som att det blir låga kostnader. Det blir bara jämna plågor.
 
Grisigt :/ visste faktiskt inte att de kunde göra så. Dock är man ju oftast inte hemma mellan typ 7-17/18 så då är det ju ”bara” det nödvändigaste som går typ kyl/frys och värme. Man får antagligen dra ner några grader också.

Det är så ditt liv ser ut.
Själv kommer jag jobba hemifrån några dagar i veckan från oktober/november samt har en tonåring som slutar tidigt i skolan vissa dagar. Mannen är även föräldraledig 1 dag i veckan till januari. Så för oss blir det dyrt.
 
Jag brukar säga det är dyrt att vara fattig. Dom som lever på marginaler kan exempelvis inte bunkra när det är billigt och köpa vinterkläder på rea för dom nyss varit tvungna köpa höst kläder..

Jag har lyxen kunna göra allt det. Men.. nu bor jag ihop med sambo. Men får erkänna även för oss fick vi skära ner på utgifter under corona pga allt vabb.

Om man är ensamstående får man ta all vabb själv. Så då kanske flera tusen går förlorad om man får vabba själv.

Jag är uppväxt med skiftande ekonomi. Pappa hade ”ok betalt jobb” men mamma som hade bra utbildning var arbetslös ofta. Eller sjukskriven. Två syskon varav en kronisk sjuk.(dvs mkt mkt vabb…) Under lång period av mitt liv var vi fattiga. Min mamma försökte verkligen få jobb. Fattiga som i man ibland hade dåliga kläder/mat ransonerades hemma osv.
Notera här under den fattiga delen av min uppväxt flyttade vi två ggr pga pappas bytte jobb…när min mamma sen äntligen fick bra jobb som vi flyttade till blev det bättre.

Nu kunde vi flytta. Men ensamstående där pappan kanske hr barnen varannan helg kanske inte kan det. Pga barnens rätt till umgänge..

Jag har fått kämpa arslet av mig genom åren. Men jag tror det skiljer sig på föräldrar som inte har någon utbildning. Hemma hos oss trots det var knapert så förväntades man plugga vidare. Medan kompisars föräldrar tyckte det var onödigt för då får man skulder.

Och föräldrar har en hel del inflytande. Jag önskar idag mina föräldrar lärt mig tidigt om ränta på ränta…upptäckte det på senare år.. jag kommer lära mitt barn detta tidigt. För man kan spara lite som växer till mkt.

Man har såklart ett egenansvar. Men sjukskrivning kan man inte rå för. Dock tror jag samhället k stort måste bli bättre på lyfta dom barn vars föräldrar är fattiga. Dessa måste få stöttning och tro att det går få det bättre. Förebilder! Jag hade andra vuxna förebilder i mitt liv som gjorde det lättare.
Dom barn som dessutom har det svårt med föräldrar utan resurser/vet sin rätt skriker kanske inte högst om hjälp för sitt barn.
 
Det är så ditt liv ser ut.
Själv kommer jag jobba hemifrån några dagar i veckan från oktober/november samt har en tonåring som slutar tidigt i skolan vissa dagar. Mannen är även föräldraledig 1 dag i veckan till januari. Så för oss blir det dyrt.
Min man jobbar alltid hemifrån och har gjort i 10+ År, men han förbrukar inte särskilt mycket när han är hemma.
 
Vi band elen på 68 öre, mycket bra tyckte vi.
Tills elbolaget skickade ut att de kommer ha högavlastavgift på vardagar mellan 7-19 under vintern. Med orden att vintern blir dyrare men det kommer jämna ut sig över hela året. Japp, vintern som är dyr i vanliga fall blir ännu dyrare fast vi fick ett riktigt bra pris från början.

Har ni fått tidstariff utan att avtala om det?

(Jag har funderat på att byta från enkel till tid men är inte säker på att jag gör av med så mkt el att det skulle löna sig).
 
Jag blev fysiskt illamående av att läsa denna tråd. Ett ypperligt exempel på hur egoism och individualism sätts före solidaritet och empati. Uppenbarligen finns det de som inte har förmåga till förståelse förrän de själva hamnat i en olycka eller två.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 391
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 407
Senast: jemeni
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 328
Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 965
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp