L

linabergmer

Är det farligt att ge hästarna ensilage??
Har hört att det kan vara det, men att man kan ge dom nogon spruta??
För vårat hö blev väldigt dåligt, har typ lika mycket näring som halm...
Så vi måste nog utfodra med ensilage istället..

Tacksam för svar!
 
ensilage är bra fodermedel. Man kan vaccinera mot Botulism om hästen äter ensilage. Vad hade erat hö för värden då det är så dåligt som du säger ??? Hur mycket ensilage man ska ge beror på vilken torrsubstans det har.
 
Det är inte ensilaget som är farligt, utan det är om det bildas mögel eller andra bakterier i det som det KAN bli farligt för hästarna. Botulism kan uppstår om det har kommit in jord med bakterier i ensilaget, eller om det finns ett dött djur (t ex mus, kanin) i det. Man kan vaccinera hästen mot botulism, vilket jag tycker är klokt om man fodrar med ensilage. Vaccinet ger dock inte 100% skydd, men man har iallafall gjort vad man kan för att förhindra sjukdomen. Risken att hästarna ska få den är dessutom minimal och ännu mindre blir den om man har vaccinerat.
 
vi brukar bara ha en bal i en kanske 2 dagar, och är väldigt noga att kolla så att det inte finns något mögel i det..
 
vi brukar bara ha en bal i en kanske 2 dagar, och är väldigt noga att kolla så att det inte finns något mögel i det..

Vad kostar det att vaccinera?
 
Det behöver inte vara mögel. Det räcker med att det kommit med en död sork eller kanin mm i balen för att hästen ska få botulism.
 
Det räcker tom att det kommer in lite, lite jord i balen och den är förstörd... :crazy:
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag hamnade i en INTÄRNÄTT-diskussion på en annan (amerikansk) sajt om faran med att ge hästar hela äpplen och morötter! Tydligen kan...
2
Svar
33
· Visningar
2 692
Senast: Roheryn
·
Hästvård Har en matglad häst men verkar bli väldigt kräsen när maten är blötlagd vilket jag måste vid tillskottet då det är pulver så fundera...
2
Svar
23
· Visningar
1 134
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej alla kloka hästmänniskor! Med sommaren kommer alla funderingar kring hur vi med lättfödda hästar och ponnysar ska göra. Jag har...
Svar
2
· Visningar
702
Senast: Kristall10
·
Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
7
· Visningar
219
Senast: Hazel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp